Skibrekkåsen - Modum (05.05.2019)  4

Start point Skibrekk p-lomme (120m)
Endpoint Skibrekk p-lomme (120m)
Ascents Søndre Skibrekkåsen (247m) 05.05.2019 13:30
Nordre Skibrekkåsen (317m) 05.05.2019 14:05
Visits of other PBEs Skibrekk p-lomme (120m) 05.05.2019 13:05

Etter at eldste dattera og noen venninner var avlevert på Drammensbadet, kjørte jeg videre til Modum kommune og parkerte langs fylkesvei 150 ved Skibrekk. Her var det fint å parkere på nordsiden av veien hvor det går en kjerrevei/sti nordover. Det var delvis skyet med noen lette regnbyger hist og her, men været så ut til å bli gradvis bedre med litt mer sol.

Parkering der en kjerrevei tar av fra fylkesveien.

I starten var det litt busker og kratt i stien/kjerreveien, men etter at jeg hadde krysset et gjerde og var ovenfor bebyggelsen, ble stien mye bedre. Denne stien kan man følge hele veien til Nordre Skibrekkåsen (317), og den er god og tydelig helt til topps.

Men jeg ville først ta med Søndre Skibrekkåsen (247), så da jeg var øst for denne toppen svingte jeg ut i terrenget. Åpent og lett fremkommelig her i furuskogen på Skibrekkåsen. Trivelig å vandre i slik skog hvor det er enkelt å ta seg frem.

Toppunktet på Søndre Skibrekkåsen (247).

Fra Søndre Skibrekkåsen (247) forventet jeg videre vandring i terrenget og lyngen siden det ikke var tegnet inn noen stier på kartet her. Men sti var det, og den gikk nordover og ned i Oredalen. Dette var forøvrig en sti som også hadde blitt brukt av motoriserte tohjulinger. Det var merker etter pigger på bart fjell, og hjulspor der det var jord.

Nede i Oredalen var det mer sølete og vått, og jeg så ikke i farten noen sti som fortsatte videre nordover. Jeg kikket litt østover og endte med å gå følge et svakt tråkk opp fra Oredalen. Tråkket forsvant, og etter litt gåing i lyngen dukket sannelig denne stien med hjulspor opp igjen da jeg var på ca 250 moh. Stien kom opp fra sør (til venstre for meg), så det er mulig den går opp fra Oredalen litt vest for der jeg forsøkte meg.

Heldigvis fortsatte stien i riktig retning. Den fulgte en liten rygg nordover, krysset en annen sti (som jeg skulle følge på returen), og etter en høyspentlinje var jeg snart på toppen av Nordre Skibrekkåsen (317).

På stien nordover mot Nordre Skibrekkåsen (317).
Trig.punktet og toppen av Nordre Skibrekkåsen (317).
Høyeste punkt på Nordre Skibrekkåsen (317) er denne steinen.
Toppunktet på Nordre Skibrekkåsen (317).

Sola skinte og været var bra, så jeg tok en litt lengre pause på toppen. Det var ikke all verdens utsikt, men allikevel ganske fint der med den nakne bergknausen som et tydelig toppunkt i furuskogen.

Returen skulle bli enkel og lettgått den også. Først fulgte jeg samme rute tilbake til jeg hadde passert høyspentlinja og nådde stikrysset der. Nå valgte jeg en større og mer tydelig sti som gikk noe mer øst for den jeg hadde gått på veien nordover. Ned mot Oredalen ble det mer kjerreveistandard. I et nytt kryss i Oredalen fortsatte jeg så videre sørover på fin sti ned til bilen igjen. Øst for Søndre Skibrekkåsen (247) kom jeg inn på den delen av stien jeg hadde fulgt på begynnelsen av turen.