Rauberflaket & Pikstein - 3 fylker samtidig (27.11.2018)  3

Start point P-lomme Rauberflaket (467m)
Endpoint P-lomme Rauberflaket (467m)
Ascents Rauberflaket (584m) 27.11.2018 13:13
Pikstein Øst (622m) 27.11.2018 14:16
Pikstein (627m) 27.11.2018 14:23
Pikstein Nord (626m) 27.11.2018 14:28
Pikstein Sørvest (626m) 27.11.2018 14:41
Visits of other PBEs Bom Presteseter - Grorud Skrimfjella (202m) 27.11.2018 12:22
P-lomme Rauberflaket (sommer) (465m) 27.11.2018 12:42

Høytrykket sang på siste verset. Etter flere dager med pent og kaldt vær skulle et kraftig lavtrykk rulle inn fra vest og gi snø og regn allerede fra neste dag. Denne tirsdagen var trolig siste mulighet til å nyte novembersola her på Østlandet.

Da jeg parkerte på Rauberflaket p-lomme, var det 6-7 minusgrader og nydelig vær. Et tynt lag med snø og rimfrost dekket bakken, lyngen og de laveste buskene. Glimrende forhold for fottur i skogen. Ingen insekter og andre små kryp.

På vei oppover Presteseterveien fra fylkesvei 860/82 ved Bergandammen i nordøst, hadde jeg kjørt forbi et skilt som sa at denne veien ikke ville bli brøytet. Den stenges når forholdene tilsier det. Med været som var meldt de neste dagene kunne denne dagen fort bli den siste hvor veien var åpen denne høsten. Jeg prøvde meg på denne veien fra Bergandammen i mai tidligere i år, og da møtte jeg stengt bom etter avkjøringen til Lauvås. Da var veien stengt pga teleløsningen.

Rauberflaket parkeringslomme.

Fra parkeringen vandret jeg først ca 150 meter mot sørvest på Presteseterveien. Der dukket stien mot Rauberflaket (584) opp på sørsiden av veien. Mange spor i snøen tydet på at det hadde vært noe trafikk til toppen. Stien følger den som er inntegnet på kartet inntil man er ved sørvestenden på innsjøen Kopa. Her deler stien seg, og den som går mot Rauberflaket (584) er ikke tegnet inn på kartet. Men stien er der, og var stort sett lett å se tross det lille snølaget.

Rauberflaket (584) var en fin skogstopp. Trærne sto spredt og sola fikk slippe til. Melislaget på bakken pyntet opp, og her på toppen var det noe mindre kaldt enn ved parkeringen.

På toppen av Rauberflaket (584).
I skyggen på nordsiden av Rauberflaket (584), med utsikt mot Pikstein (627), som er åsen i bakgrunnen midt i bildet.

Jeg fulgte samme sti tilbake til bilen igjen. Tilbake til utgangspunktet, men bare halvveis på turen. Nå fulgte jeg Presteseterveien 300 meter mot nordøst. Der forlot jeg veien og gikk opp i skogen for å finne stien som er stiplet inn på kartene. Denne stien var verre å finne. Mulig det tynne snølaget gjorde det vanskeligere, men jeg så ikke noe som lignet sti i nedre del i hvert fall. Jeg lette ikke så seriøst heller, og gikk istedet videre i skogen og lyngen.

Da jeg krysset en bekk på ca 520 moh dukket det imidlertid opp noe som lignet sti. Et stykke oppover var det ryddet en gate i skogen, men denne svake stien hvor det var ryddet unna noen trær, forsvant da jeg kom til en skrent på ca 570 moh. Derfra ble det vandring i lyngen videre oppover.

Nå er ikke jeg noen ihuga kommunetoppsamler, men jeg måtte jo nesten prøve å finne høyeste punkt i Larvik kommune (tidligere Lardal kommune). Først nådde jeg en liten kul med to postkasser og skilt hvor det sto "Pikstein 624 moh". Høyden som var oppgitt her er nok 3-4 meter for mye, og er heller ikke kommunetoppen i Larvik. Den befinner seg 100 meter lengre mot N/NV.

Punktet med to postkasser. På treet til høyre henger også skiltet "Pikstein 624 moh".

Fra postkassene gikk det sti bort til Piksteins høyeste punkt (627). Underveis på denne stien tok jeg altså en avstikker på rundt 10 meter ned til høyre. Der hang en temmelig sliten t-skjorte som markerer Larviks høyeste "topp". Er jo litt stusselig at kommunens høyeste punkt bare er i en skråning på en ås.

Høyest i Larvik kommune (tidligere Lardal).

Etter kommunetopperobringen gikk jeg en runde oppå Pikstein hvor jeg plukket med den høyeste pluss to andre nesten like høye kuler. Det skiller svært lite mellom disse høydene. De er sånn pluss/minus 627 meter alle tre. Et fjerde punkt i nordvest er en stor flate på drøyt 625 moh.

Høyeste punkt på Pikstein (627) befinner seg trolig et sted på denne høyden. Som man ser, går stien så og si over toppen.
På Pikstein Nord (626) var det et par steiner som markerte toppunktet.
Maurtua til høyre var nok høyest her på Pikstein Sørvest (626).

Nå var jeg ferdig med topper, kuler og punkt i åssider for i dag. Jeg siktet ned mot en sti i sør, som skulle gå bort til bilen. Helt kurant skogsterreng å vandre nedover i. Nå som myrene stort sett var frosset igjen, søkte jeg allikevel mot disse. Tross alt enda lettere å gå der selv om skogen ikke var kronglete å ta seg fram i.

Lett skogsterreng å gå i her litt sør for Pikstein Sørvest (626). Åsen i bakgrunnen midt i bildet, er Rauberflaket (584).

På vei nedover i skogen dukket det opp en traktorvei som ikke var på kartet. Her kom turens største opplevelse da en fullvoksen elg dundret over traktorveien 20-30 meter foran meg. Den løp så kvist og granbar sprutet. Jeg stoppet opp noen sekunder for å sjekke om det kom flere, men det var kun den ene elgen. På turen over Pikstein hadde jeg sett veldig mange ferske elgspor, og flere steder hvor elgen hadde ligget og tint snøen på bakken. Så selv om jeg skvatt litt til, var jeg ikke overrasket over å se elg.

Stien jeg nådde helt på slutten av turen, var i virkeligheten en traktorvei. Denne endte ved parkeringslomma hvor bilen min sto.