Høgkorset m/flere via Lygna Skisenter (15.02.2019)  3

Start point P-plass ved Lygnasæter (621m)
Endpoint P-plass ved Lygnasæter (621m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Høgkorset radiolink (741m) 15.02.2019 14:37
Høgkorset (757m) 15.02.2019 15:05
Kambuhøgda (748m) 15.02.2019 16:02
Hengedyhaugen (733m) 15.02.2019 16:30
Hengedyhaugen Øst (721m) 15.02.2019 17:15
Visits of other PBEs Lygna P-plass (625m) 15.02.2019 13:34

En 4 ukers turtørke skulle endelig få et avbrekk. Det var nærmest påskestemning med 6-7 plussgrader og halvskyet vær da jeg parkerte på den svære parkeringsplassen like sørvest for Lygnasæter. Under skiene var det igjen noen rester med gammel smørning, og jeg droppet å kline på noe mer klister. Det var visst like greit, for det var skikkelig sugeføre hvor skiene klistret seg til den fuktige snøen.

Like etter start kom jeg inn på de nypreppa løypene på Lygna Skisenter. Bra skianlegg her med løyper på kryss og tvers, både klassiske spor og skøytetraseer. Jeg krysset gjennom skianlegget og var snart i skisporene som er en del av rundturen kalt Høgkorsrunden. I det lille som var av motbakker her i løypa nordover mot Høgkorset, satt skiene overraskende godt med tanke på den manglende skismøringen. Noen ganger er det kjekt med sugeføre...

Det gikk radig og lett i løypa til jeg nådde veien som i sommerhalvåret går opp til Høgkorset radiolink (741). På den ubrøyta veien fulgte jeg et scooterspor som gikk opp til bygningene og masta ved toppen. Selve toppunktet befinner seg 50 meter sør/sørvest for masta.

Høyeste punkt ved Høgkorset radiolink (741). Bygningsmassen og nederste del av masta litt lengre bak, delvis skjult av trær.

Fra radiolinken kjørte jeg nedover scootersporet og tilbake i den oppkjørte skiløypa, som jeg fulgte noen meter østover igjen. På ei myr her skulle jeg ut i terrenget for å gå opp på dagens høyeste topp, som var Høgkorset (757).

Siden jeg skulle gå mesteparten av dagens tur i løyper, hadde jeg valgt langrennski. Nå var jeg litt spent på hvordan snøen ville bære. Den var veldig kram og fuktig etter alle plussgradene, og hadde sunket noe sammen. Men hvordan var det lengre nede...? På myrene og der hvor trærne sto spredt, bar snøen godt. I tett og høy skog derimot, sank jeg langt ned enkelte steder. Her var snøen temmelig råtten. Og fremdeles gikk det rimelig greit å gå uten smøring eller feller. Det var kun i den ene litt brattere kneika mot Høgkorset at jeg måtte gå fiskebein og sidelengs oppover.

Nedover scootersporet fra Høgkorset radiolink (741). Høyden i bakgrunnen er Høgkorset (757).
I bakken opp mot Høgkorset (757) ser jeg tilbake mot Høgkorset radiolink (741). Den markerte åsen i bakgrunnen til venstre er Hvalebykampen (771).

Mye trær ved toppunktet på Høgkorset (757), men bare 20 meter lengre mot nordvest var det åpent med fri sikt vestover.

På toppen av Høgkorset (757).
Noen meter nordvest for toppunktet på Høgkorset (757) var det vidstrakt utsikt. Lettere skydekke og blå himmel er på vei vestfra.

Fra Høgkorset fulgte jeg for det meste mine egne oppgåtte spor tilbake til den oppkjørte skiløypa. Skydekket hadde lettet nå, og temperaturen sunket litt. Dette gjorde at sporene var blitt noe mer isete, så det gikk rimelig lett og radig i de slake nedoverbakkene jeg hadde tilbake til Kambudalen. Nå når sola kom og jeg fortsatt hadde masse av tid, kunne jeg nesten ikke ta raskeste rute tilbake til bilen. Derfor gikk jeg ut av skilypa ved sørenden av Kambumyra for å plukke med 3 topper til.

Om turen fram til nå hadde føltes lett og uproblematisk, skulle disse 3 siste toppene gi en del mer slit og knot. Forholdsvis kurant opp til Kambuhøgda (748), men også her måtte jeg unngå stor og tett skog. Jeg sank langt ned i den råtne snøen inne blant noen store grantrær, men fra en smal myr gikk det lettere opp et område med småskog. Her tok sola ganske godt faktisk, og det ble påskestemning. Bare appelsinen som manglet her...

Blant småtrærne på vei oppover mot Kambuhøgda (748) ble været veldig bra. I bakgrunnen og litt til venstre for tørrgrana som er midt i bildet helt i forgrunnen, ses Høgkorset radiolink (741). Kulen bak og til høyre er Høgkorset (757).

Toppkulen på Kambuhøgda (748) var temmelig bevokst. Her var det tett med store trær rundt toppunktet, og ganske så begrenset utsikt.

På Kambuhøgda (748).

Rimelig greit videre over mot Hengedyhaugen (733). Nedkjøringen fra toppene her ble det imidlertid ikke mye fart over grunnet alle trærne. Og risikoen for å gå rett på trynet i råtten snø.

Mest plunder skulle jeg få på dagens siste topp, Hengedyhaugen Øst (721). Igjen datt jeg langt ned i kram snø noen steder, men attpåtil var det partier hvor skogen var nokså uframkommelig. Spesielt opp det bratteste partiet mot toppryggen var det håpløst. Ved 700-meters høyde ble det litt banning da ski og staver til stadighet hektet seg fast i trærne, og eneste måte å komme opp med ski var å gå sidelengs. Inne i den mørke og tette skogen var ikke snøen så dyp, så jeg tok snart av skiene og gikk på beina noen meter til det begynte å flate ut og skogen ble mindre tett. Siste meterne bort til toppunktet på Hengedyhaugen Øst (721) gikk lettere.

På Hengedyhaugen (733) ble sola borte for i dag. Litt mer åpen skog her.
Liten åpning i skogen med gløtt av utsikt på toppen av Hengedyhaugen Øst (721). Nå begynte det for alvor å skumre, så pausen her ble kort.

Siden mørket begynte å sige på, tok jeg strake kursen mot de oppkjørte skiløypene i sør. Dette medførte en ganske bratt nedstigning gjennom høy og mørk granskog. Her var ikke snødybden så stor, og raskeste måte ned var helt klart ved å ta av skiene og gå til fots. Jeg sank stort sett bare ned til litt oppunder knærne her. Og når man går nedover er det ikke tungt heller.

Nede ved ei myr tok jeg på skiene igjen, og var straks i løypenettet til Lygna Skisenter. Skisporene var langt mer glatte nå, så det gikk radig tilbake til bilen igjen. Mens jeg skiftet til tørt tøy var det blitt såpass mørkt at jeg måtte ha tatt fram hodelykta om jeg fremdeles hadde vært ute i skogen.