Dypingskollen & Finnebrenna - klabbeføre i Finnemarka (16.03.2019)  1

Start point Engersetra p-plass (411m)
Endpoint Engersetra p-plass (411m)
Ascents Dypingskollen (587m) 16.03.2019 13:32
Finnebrenna (612m) 16.03.2019 15:51
Visits of other PBEs Engersetra p-plass (411m) 16.03.2019 11:51

Skyene hang tungt over åsene rundt Lier denne lørdagen, men ifølge værvarslet skulle det bli litt sol idag, så da måtte jeg komme meg ut en tur. Dessuten var dette første lørdagen på veldig lenge at jeg hadde tid til en egotur. Det var kun Julie og jeg som var hjemme denne helgen, og hun skulle tilbringe hele lørdagen i Drammen Skisenter med venninner. Da passet det utmerket med en skitur igjen.

Jeg ville ikke kjøre så langt, og valgte ut en tur vest i Finnemarka. Etter at Julie var avlevert med venninnene i skibakken, dro jeg videre til Åmot. Litt N/NØ for sentrum svingte jeg av Eikerveien og kjørte oppover bomveien til Engersetra. Bommen sto oppe, og automaten var død, så da sparte jeg de 50 kronene. Parkeringsplassen ved Engersetra var omtrent halvfull da jeg ankom. Temperaturen lå på ca 0 grader, og med nysnø var dette et føre som er vrient å smøre for. Noen spurte til og meg om hva jeg skulle smøre med. Jeg, som overhodet ikke har greie på skismøring. For å slippe styret med hva slags smøring jeg skulle bruke, klistret jeg på et par godt brukte skifeller.

Parkeringsplassen ved Engersetra.

At det var et besværlig skiføre i dag skulle jeg veldig snart erfare... Jeg fulgte oppkjørt skiløype de første 200 meterne til en sving. Så langt virket skiføret greit. Her hvor løypa gjorde en sving labbet jeg ut i terrenget. Etter snøfallet tidligere i uka var det nå 30-40 cm nysnø, og jeg sank nedi omtrent halvparten av dette. Forsåvidt greit det, hadde snøen vært helt tørr. Nå var det øverste snølaget litt kramt, og jeg tok ikke mange skritt oppover i skogen før jeg merket at skiene ble tyngre enn vanlig... Det klabbet noe helt jævlig! Motivasjonen forsvant temmelig fort, men jeg trasset på oppover mot Jellumvollen. Det måtte da bli bedre høyere oppe...?

Opp til Jellumvollen fulgte jeg delvis en traktorvei, og delvis et myrområde og hogstfelt. Sånn sett var starten forholdsvis lettgått.

Rett før jeg kom til Jellumvollen tok jeg et tilbakeblikk mot der jeg hadde gått. Åpent og lett terreng å gå i her.

Like etter passering Jellumvollen nådde jeg oppkjørt skiløype som følger Grytmyrveien/Dypingkollveien. Endelig skulle jeg klare å gå av klabbene... Men neida, de satt som limt fast. Jeg måtte ta av skiene og skrape vekk den klebrige snøen.

Fra skiløypa på Grytmyrveien ser vi over mot Finnebrenna (612, litt til venstre i bakgr.) og Vollmyråsen (592, ca midt i bildet).
Dårlig gli...!

Siste etappen opp til Dypingskollen (587) ville jeg prøve å følge en traktorvei som ifølge kartet skulle gå nesten helt opp til toppen. Følte jeg var ganske avhengig av en veitrasé opp dit. Nå som skiføret var helt elendig trengte jeg ikke kaving i buskas og skog i tillegg.

Jeg fulgte skiløypa et lite stykke mot sørvest til dit hvor traktorveien skulle starte. Men her slet jeg litt... Traktorveien var ikke veldig synlig fra løypa, og jeg bommet visst med noen meter da jeg forlot skisporet. Ved hjelp av mobilen og Peakbook-appen fikk jeg peilet meg inn på rett spor. Traktorveien var stort sett grei å følge oppover, men enkelte steder begynte traseen å skrumpe inn og vokse igjen.

Traktorveitraseen jeg fulgte oppover til Dypingskollen (587). Her på snaut 540 meters høyde.

Endelig oppe på toppen av Dypingskollen (587) trengte jeg virkelig en pause. Lenge siden 3 km hadde tatt så lang tid. Halvannen time hadde jeg brukt fra parkeringen. Mens jeg tok litt drikke og noe godsaker fra sekken, vurderte jeg seriøst om jeg skulle gidde Finnebrenna (612) også idag. Det var jo ikke noe moro å gå på dette føret, og jeg var rimelig sliten allerede. Jeg bestemte meg for å komme meg ned til skiløypa igjen og se hvordan lysten på topp nummer to var da.

