Selslinatten, Ringrøysnatten ... - Kongsberg/Notodden (14.06.2019)  4

Start point P-lomme v/Kleivtjønn låst bom (397m)
Endpoint P-lomme v/Kleivtjønn låst bom (397m)
Ascents Måremsnatten (706m) 14.06.2019 18:00
Ræplifjell (790m) 14.06.2019 18:36
Selslinatten (810m) 14.06.2019 19:29
Rupefjell (765m) 14.06.2019 20:41
Ringrøysnatten (662m) 14.06.2019 21:37
Visits of other PBEs P-lomme v/Kleivtjønn låst bom (397m) 14.06.2019 17:06
Kleivtjønn låst bom (398m) 14.06.2019 17:07

Det hang igjen en del regnbyger da jeg kjørte fra Drammen og vestover på E134. Værvarslet antydet imidlertid en bedring mot kvelden, og da jeg rullet nedover bakkene mot Notodden var det en tydelig oppklarning på vei fra sør.

Rett før Notodden sentrum svingte jeg nordover på Lisleheradvegen. Jeg fortsatte forbi Kloumannsjøen og nådde snart avkjøringen til Dårstulvegen. Bomavgiften på kroner 40,- ble betalt med SMS, og jeg kjørte videre til jeg nådde den låste bommen like før Kleivtjønn. Akkurat nå sto bommen oppe, men det skyldtes hogst og skogsmaskiner som holdt på like i nærheten. Veien bar preg av de tunge skogsmaskinene som hadde kjørt her og var blitt noe skadet av disse. Jeg måtte sørge for å parkere slik at jeg ikke ble stående i veien for de som jobbet i skogen. Heldigvis var det en bred veiskulder på nordsiden av veien bare få meter før bommen. Der var det mulig å parkere.

Nå hadde det imellomtiden mørknet til akkurat i det området jeg befant meg, og mens jeg skulle skifte og gjøre meg klar, begynte det å høljregne. Jeg ble sittende i bilen noen minutter til regnværet ga seg. Etter cirka 10 minutter var det over, og sola kom tilbake. Nå var ihvertfall skogen dryppende våt, som om ikke terrenget var vått nok fra før etter alt regnet i det siste.

Parkeringslomma like ved den låste bommen.

Godt jeg ikke skulle surre så mye rundt i bushen tidlig på denne turen etter regnskyllet rett før turstart. Fra parkeringslomma kunne jeg vandre på grusvei til jeg var ved Breidstul, og videre derfra på sti nordover.

På vei opp mot Breidstul fikk jeg utsikt i retning Ringrøysnatten (662), som skulle bli kveldens siste topp.
Setra Breidstul.
Noen meter ovenfor setra Breidstul, som ses helt til høyre i bildet. Lengre bak og helt til venstre er Ringrøysnatten (662).
Ovenfor (nord for) Breidstul fortsetter blåmerket sti oppover i skogen.

Stien nordover fra Breidstul var fin å følge. Jeg holdt meg foreløpig tørr på beina, men når stien krysset noe som lignet myr fikk jeg en anelse om at denne turen skulle jeg slite med å forbli tørr på beina. Det var gjørmete og ordentlig vått i alle søkk og lavere deler på stien.

Første lille lyngvandring fikk jeg på avstikkeren til Måremsnatten (706). Dryppende vått fra lyngen, men ingen myrområder her. Selve toppen hadde en del skog og 2-3 ganske jevnhøye toppunkt.

På Måremsnatten (706).

Jeg ruslet tilbake til stien igjen og fulgte den videre nordover, krysset en grusvei og så langs noen myrer litt øst for Ræplitjønn. Fra nå av var det "game over" for tørre bein. Å gå langs myrene var støvelføre, og da jeg krysset en liten bit av myra kjente jeg fukten sige inn. Dog hadde jeg forberedt meg på dette. Med to par ullsokker på beina skulle jeg tåle å gå med våte føtter.

Fra myrene går stien oppover og litt øst for toppen av Ræplifjell (790). Jeg ville ha med denne toppen også, og forlot stien på ca 750 meters høyde. Nå ble det mer åpent, og frem mot toppunktet var det fint turterreng med mer berg og mange småpytter og tjern. Fra denne toppen var det flott utsikt i alle retninger. Været hadde bedret seg betraktelig i tillegg. Riktignok ikke "hel sol" som værvarslet hadde antydet, men absolutt godkjent turvær.

