Øst for Mjøsa: Brennhaugen m/flere - Eidsvoll/Stange (19.11.2018)  3

Start point Midtskogen p-lomme (362m)
Endpoint Midtskogen p-lomme (362m)
Ascents Brennhaugen (506m) 19.11.2018 13:39
Botolfshøgda (483m) 19.11.2018 14:21
Mohue (492m) 19.11.2018 15:06
Visits of other PBEs Midtskog p-lomme (365m) 19.11.2018 13:07

Nå var det en stund siden jeg hadde vært på tur på østsiden av Mjøsa. Så med grått og overskyet vær passet det bra å gjøre noe med det ved å besøke noen åser på grensen mellom Akershus og Hedmark. Jeg forventet ikke noe spektakulær utsikt fra disse toppene, og da gjorde det ikke så mye om sola uteble. Det gikk noen superlette snøbyger her og der da jeg kjørte nordover på E6 fra Oslo. Jeg hadde et håp om at skydekket kunne sprekke opp, men det ble med håpet.

Ved Strandlykkja svingte jeg av E6 og kjørte oppover bakkene på fylkesvei 228. Det var ikke langt oppover før jeg var framme og parkerte på sørsiden av fylkesveien rett før Midtskogen. Grusveien som er inntegnet på kartet her (Jutsæterlia) og går sørover fra fylkesveien, er ikke lenger i bruk. Ny trasé er nå laget ca 200 meter øst for Midtskogen, men dette er ikke oppdatert på kartet foreløpig.

Helt overskyet og så vidt under 0 grader da jeg ruslet avgårde på denne gamle veitraseen. Jeg passerte tidlig den gamle bomkassen hvor veiavgiften ble betalt før. Den nye veien har også bomavgift på 50 kroner, som kan betales med SMS. Jeg var borte og sjekket før jeg reiste hjem etter turen...

Parkeringen litt sørvest for Midtskogen. Den gamle veien (Jutsæterlia) som jeg fulgte i starten, forsvinner bakover i bildet. En grøft like bak bilen min gjør at man ikke kan kjøre på denne veien. Den gamle bomkassa ses også litt bak i bildet, på høyre side av veien.

Den gamle veitraseen ble fulgt de første 500 meterne. Så kom jeg inn på den nye veien hvor 400-meters koten er på kartet. Derfra var den gamle og nye veien på samme sted.

Grusveien var nå stein hard siden telen hadde satt seg. Et syltynt dryss av rim og snø gjorde veien og litt av terrenget lysere. Egentlig er det en super tid å rusle rundt i skogene på nå. Ingen insekter, og det gjør seg virkelig med et lite melislag på lyngen og bakken. Denne tiden kunne gjerne vart noe lengre.

Litt sør for Djupdalsmyra forlot jeg veien og gikk opp i skogen mot toppen på Brennhaugen (506). Noen småbratte partier i starten, senere lett og fint i lyngen mot dagens første topp.

På toppen av Brennhaugen (506).

Brennhaugen (506) var en trivelig skogstopp. Åpent med bare spredte trær, og det lille rimlaget på vegetasjonen bidro til å løfte godfølelsen. Men dagene er korte nå, så jeg måtte komme meg videre etter en litt for kort pause.

Jeg fulgte høydedraget sørover, og rett før det bikket nedover kom jeg til en åpning med utsikt mot neste turmål, Botolfshøgda (483).

Mot Botolfshøgda (483), som er åsen i bakgrunnen midt i bildet.

Nedover mot Lysjøvegen gikk jeg inn i en høy og mørk granskog. Her var all vegetasjon borte mellom trærne. Kun barnåler og litt kvist på bakken, så det var lett å gå.

Jeg fulgte Lysjøvegen noen meter før jeg svingte vestover på en mindre brukt vei. Like sørøst for Ulvintjenn gikk noen gamle spor etter traktor eller skogsmaskiner oppover i skogen mot sør. Høy skog her også, så ganske mørkt i det svake novemberdagslyset. Jeg gikk i sporene oppover inntil det plutselig dukket opp blåmerking i form av trefliser som hang på trærne. Det var en liten sti der blåmerkingen gikk, og selv om stien hadde en litt annen retning (mot NØ) enn de gamle traktorsporene, valgte jeg å følge de blå treflisene. Stien og blåmerkingen svingte etterhvert oppover mot Botolfshøgda (483). På rundt 450 meters høyde mistet jeg merkingen, men den dukket opp igjen oppe på ryggen nordvest for toppen av Botolfshøgda. Den blåmerkede stien gikk for øvrig rett over toppen.

Den blåmerkede stien til Botolfshøgda (483).
Toppen på Botolfshøgda (483).

Fra toppunktet på Botolfshøgda (483) fulgte jeg den blåmerkede stien tilbake. Og nå fant jeg blåmerkingen hele veien ned til dit hvor jeg hadde mistet den under oppstigningen.

Jeg står på ryggen nordvest for toppen av Botolfshøgda (483). Her var det ganske åpent noen plasser. Blant annet her, hvor vi ser mot Brennhaugen (506), som er litt til høyre i bildet.

Jeg tok en shortcut fra den merkede stien og ned mot veien. Her burde jeg ha sjekket kartet litt nøyere, for jeg klarte å treffe midt på den eneste bratte skrenten på den korte etappen. Jeg måtte henge i busker og småtrær for å komme trygt ned de 10 høydemeterne. For det var jo selvsagt uaktuelt å gå litt opp igjen og så noen meter til høyre eller venstre...

Trygt nede på grusveien igjen vandret jeg nå tilbake til Lysjøvegen og så nordover. Jeg passerte Rundmyrkoia og fortsatte til jeg var mellom Mohue (492) og Brennhaugen (506). Her forlot jeg grusveien og ruslet oppover et hogstfelt mot Mohue. Fint skogsterreng over en liten høyde, og så opp på dagens siste topp.

På Mohue (492). Toppen er ved granene ca midt i bildet.

Jeg tok en liten runde på Mohue (492) for å gå bortom trig.punktet før jeg satte kursen tilbake mot Lysjøvegen igjen. Sistmyra hadde jeg tenkt å gå rundt, men denne myra hadde grodd igjen og var ikke myrete i det hele tatt. Fra myra var det greit ned til veien.

Det begynte å skumre litt da jeg vandret nordover på Lysjøvegen. Da jeg kom til stedet hvor den gamle og nye veitraseen skilte lag, fulgte jeg nå den nye veien et stykke. Derfor går GPS-sporet tilsynelatende i terrenget bort til Jutsæterlia. I virkeligheten går nå veien her.

Her skiller den nye og gamle veitraseen lag. Nyveien går til høyre, mens den gamle veien ses rett fram i bildet og litt nedenfor. Den gamle veitraseen begynner nå å gro igjen. Mjøsa er oppe til venstre i bildet.

Der den nye veien møtte traseen til Jutsæterlia forlot jeg nyveien og gikk tilbake til bilen. Fremdeles helt overskyet da jeg skiftet til tørre klær. Under store deler av turen hadde det yret lett i form av rim som dalte ned. Men bedre det enn regn, som man jo blir mer våt av.