Rudningåsen - Notodden (06.04.2019)  3

Start point Fv601, NØ for Rudningen (192m)
Endpoint Fv601, NØ for Rudningen (192m)
Ascents Rudningåsen (323m) 06.04.2019 14:59

Egentlig skulle jeg kun til Kongsberg for å hente Julie denne ettermiddagen, men jeg ville kombinere kjøreturen dit med en topptur i det fine vårværet. Dessverre kom jeg avgårde litt senere enn planlagt. Skulle jeg rekke tidspunktet Julie skulle hentes på, måtte jeg improvisere og finne en kortere tur enn den jeg hadde tenkt på. Tanken var å prøve fottur, så jeg måtte gå for en av de lavere åsene hvor det sannsynligvis begynte å bli noe bart. Dermed endte jeg opp vest for Follsjå i Notodden kommune, og fikk mer kjøring og mindre gåing.

Jeg fant ingen gode parkeringsmuligheter langs fylkesvei 601 ved avkjøringen til Rudningen gård. Lengre ned mot øst derimot, hvor det tar av en kort veistubb mot N/NØ som nå var ubrøytet, hadde snøen smeltet såpass mye vekk fra hovedveien at det var god plass til bilen.

Parkering langs fylkesvei 601.

På detaljerte kart er det tegnet inn en sti oppover mot Rudningen gård fra der jeg hadde parkert. Litt flaks med denne, for denne stien så jeg først da jeg skulle til å gå. Heldigvis var stien bred nok til en traktor, som nylig hadde kjørt opp gode og faste spor som jeg kunne gå i. Det var nemlig en del snø igjen her i den nedre og skyggefulle delen. Med staven målte jeg 30-40 cm snødybde mellom hjulsporene.

Derimot ble det mindre snø jo høyere jeg kom. I tett skog med ganske bratte helninger var det stort sett bart, og ikke minst der hvor sola hadde kommet til. Totalt sett gikk jeg mer på barmark enn på snø. Selve toppområdet var helt snøfritt.

Toppunktet på Rudningåsen (323).

Kort pause på toppen, og retur stort sett samme vei som jeg hadde gått opp. Tiden begynte nemlig å bli noe knapp dersom jeg skulle rekke til Kongsberg i tide. Men under returen fikk jeg telefon om at jeg kunne drøye tre kvarter til, så da hadde plutselig god tid igjen. Dermed kunne jeg unne meg en liten stopp under kjøreturen i bakkene oppover mot Bolkesjø for å knipse et bilde av Rudningåsen (323) fra avstand.

Rudningåsen (323) sett fra fylkesvei 37 ved gården Bakka.