Søtelinatten m/flere - Sigdal (18.10.2018)  4

Start point Stavalidalen p-lomme (797m)
Endpoint Stavalidalen p-lomme (797m)
Ascents Stavalinatten (987m) 18.10.2018 14:25
Øst for Stornatten (978m) 18.10.2018 17:32
Visits of other PBEs Frøvollseterveien bom (350m) 18.10.2018 13:26
Stavalidalen p-lomme (797m) 18.10.2018 13:52

Eggedal begynner jeg å bli litt kjent i nå etter en del kjøreturer oppover og nedover dette dalføret. Sidedalen mot Vestbygda derimot hadde jeg foreløpig aldri vært i. Nå var det ikke langt jeg kom opp i Vestbygda denne gang før jeg svingte av hovedveien. Allerede like etter Frøvollsflatin tok jeg til venstre og inn på Frøvollseterveien. Den automatiske bommen dukket opp etter få meter, og her betalte jeg 70 kroner med kortet for å komme videre.

I den første skarpe svingen på 400 meters høyde måtte jeg virkelig stoppe for å ta et bilde av en "hytte" som ligger 150 meter oppe i bakken på andre siden av en bekk. Et fascinerende byggverk utenom det vanlige:

Like etter at man har kjørt gjennom bommen på Frøvollseterveien ser man denne borgen.

Jeg fortsatte videre oppover til jeg kom inn i Stavalidalen. Der fant jeg en parkeringslomme med plass til 2 biler på vestsiden av veien. Selv om den ikke er inntegnet på kartet, gikk det en liten sti fra parkeringen og bort til traktorveien som kommer oppover dalen nordfra. Myrete og litt vått på den vesle stien helt i starten, men fra traktorveien og videre på den større stien oppover dalen var det fint å gå.

Parkeringslomma i Stavalidalen.

Et stykke oppe i dalen på ganske nøyaktig 900 meters høyde forlot jeg stien og fulgte en rygg oppover mot dagens første topp, Stavalinatten (987). Her på snaufjellet var det en del vind fra vestlig retning. Det ble fort kjølig i vinden, men ellers var jo været utmerket med lettskyet og mest blå himmel. Den lille lunken fra sola var kjærkommen nå.

På Stavalinatten (987). Toppvarden er oppå den svære steinen til høyre i bildet.
Vestover fra Stavalinatten (987). Toppen til venstre i bildet er Søtelinatten (1052). Til høyre ses Stornatten (1049).

Videre mot Søtelinatten (1052) vandret jeg mest i terrenget. På 1000 meters høyde dukket det opp en sti som ikke er inntegnet på kartene. Denne stien fulgte jeg noen meter til jeg var oppå ryggen sør for Søtelinatten. Fram til denne ryggen hadde jeg gått i le for vinden, men nå måtte jeg fram med lue og hansker igjen. Herfra greit videre i blesten til dagens høyeste topp.

Jeg satte meg i le bak den store steinen toppvarden på Søtelinatten var plassert på. Der tok jeg litt mat og drikke, før jeg etter hvert satte kursen nordover mot flere topper.

På Søtelinatten (1052), med utsikt mot Norefjell.
Utsikt mot nordvest fra Søtelinatten (1052).
Toppvarden på Søtelinatten (1052) ses oppå den store steinen til venstre. I bakgrunnen er Søtelifjellet (1071).
Toppen på Søtelinatten (1052) er den svære steinen litt i bakgrunnen til høyre. Bildet tatt sørover.

I luftlinje er det ikke mer enn 450 meter mellom Søtelinatten (1052) og Stornatten (1049), men disse toppene er adskilt av et ganske smalt skar. Opp mot Stornatten er det nokså bratt, og lettest så det ut til å være hvis jeg gikk opp fra skarets høyeste punkt. Her gikk det rimelig greit å gå opp. Ikke spesielt bratt, med bare noen tette treklynger og litt buskas jeg måtte styre unna.

På Stornatten (1049) var det ikke noe markert toppunkt, men flere steiner og punkt på en flat rygg. Jeg tok en kort pause ved stedet som virket å være høyest. Toppvarden var i hvert fall ikke plassert på høyeste punkt.

Søtelinatten (1052) sett fra nord, fra oppstigningen til Stornatten.
På Stornatten (1049). Høyeste punkt er trolig steinene som ses noen meter lengre framme, midt i bildet. Toppvarden befinner seg noe lengre bak og litt til venstre.
Høyeste punkt på Stornatten (1049) virket å være berget hvor sekken min ligger. I hvert fall høyeste faste fjell...

Videre nordover var det greit ned til Stornattjenn. Etter noen meter langs kanten på Stornattjenn fikk jeg dagens bratteste motbakke opp til Snipnatten (989). I motbakkens nederste del var det litt kronglete med steinur og skog i bratt lende, men det ble mer lettgått jo høyere jeg kom. Og på toppen av Snipnatten (989) var det stort sett bare bjørka som klamret seg fast.

På vei nordover og ned fra Stornatten (1049). Snipnatten (989) er toppen rett fram som er stupbratt ned til høyre mot tjernet (Snipnattjenn).
Snipnatten (989) er toppen til venstre, med Stornattjenn sentralt i bildet. Her er jeg på vei nedover nordsiden på Stornatten (1049).
På toppen av Snipnatten (989). Bildet tatt nordover.

Fra Snipnatten (989) var planen nå å komme meg ned til Snipnattjenn. Ved første øyekast så ikke det helt enkelt ut siden hele østsiden på Snipnatten stuper bratt ned. Et par steder hvor en nedstigning ville være mulig øynet jeg imidlertid, og mens jeg vandret nordover på Snipnatten sjekket jeg ut østsiden. Lettest så det ut til å være fra skaret like sør for Snipnatten Nord (985). Der ville jeg prøve, men først stakk jeg oppom Snipnatten Nord (985) siden den nå var så nærme uansett. Der var det nå temmelig kjølig og friskt. Vinden hadde i hvert fall ikke avtatt, og sola begynte å bli lav i vest så det var lite varme å hente fra den.

På Snipnatten Nord (985). Høyeste punkt på denne var kampesteinen litt lengre bak midt i bildet, men i følge kartet skulle toppen være omtrent her hvor bildet er tatt fra.

Etter en runde på Snipnatten Nord (985) ruslet jeg tilbake til skaret like sør for toppen. Herfra tok jeg meg nedover mot Snipnattjenn, og heldigvis var det ingen problem å gå ned her. Ikke noe særlig bratt, og bare litt uryddig med gjengrodd steinur hvor det er lurt å trå varsomt. Langs med Snipnattjenn var det også helt kurant å gå, men et sted gikk en røys med kampesteiner nesten helt ned til vannet.

Ved nordenden på Snipnattjenn. Bak er den stupbratte østsiden på Snipnatten. Skaret og renna jeg gikk ned ses litt til høyre for midten av bildet.

Sola begynte nå å kaste stadig lengre skygger. Jeg var klar for å tenke retur, og på turen tilbake til Stavalidalen skulle jeg ta med et par mindre topper. Fint kveldslys her jeg vandret litt på snaufjell og litt i skogen sørover på østsiden av Snippnattjenn og Stornattjenn.

På toppen Øst for Snipnatten (962). I bakgrunnen til høyre er Stornatten (1049).
Nesten midt i bildet er toppen Øst for Snipnatten (962).
På Øst for Stornatten (978).

Fra dagens siste topp var det ikke langt ned til Helletjenn hvor jeg møtte stien jeg hadde fulgt litt av helt i starten på turen. Og fra Helletjenn gikk det ganske radig nedover Stavalidalen og tilbake til bilen.