Sommerfjøstoppen m/flere - Aurskog-Høland (02.01.2019)  3

Start point Sommerfjøstoppen p-lomme (271m)
Endpoint Sommerfjøstoppen p-lomme (271m)
Ascents Sommerfjøstoppen (393m) 02.01.2019 13:34
Storsæterhøgda (333m) 02.01.2019 14:27
Røyåsen (331m) 02.01.2019 14:53
Visits of other PBEs Sommerfjøstoppen P-lomme (270m) 02.01.2019 13:00

Årets første tur gikk til noen åser øst i Akershus. På grunn av beskjedne snømengder var det like greit å gå til fots. Mildværet nyttårsaften og 1. januar med påfølgende minusgrader, sørget for et skarelag øverst på de 20 centimeterne med snø som lå i terrenget. Selv om det altså ikke var mye snø, kan det være litt tungt å gå på skare man hele tiden brekker gjennom.

Fra Oslo kjørte jeg forbi Fetsund og Aurskog, og nådde etter hvert Søndre Mangen vei (Fv235), som jeg fulgte ca 4 km mot Ø/NØ. Nesten skyfri himmel og minus 4 grader da jeg parkerte på Sommerfjøstoppen p-lomme.

Sommerfjøstoppen p-lomme. Innover i bildet går den stengte veien som fører opp til masta ved toppen.

Veien som går opp til masta ved toppen var veldig grei å følge. En doning med ganske kraftige hjul hadde kjørt oppover, og det var flere spor etter andre som hadde gått der. Fra masta fulgte jeg disse hjulsporene litt videre, men de siste 100 meterne til toppen måtte jeg trampe egne spor i snøen da hjulsporene forsvant en annen vei.

Masta ved toppen på Sommerfjøstoppen.
Et stort hogstfelt preger toppområdet på Sommerfjøstoppen (393). Nede i venstre hjørne av bildet ses hjulsporene jeg fulgte fra masta og et kort stykke mot toppen.
Toppunktet på Sommerfjøstoppen (393).
På grunn av det store hogstfeltet var det litt utsikt fra toppen.

Siden det var så åpent på Sommerfjøstoppen og været samtidig var så bra, fikk jeg litt lav januarsol i fjeset mens jeg var der oppe. I tillegg var det langt mer utsikt fra toppen en hva man kan forvente fra en åstopp øst i Akershus.

Etter noen minutter på toppen, ruslet jeg samme vei ned til bilen igjen. Siden det fortsatt var lyst en stund til, ville jeg utvide turen og plukke med et par andre mindre topper. Så da krysset jeg hovedveien (Fv235) og vandret ut i snøen for å gå over Storsæterhøgda (333) og Røyåsen (331). På myrområdet ved hovedveien var snøen litt dypere. Her sank jeg ned til litt opp på leggen, men når jeg kom inn i større og tettere skog var det kun et tynt skarelag på bakken. Så ganske varierende snøforhold. På nordsiden av Storsæterhøgda (333) holdt en skogsmaskin på, så jeg sørget for å holde meg unna denne.

Fra veien som går opp til masta på Sommerfjøstoppen, fikk jeg god sikt mot neste mål, Storsæterhøgda (333), som er til høyre i bildet.
Ganske åpen furuskog på den nokså flate toppen på Storsæterhøgda (333).
På Røyåsen (331).

Fra Røyåsen (331) ville jeg komme meg tilbake til hovedveien (Fv235). Vandring i snøen og terrenget i starten, men da jeg nærmet meg hovedveien kom jeg inn i det ferske hogstfeltet. Her var det et virvar av kvister, men sporene etter skogsmaskinene var veldig greie å følge. Dermed kom jeg lett gjennom hogstkaoset. Ved hovedveien holdt en kar på med å lesse tømmer opp på tømmerbilen. Derfra strenet jeg på fylkesvei 235 (Søndre Mangen vei) og tilbake til bilen.

Mens jeg var ved bilen og skiftet til tørt tøy, kom en større ATV-lignende doning kjørende. De som kjørte denne, låste opp bommen og kjørte oppover veien mot Sommerfjøstoppen. Så det var den som hadde laget sporene jeg fulgte på veien mot dagens første topp...