Meskestadhøymyråsen m/flere - Kongsberg (04.12.2018)  3

Start point Tryttjernet p-lomme (512m)
Endpoint Tryttjernet p-lomme (512m)
Ascents Meskestadhøymyråsen (594m) 04.12.2018 13:18
Vineshøymyråsen (580m) 04.12.2018 13:47
Trytetjernhaugen (551m) 04.12.2018 14:27
Visits of other PBEs Dørsjøveien bom (84m) 04.12.2018 12:30
Tryttjernet p-lomme (512m) 04.12.2018 12:51

Egentlig hadde jeg planlagt en tur øst for Oslo denne ettermiddagen, men der skulle regnet henge lengst igjen. Oppklarningen kom vestfra, så da kjørte jeg istedet i den retningen.

Etter litt kjøring sørover på E18, tok jeg av mot Hvittingfoss. Derfra rullet jeg videre på fylkesvei 40 i retning Kongsberg. Ved gården Meskestad tok jeg av fylkesveien, og kjørte inn på Dørsjøveien, som er en bomvei. Oppe ved Meskestad er det en manuell bomkasse. Her putta jeg 60 kroner i en konvolutt. Det var også mulig å betale med Vipps.

Jeg fulgte Dørsjøveien opp til Dørsjø. Fin grusvei, men noe vaskebrett. Litt etter passering Dørsjødammen tok jeg av opp til høyre og fortsatte forbi Liaseter til jeg var like nordøst for Tryttjernet. Her parkerte jeg i et kryss hvor det tar av en dårligere grusvei som går mot Vegavannet. Denne grusveien var for øvrig stengt med kjetting.

Parkeringslomma i krysset like nordøst for Tryttjernet. Til venstre ser man kjettingen som sperrer grusveien mot Vegavannet.

Sola var kommet for å bli i dette området. Helomvendingen jeg hadde gjort ved å kjøre hit istedet for tur øst for Oslo, hadde vært et smart trekk. I øst kunne jeg se at skyene fortsatt hang igjen, mens vestover var det mest blå himmel. Eneste aberet var en kald nordvestvind, så her måtte lue og hansker på fra start.

I starten fulgte jeg den stengte grusveien mot Vegavannet. Etter hvert ble grusveien til traktorvei, som passerer litt vest for Meskestadhøymyråsen (594). Der traktorveien var på sitt høyeste punkt så jeg noen røde bånd på trærne innover i skogen. En svak sti kunne også ses der båndene var. Kanskje var dette en merket rute til toppen? Jeg fulgte de røde båndene til en myr sørøst for Høymyrvannet. Her mistet jeg båndene. Myra var litt for våt til at jeg kunne gå rett over, så jeg tok en nordlig bue over denne. Fra myra var det kort opp til toppen av Meskestadhøymyråsen (594).

På Meskestadhøymyråsen (594). Et lite dryss av melis her og der i terrenget. For øvrig helt bart, men mye vann i bekker og søkk i terrenget.

Lite utsikt fra selve toppunktet, men noen meter mot vest så det ut til å være bedre utsyn. Etter en kort stopp på toppen, vandret jeg i skog og lyng videre til Vineshøymyråsen (580). Lite stier underveis her, men jeg krysset traktorveien jeg hadde gått på litt tidligere. Ellers var skogen fremkommelig og terrenget greit å ta seg fram i, bortsett fra noe høy lyng enkelte plasser.

Flatt på toppen av Vineshøymyråsen (580). Ikke noe markert toppunkt her.

Fra Vineshøymyråsen (580) ruslet jeg ned til et myrområde nordøst for Vegavannet. Her nådde jeg etter hvert en sti/traktorvei som gikk bort til kjerreveien jeg hadde fulgt i starten av turen. Så noe mer lyngsubbing i ganske åpen skog mot Dalatjern, hvor jeg så krysset grusveien bilen sto parkert ved. Deretter en liten motbakke til et hyttefelt. Etter litt vandring på grusveien forbi noen hytter, var det kort bort til toppen av Trytetjernhaugen (551).

På Trytetjernhaugen (551).

Lite utsikt fra denne toppen også, så snarlig retur tilbake til veien ved hyttene. Mulig det blir flere hytter på Trytetjernhaugen, for i skogen mellom toppen og hytteveien passerte jeg noen markeringspinner med rødmaling. Det var også nylig hogd litt i dette området, så det blir nok noe mer bygging her.

Fra hyttefeltet kunne jeg nå følge vei helt tilbake til bilen, som sto parkert ved Tryttjernet. Vinden hadde tatt ganske godt her på slutten av turen, og den føltes enda kaldere nå enn ved turens begynnelse. Men det gikk mot en kaldere værtype etter flere dager med mange plussgrader og regn. To dager fram i tid skulle det komme snø, og denne gangen kom den kanskje til å bli liggende.