Toppen på Ræplifjell (790) til høyre. Lengre bak og til venstre er Selslinatten (810).
På toppen av Ræplifjell (790). Utsikt mot sørøst.
Høyeste punkt på Ræplifjell (790) er høyden som ses litt lengre bak i bildet. Jeg står på et nesten like høyt punkt drøyt 100 meter NØ for toppen.

Nå burde jeg nok ha gått tilbake til stien for å fortsette mot dagens hovedmål, Selslinatten (810). Istedet valgte jeg å gå "rett på" gjennom terrenget for å korte ned distansen. I tid sparte jeg sannsynligvis ingenting på det. For etter at jeg hadde tatt meg ned den bratte nordsiden på Ræplifjell (790) var terrenget videre nordover noe kronglete å vandre i.

Til slutt møtte jeg stien igjen litt vest for Selsli. Og akkurat der jeg møtte stien viste det seg at det tok av en annen sti som gikk mot toppen på Selslinatten (810). Jeg ante ikke om denne stien virkelig ville føre meg til toppen, men satset på det. Og ganske riktig, denne stien som ikke er avmerket på kartet, går til topps på Selslinatten (810).

Dermed ble oppstigningen til dagens høyeste topp lettere enn forventet. I fint kveldslys nådde jeg den flotte toppvarden på Selslinatten (810). Ikke overraskende var utsikten vidstrakt derfra.

Toppvarden på Selslinatten (810).
Utsikt mot sørøst fra Selslinatten (810).
Toppvarden på Selslinatten (810) sett fra stien jeg fulgte.

Fra toppen fulgte jeg stien tilbake til hovedstien, og så den bort til den ubetjente hytta Selsli. Jeg var ikke bortom hytta. Det var tydeligvis noen der for det kom røyk fra pipa. Istedet fulgte jeg bare stien forbi hytta og videre østover. Flere steder var det svært fuktig i stien. Et sted var det lagt ut klopper, men disse lå noen centimeter under vann. Jeg var jo allerede våt på beina, så litt vann fra eller til spilte mindre rolle.

Den ubetjente hytta Selsli.

Stien svingte snart sørover. Den gikk forbi en hytte og over den østre delen av Ræplifjell. Her forlot jeg stien igjen og vandret i terrenget til nordenden av Svartjønn. Litt bratt opp gjennom skogen fra tjernet og så til topps på Rupefjell (765).

Det skulle jo liksom bli mye sol på kvelden ifølge værvarslet, men nå var det blitt temmelig skyet istedet. Dette var heldigvis midlertidig, for litt senere kom sola tilbake.

Toppvarden på Rupefjell (765). Den langstrakte høyden i bakgrunnen er Ræplifjell (790). Toppen av Selslinatten (810) stikker opp lengre bak og til høyre i bildet.

Fra toppen av Rupefjell holdt jeg høyden mot sørvest og så ned gjennom skogen til grusveien som går nedover Hestedalen. Der veien møter bekken fra Venemyr gikk jeg ut i skogen igjen. Jeg hadde en topp igjen, og det var Ringrøysnatten (662), som er en del av Tyssjøhamrane.

Nå ventet en etappe med kun skog og vandring i lyng. Og noe mer myrete områder. Selve stigningen opp mot Ringrøysnatten (662) ble tung. Det ble seige 100 høydemeter, og litt bratt i siste del. Men opp kom jeg, og en lav kveldssol lyste gjennom trærne da jeg nådde toppen. Toppområdet består av to jevnhøye knauser.

Sekken min ligger på bergknausen som ifølge kartet er høyeste punkt på Ringrøysnatten (662). Berget som stikker opp noen meter lengre bak er omtrent like høy.

Etter en liten pause på kveldens siste topp gikk jeg tilbake til grusveien jeg hadde fulgt nedover Hestedalen. Jeg ruslet videre nedover på veien og langs med Breistultjønn, og kom snart til krysset hvor jeg på starten av turen hadde gått oppover mot setra Breidstul. Fra nå av gjensto kun en etappe jeg allerede hadde gått, og det var grusveien fra krysset og ned til bilen.

Småsliten slentret jeg nedover med føtter som var langt mer fuktige enn vanlig. Særdeles godt å få vrengt av sokkene da jeg nådde bilen. Skogsmaskinene var parkert for kvelden, men det var vel ikke så rart klokken halv elleve en fredag.