Sørøst for Mørjeklovås m/flere - Larvik (09.01.2019)  4

Start point Solumåsen p-lomme (89m)
Endpoint Solumåsen p-lomme (89m)
Ascents Solumåsen (173m) 09.01.2019 14:05
Sørøst for Mørjeklovås (205m) 09.01.2019 15:05
Mørjeklovås (194m) 09.01.2019 15:28
Visits of other PBEs Solumåsen p-lomme (89m) 09.01.2019 13:50
Mørjeklovås p-lomme (84m) 09.01.2019 14:45

Nydelig vær og nesten litt vårstemning da jeg kjørte sørover i Vestfold. Ved passering Larvik viste gradestokken 4-5 plussgrader. Denne dagen måtte absolutt utnyttes selv om halsen var sår og nesa tett. Jeg fikk heller skru ned på tempoet og ta det veldig rolig.

Jeg svingte av E18 på avkjøringen til Langangen, og fortsatte litt østover igjen på Larviksvegen (som i Vestfold blir til Solumveien). I veikrysset litt nordvest for Solumåsen (173) var det greit å sette igjen bilen. Her går Vestmoenveien østover, men denne var nå sperret og stengt med noen betongelementer og jeg kunne istedet parkere her. Veien sørover mot Vestmunn og Oddnes var skiltet "Kjøring kun etter avtale", så jeg droppet å kjøre videre på den veien. Det skulle uansett vise seg at veien bare var brøytet fram til gården Vestmunn. Å gå dit ville ikke ta så mange minuttene ekstra, og jeg hadde jo dessuten godt av å rusle de ekstra meterne.

Parkeringen like nordvest for Solumåsen (173).

Men jeg startet ikke med å vandre sørover på Vestmoenveien. Solumåsen (173) var så nærme og ville ikke gi mye til omvei, så den kunne jeg fint plukke med underveis mot dagens hovedmål.

Det var temmelig glatt der jeg hadde parkert og jeg fryktet litt at det skulle være isete i terrenget også. Men opp mot Solumåsen fant jeg fort ut at det var helt fint å gå. I skogen var det stort sett et tynt lag med delvis frossen slaps, eller tilnærmet bart der skogen var stor og tett. På åpne flater derimot, der var det opp mot 15 cm snø som hadde et tynt skarelag øverst.

Sol og gode forhold for fottur på Solumåsen (173).

Fra Solumåsen (173) gikk jeg ned til Vestmoenveien og fulgte den videre mot gården Vestmunn. Her sluttet altså brøytingen, og videre sørover ville ikke jeg ha kjørt med min bil, selv om det ikke akkurat var mye snø på veien herfra. Det lå sånn ca 15 cm med hard snø på veien, med et par gamle hjulspor etter noen som hadde kjørt der før det siste snøfallet. En bil med firehjulstrekk hadde nok tatt seg fram her slik forholdene var nå.

Men jeg var nå her for å gå, og det gjorde jeg fram til Mørjeklovås parkeringslomme, som er avmerket på Peakbook-kartet. Fra parkeringslomma ruslet jeg nesten 100 meter til mot sør før jeg forlot veien. Her går det nemlig et drag, eller et søkk oppover mot Sørøst for Mørjeklovås (205). I dette draget var det et tråkk eller en liten sti, og ikke var det spesielt bratt her heller. Men noe brattere var det øverst, hvis man holder for mye til høyre (mot nord) slik jeg gjorde.

Jeg havnet oppå ryggen snaut 100 meter sør for toppen. Her åpnet utsikten seg betraktelig, og jeg måtte ta en liten stopp for å skue utover alle koller og åser, og de mindre flatterende steinbruddene som preger landskapet her sørvest i Vestfold. Ute i havet i sørvest speilet den lave januarsola seg i sjøen, og det var helt klart et flottere syn.

Jeg står på ryggen nesten 100 meter sør for toppen av Sørøst for Mørjeklovås (205). Her med utsikt mot S/SØ.
Siste meterne sørfra mot toppen av Sørøst for Mørjeklovås (205).
Toppunktet på Sørøst for Mørjeklovås (205).

Sørøst for Mørjeklovås (205) var en fin topp med litt utsyn i flere retninger. Her ble jeg noen minutter før jeg måtte vandre videre. På tilbakeveien planla jeg å svinge oppom selve Mørjeklovås, en litt lavere rygg med flere toppunkt hvor den høyeste er 194 moh.

Landskapet i denne delen av Sør-Norge er preget av mye svaberg, stup og bratte skrenter. Her kommer virkelig kart med 1-meters høydekoter til nytte når man skal bevege seg utenfor stier og veier. Etter studering av kartet fant jeg en veldig fin rute ned fra Sørøst for Mørjeklovås (205). Vel nede i dalsøkket Mørjeklova, hvor skogen var høy og mørk, siktet jeg mot en smal renne som endte like nord for Mørjeklovås (194). Renna var ganske smal ja, men veldig grei å gå i. Et tre hadde falt overende, men dette kunne jeg gå under. Fra øverst i renna fulgte jeg slakeste bakken i noen svinger siste meterne opp til toppen.

En stor furu på toppen av Mørjeklovås (194).
Fra Mørjeklovås (194) ser jeg over mot Sørøst for Mørjeklovås (205).
Sola går straks ned i sørvest, her sett fra Mørjeklovås (194).
Utsikt vestover fra Mørjeklovås (194).
Den smale renna jeg gikk i for å bestige Mørjeklovås (194).

Jeg fulgte samme rute ned til dalsøkket Mørjeklova. Her var det så og si bart på grunn av den mørke og store skogen. Lett å gå her i den lille dalen, og underveis mens jeg gikk langs en bekk dukket det også opp en sti/traktorspor som jeg fulgte nordover og ned mot Vestmoenveien. Ved gården Vestmunn nådde jeg Vestmoenveien, og derfra ruslet jeg i moderat tempo tilbake til bilen.