Lauvåsknollen m/Julie & Luna - Notodden (11.05.2019)  5

Start point Høgåsvegen vanntårn parkering (346m)
Endpoint Høgåsvegen vanntårn parkering (346m)
Ascents Lauvåsknollen (538m) 11.05.2019 15:22
Visits of other PBEs Høgåsvegen vanntårn parkering (346m) 11.05.2019 14:41

Julie og jeg ville ta med vår firbeinte venn Luna på en liten skogstur. Noe ustabilt vær denne lørdags ettermiddagen. Det var ganske grått med regnbyger over Kongsberg og sørover mot Skrimfjella da vi kjørte vestover på E134 mot Notodden. Heldigvis var det et lite værskille på fylkesgrensa mellom Buskerud og Telemark, så da vi nærmet oss Notodden var det slutt på bygene og skydekket var noe lettere videre vestover.

I bakkene nedover mot Notodden svingte vi av E134 og kjørte oppover Høgåsvegen. Vi fulgte denne veien til den sluttet ved et vanntårn hvor det var gode parkeringsmuligheter.

Det går en lysløype fra denne parkeringsplassen. I starten fulgte vi lysløypetraseen til det tok av en sti/traktorvei som går oppover mot Lauvåsknollen (538). Flere steder var det også skiltet til toppen.

Julie og Luna på stien til Lauvåsknollen (538).
På stien til Lauvåsknollen (538).

Noen små snusepauser måtte til underveis for Luna. Ellers gikk det jevnt oppover, og etter en drøy halvtime var vi på toppen. Med god sti hele veien er dette en lett tilgjengelig skogstopp.

På Lauvåsknollen (538) ble vi møtt av det norske flagget på en stolpe med flere skilt og en postkasse. Tårnet på toppunktet i bakgrunnen hadde veltet mot et tre.

Luna måtte jo få en liten belønning for å ha besteget sin første topp. Vi hadde med en godbit til henne, men den skulle hun bare grave ned. Som om vi hadde tenkt oss tilbake til toppen med det første...

Etter en liten pause returnerte vi samme vei som vi hadde gått opp.

Fra tilbaketuren.
Parkeringsplassen i enden av Høgåsvegen. Vanntårnet ses bakenfor bilen.