Blåmyråsen - Flesberg (04.06.2019)  3

Start point Ved Øvre Bjørkeset (479m)
Endpoint Ved Øvre Bjørkeset (479m)
Ascents Blåmyråsen (574m) 04.06.2019 19:31

To korte kveldsturer i Flesberg kommune. Juni er sannelig en fantastisk måned med lange, lyse kvelder. Glimrende for oss som jobber på dagtid og har flere andre forpliktelser utenom.

Første tur gikk til Blåmyråsen. Nord for Lyngdal svingte jeg av fylkesvei 134 og kjørte oppover mot Øvre Bjørkeset. Veien går egentlig gjennom eiendommen her og tett innpå husene. Så man kan kjøre litt til, men jeg synes det er litt ubehagelig og noen ganger småfrekt å kjøre gjennom gårdsplasser, så jeg parkerte i et kryss litt nedenfor Øvre Bjørkeset. Dette var uansett en kort tur, og ikke var det så mye å tjene på å kjøre lengre opp.

Parkering i et kryss nedenfor Øvre Bjørkeset.

Fra parkeringen skrådde jeg oppover i skogen mot noen hytter. Litt ovenfor hyttene åpnet utsikten seg noe og jeg fikk sikt mot mitt andre turmål denne kvelden:

Ovenfor hyttene fikk jeg utsikt mot Flagåsen (562), som var toppen jeg skulle besøke på kveldens andre tur.

Toppryggen på Blåmyråsen (574) er stedvis bratt mot vest/sørvest. Så da tok jeg en liten sving og gikk opp på ryggen fra sør og fulgte denne bortover til toppen. Kulen som så ut til å være høyeste punkt hadde ikke så mye utsikt, men noen meter nærmere den bratte vestsiden var det god sikt vestover. Blåmyråsen (574) var faktisk en overraskende fin topp. Jeg hadde ikke forventet såpass utsyn fra denne skogstoppen.

Jeg står på bergknausen som trolig er høyeste punkt på Blåmyråsen (574). Det fine utsiktspunktet er noen meter lengre bak til høyre i bildet.
På Blåmyråsen. Noe utsikt i sørlig retning også.
Utsiktsplassen på Blåmyråsen. Bildet er tatt mot sørvest.

Det var ikke noe bratt der jeg gikk ned fra Blåmyråsen. Jeg passerte like nord for Blåmyra og kom inn på Øvre Bjørkesetvegen ved en hytte. Fulgte veien ned forbi gården Øvre Bjørkeset. Her bjeffet en illsint elghund på meg, og det var jaggu godt denne hunden var innenfor en høy inngjerding.

Istedenfor å følge veien videre forbi husene på gården, tok jeg en liten omvei gjennom skogen og kom inn på veien igjen litt lengre nede. Derfra kort ned til bilen og en liten kjøretur bort til startstedet for neste tur.