På toppen av Dypingskollen (587).

Ned fra Dypingskollen var det faktisk kjekt med klabber under skiene. Skogen var ganske tett mange steder, og med mine skiferdigheter hadde det ikke blitt noe fart på nedkjøringen om jeg hadde hatt noe gli. Med de feite klabbene kunne jeg nærmest spasere nedover, selv der det var tendenser til bratt.

Jeg krysset enden på Dypingkollveien, og så gjennom mer skog som nå var mer åpen og fremkommelig. På Grytmyrveien nådde jeg igjen den oppkjørte skiløypa jeg hadde vært innpå litt tidligere. Her dro jeg av fellene og skrapte skiene rene for klabber. Nå ventet litt nedoverbakke i løypa, og endelig skulle jeg gli med skiene.

Så var spørsmålet: Orket jeg å stikke oppom Finnebrenna (612) også? Tja, jeg kunne jo komme meg bort på Jøssjøveien og se der hvordan motivasjonen var...

Etter nedoverbakken i skiløypa og kryssing av myrområdet mellom Svarttjern og Jøssjø, kom jeg opp på Jøssjøveien. I løssnøen på myrområdet hadde jeg gått uten skifellene. Smøring hadde jeg heller ikke brukt. Allikevel hadde det funket fint å gå. Her nede var det hakket mildere, og snøen smeltet fra trærne. Og klabbene la seg pent under skiene igjen. Så feste hadde jeg.

Jeg gikk bort til der det går en sti/kjerrrevei oppover mot Borkebu. Hva sa motivasjonen nå da? Tid hadde jeg fremdeles, om enn ikke så mye som planlagt. Etter mye nedover og bortover hadde jeg mer energi igjen, så joda, jeg orket Finnebrenna vel...? Og dessuten var kjerreveien opp til Borkebu brøytet, så da slapp jeg å stampe i løssnøen nederst ihvertfall.

Litt ivrig var jeg nok oppover mot Borkebu... Jeg gikk litt for langt og måtte noen meter tilbake for å finne traseen til stien som går i retning Finnebrenna. Denne traseen var ikke altfor synlig den heller, men ble noe lettere å se et lite stykke oppover. Ved ca 500 meters høyde delte stien seg, og derfra ble stiens trasé mer eller mindre borte. Heldigvis var det ganske åpent og spredt skog videre oppover en bit, før jeg måtte inn i storskogen igjen like etter at jeg gikk under en høyspentledning.

Klabbene hadde igjen sørget for godt feste oppover, men jo høyere jeg kom jo mindre kram ble snøen. Etterhvert måtte jeg begynne å gå fiskebein i bakkene, for jeg gadd jo selvsagt ikke smøre eller sette på fellene igjen. Idet jeg nærmet meg Finnebrenna (612) ble jeg stadig mer sliten igjen. Fiskebein er jammen tungt i løs snø... Til slutt dukket toppunktet opp, og det var jeg temmelig glad for.

Stavene står plantet på toppen av Finnebrenna (612).

Returen gikk nå lekende lett til meg å være. Med gli under skiene kunne jeg nå følge mine egne spor ned til Jøssjøveien, som var brøytet for biltrafikk. Men, jeg tror ikke denne veien er åpen for allmenn bilkjøring...

Jeg fulgte bilveien til Vesle Vindsjø. Det var jo greit å gå på bilveien med ski. Ingen grus her, med skikkelig vinterføre og bare litt is i veibanen.

Ifølge løypekart skulle det gå oppkjørt skispor langs sørsiden av Vesle Vindsjø og tilbake mot parkeringen hvor bilen min sto. Derfor forlot jeg Jøssjøveien ved denne innsjøen og måtte tråkke i klabbesnøen over til skiløypa. Da jeg nærmet meg løypa så det ut som det kom en hund løpende i skisporet fra venstre. Jeg stusset litt over at eieren aldri kom, og det var jo ikke ikke så rart, for dette var jo en rev. Den stakk kjapt til skogs da jeg kom tråkkende.

Deilig å kunne gå på ski igjen, i en løype, selv om det ikke var lenge jeg fikk gjøre det. Snart var jeg ved bilen igjen, og siste meterne tilbake til den tuslet jeg på bilveien siden det var litt kortere enn å følge løypa.