Ovenfor Hemsedal Skisenter: Totten, Systerskardfjellet ... (21.06.2019)  5

Start point Fløgatjerne parkering (1,025m)
Endpoint Fløgatjerne parkering (1,025m)
Ascents Storebottnuten (1,476m) 21.06.2019 17:38
Systerskardfjellet (1,498m) 21.06.2019 18:35
Systerskardfjellet Øst (1,486m) 21.06.2019 18:51
Hamarskardtoppen (1,444m) 21.06.2019 19:33
Søre Totten (1,403m) 21.06.2019 20:32
Totten (1,494m) 21.06.2019 21:05
Tinden (1,349m) 21.06.2019 22:03
Visits of other PBEs Fløgatjerne parkering (1,027m) 21.06.2019 16:28

Et bygesystem skulle dra over Sør-Norge i løpet av ettermiddagen. Hemsedal så ut til å slippe ganske billig unna, og det var lenge siden jeg hadde vært der på tur. Så da ble det en litt lengre kjøretur denne gangen. Men dagene er jo lange, og noe særlig lengre enn de er rundt 21. juni blir de jo ikke.

Det skyet gradvis på fra vest mens jeg kjørte fra Oslo og oppover Hallingdal. I Hemsedal sentrum svingte jeg av riksvei 52 og kjørte bomveien forbi Hemsedal Skisenter. Jeg fortsatte opp på fjellet til jeg passerte Flogastølen og svingte deretter ned mot Dokkstølen. Her er det en nesten 100 meter lang parkeringsplass på venstre side like før man kommer til en bom på en bru. Veien videre er privat, og bommen sto oppe da jeg startet turen, men var låst da jeg kom tilbake.

Mens jeg skiftet og gjorde meg klar for tur, nærmet bygesonen seg. Særlig over Reineskarvet (1791) ble det svart, men det tetnet til over toppene jeg skulle på også. Heldigvis så det ut til å være en liten åpning i den retningen skyene kom fra, så trolig ville jeg slippe unna det verste.

Jeg fulgte først veien forbi Dokkstølen, og deretter videre på god sti oppover mot Systerskardet. Mens jeg vandret på stien forbi Buaklanten begynte det å hagle litt. Jeg befant meg på kanten av en byge som lå over Systerskardfjellet (1498) og videre mot Totten (1494). Så det ville ikke bli mye nedbør på meg. Samtidig gløttet jeg over mot Reineskarvet, og det var helt borte i en kraftig byge som så ut til å ha nedbør av det hvite slaget øverst.

På veien forbi Dokkstølen. Utsikt tilbake mot bilen som står på parkeringen nokså midt i bildet. Fjellet til høyre er Røgjin (1370).

Da jeg nærmet meg Systerskardet var sola på vei tilbake igjen. Ingen heftige byger på vei i min retning, og utover kvelden skulle det lette og bli lettskyet. Jeg forlot stien og skrådde oppover mot dagens første topp, Storebottnuten (1476). Lettgått og fint terreng med en del mykt underlag og lite steinrøys.

Jeg nærmer meg toppen på Storebottnuten (1476), som er omtrent midt i bildet.
Toppvarden på Storebottnuten (1476) til høyre. Utsikt bakover mot flere av toppene jeg skulle besøke etterpå.
Utsikt mot sørøst fra Storebottnuten (1476). Det store fjellet i bakgrunnen er Såta (1622).

Det ble en liten pause på Storebottnuten (1476) i sola, men jeg måtte sette meg i le for nordvesten. Etter rasten ruslet jeg ned i Systerskardet og opp på Systerskardfjellet (1498), dagens høyeste topp med knapp margin. Deretter til Hamarskardet og opp på Hamarskardtoppen (1444).

Fra den første toppen og fram til hit hadde sola varmet mesteparten av tiden og dempet effekten av den kjølige nordvestvinden. Men her på Hamarskardtoppen var sola borte en stund, og det ble ganske kjølig. Jeg måtte ta fram lue og hansker mens jeg fylte på mer energi. Det hadde nemlig vært tungt i motbakkene i dag. Tydelig at jeg ikke bare følte meg sliten, men at kroppen var sliten etter mye jobbing og lite søvn i det siste.

