Flagåsen - Flesberg (04.06.2019)  3

Start point Lågstykket p-lomme (431m)
Endpoint Lågstykket p-lomme (431m)
Ascents Flagåsen (562m) 04.06.2019 20:29
Visits of other PBEs Lågstykket p-lomme (431m) 04.06.2019 20:05

Kveldens andre tur skulle gå til Flagåsen (562). Etter turen til Blåmyråsen (574) kjørte jeg ned til fylkesvei 134 igjen. Her rullet jeg bare en snau kilometer mot sørøst før det dukket opp en liten parkeringsplass langs fylkesveien ved gården Lågstykket. En buss sto parkert der, men allikevel mer enn nok plass til min bil også.

Utgangspunktet for turen til Flagåsen var denne parkeringsplassen like øst for gården Lågstykket.

På litt mer detaljerte kart hadde jeg sett at det skulle gå en traktorvei fra gården Nordre Låg og oppover mot toppen på Flagåsen. Men jeg hadde liten lyst til å spankulere tvers over gårdstunet på Nordre Låg, så da krysset jeg heller et jorde med gress og gikk gjennom litt skog for å nå traktorveien litt ovenfor gården.

Det var veldig greit å følge traktorveien, som endte på et toppunkt med en benk oppå. Dette toppunktet er omtrent like høyt som kulen noe lengre vest hvor toppen er plassert. Egentlig burde høyden med benk vært den høyeste, for den var finest av de to høydepunktene.

Haugen hvor høyeste punkt på Flagåsen (562) er.

Jeg gikk tilbake til traktorveien igjen og fulgte denne nedover, og krysset deretter jordet omtrent på samme sted som jeg hadde gått motsatt vei. Helt på slutten gikk jeg opp på fylkesveien noen meter sørøst for parkeringen slik at jeg kunne rusle langs den asfalterte veien de siste meterne.

Traktorveien jeg fulgte til Flagåsen (562). Her fra returen, litt ovenfor gården Nordre Låg.
Jordet jeg krysset over. Fylkesveien ses til høyre, bortenfor jordet. Bilen sto parkert bak løvskogen midt i bildet. Åsen i bakgrunnen er Blåmyråsen (574).