Holtfjellet & Jagastadfjellet - Ullensaker/Nes (18.12.2018)  2

Start point Henni p-lomme (167m)
Endpoint Henni p-lomme (167m)
Ascents Holtfjellet (274m) 18.12.2018 13:26
Jagastadfjellet (268m) 18.12.2018 14:09
Visits of other PBEs Henni p-lomme (167m) 18.12.2018 12:54

Midt i julestria tok jeg meg tid til litt snøvassing på noen åser i Akershus. For lite snø til ski, så jeg snørte på fjellsko og gamasjer. Det var ikke snakk om noe dyp snø foreløpig. Rundt 20 cm med ganske lett og luftig snø i en vinterlig skog.

Overskyet og minus 8 grader da jeg kjørte sørøstover på fylkesvei 477 ved Henniskogen. Ved Henni tar det av en skogsvei som går nordover mot Holtfjellet (274). Veien var ikke brøytet, men det var kjørt opp noen bilspor. Uansett ville jeg ikke ha kjørt inn denne veien, siden det var skiltet "Privat skogsveg. Stengt for allmen kjøring". Noen meter lengre inn var det også en bom, som nå sto oppe. Jeg rygget opp til skiltet slik at jeg sto utenfor veibanen og ikke sperret for de som eventuelt hadde tillatelse til å kjøre på skogsvegen.

Det var gode bilspor helt til skogsvegens ende, så jeg slapp snøvassing i starten på turen. Da veien sluttet fortsatte jeg på en sti hvor noen andre hadde gått før meg. Til slutt forlot jeg stien og gikk siste biten mot toppen i terrenget. Også her fulgte jeg sporene etter noen andre nesten til toppen, men disse sporene snudde før den siste høyden hvor toppen befinner seg.

På Holtfjellet (274). Sekken min ses til høyre i bildet.

Etter en liten stopp på Holtfjellets høyeste punkt, fulgte jeg stier på høydedraget videre nordover til den nordre toppen, som er rett under 270 moh. Her var det postkasse og godt skiltet.

Det nordre toppunktet på Holtfjellet.

Videre vandret jeg i terrenget ned mot ei myr nord for Putten, og så opp til Jagastadfjellet (268). På denne etappen var det lite stier, så her ble det mest vassing i snødekt lyng og gjennom skog som stort sett var grei å forsere. Der hvor skogen var noe tettere fikk jeg av og til noen avkjølende dryss av snø ned i nakken. Men det passet for så vidt bra, siden jeg hadde kledd meg altfor varmt.

På vei opp mot Jagastadfjellet krysset jeg en oppkjørt skiløype, og på høyden litt før toppen var det et rykende ferskt hogstfelt. Her luktet det nesten sagflis... Skogsmaskinene hadde kjørt opp noen gode spor her, så det var lett å gå. Siste 150 meterne mot toppen var det derimot full skog igjen. Toppunktet på Jagastadfjellet (268) var en liten lysning omgitt av høy og ganske tett skog.

På toppen av Jagastadfjellet (268) lå det en pyramideformet metallsak.

Tilbaketuren til bilen gikk lettere enn forventet. Etter å ha gått over hogstfeltet litt sørvest for toppen av Jagastadfjellet (268), kom jeg ned på det oppkjørte skisporet igjen. Dette sporet fulgte en sti som fortsetter sørover. Jeg gikk nå på stien ved siden av skisporet, men det var ikke meterne jeg kom sørover før et nytt hogstfelt hadde sperret for løypemaskinen. Så skisporet stoppet, men jeg fulgte stien videre sørover. Det viste seg at stien gikk til en hytte, og derfra fortsatte den nedover mot Tangen.

Nede ved Tangen krysset jeg et jorde, og ruslet deretter på en traktorvei gjennom et område med mye småskog og kratt. På traktorveien her på slutten av turen kunne jeg gå i ferske fotspor etter noen andre. Fotsporene gikk helt bort til parkeringslomma hvor jeg hadde satt igjen bilen.

Parkeringslomma ved Henni. Skogsveien jeg fulgte fra turens start fortsetter innover i bildet til venstre. Bak bilen ses for øvrig skiltet hvor det står: "Privat skogsveg. Stengt for allmen kjøring".

Før jeg kjørte hjemover tok jeg turen over Glomma for å gå en superkort tur ved Aulifeltet.