Jeg er på vei ned mot Systerskardet fra Storebottnuten (1476). Stien ses i bunnen av skardet. I bakgrunnen er Systerskardfjellet (1498).
Toppvarden på Systerskardfjellet (1498) er helt i forgrunnen til høyre. Lengre bak og midt i bildet ses Totten (1494).
Sekken min ligger ved toppvarden på Systerskardfjellet Øst (1486). Innsjøen i bakgrunnen er Versjøen.
Nedover mot Hamarskardet med Hamarskardtoppen (1444) i bakgrunnen.
I forgrunnen er varden på Hamarskardtoppen (1444). Bak til venstre ses Totten (1494) med Søre Totten (1403) midt i bildet.

Østsiden av Hamarskardtoppen (1444) er stedvis ganske bratt. Ned her måtte jeg ta det noe mer varsomt og unngå de bratteste partiene.

Oppover mot Søre Totten (1403) kunne jeg følge en fin og lettgått rygg. Her skinte igjen sola og varmet fremdeles noe, så jeg unnet meg en liten matpause. Fra denne toppen så direkteruta mot Totten (1494) temmelig vrien ut. Sørsiden på Totten (1494) er stupbratt hele veien, og jeg hadde i utgangspunktet forberedt meg på å gå mye til venstre for å gå rundt stupet. Men zoomer man inn på kartet ser man tydelig en stor hylle som skrår opp mot venstre og ender opp ved toppen av skiheisen. Denne hylla så jeg tydelig som et grått felt da jeg satt på Søre Totten (1403).

Jeg sitter på Søre Totten (1403) og ser over mot Totten (1494). Midt i bildet ser man det grå feltet som skrår opp til venstre i det skyggelagte stupet. Dette er hylla jeg fulgte opp.

For å komme opp til hylla måtte jeg først forsere en skikkelig steinrøys. Da jeg var oppunder stupet og der hylla begynner, så jeg heldigvis at dette var en meget grei rute opp. Ingen problemer ved å følge denne veien hvis man kommer fra sør.

Hylla jeg fulgte i sørveggen på Totten (1494). Her lå det noe søppel og rask som hadde blåst over kanten fra skianlegget.

Fra toppen av skiheisen var det grei skuring opp på Totten (1494). Er nok mange som besøker denne toppen, for her var det sti i fjellet oppover.

På Totten (1494) måtte jeg ta en litt lengre matpause. Jeg var sliten og tom, og hadde noen kilometer tilbake til bilen. Sola ble dessverre borte igjen akkurat nå, og vinden var ganske frisk. Så jeg ble nødt til å finne en plass i le for vinden her.

På Totten (1494).
Utsikt mot sørøst fra Totten (1494). Bak til høyre er Storehorn (1482).
På toppen av Totten (1494). Utsikt mot nordøst. Skogshorn (1728) i bakgrunnen helt til høyre.
Fra Totten (1494) ser jeg tilbake mot flere av toppene jeg hadde besøkt denne dagen.

Etter pausen vandret jeg tilbake til alpinbakken og fulgte skiheistraseen rett nedover. Ved nordenden av Tottetjerne fortsatte jeg på grusvei opp til toppen av Tinden (1349). Dette må vel sies å være en av de minst uberørte toppene jeg har besøkt...

Jeg rusler på veien til Tinden (1349) og ser tilbake mot Totten (1494) og skianlegget der som går ganske langt opp mot toppen.
På Tinden (1349). Hvor er toppvarden...?

Fra Tinden (1349) vandret jeg litt i terrenget og noe på mindre stier ned i bjørkeskogen sørøst for Kjeltjerne. Her nådde jeg til slutt en hyttevei og kunne fra denne følge grusveier tilbake til parkeringsplassen hvor bilen sto.