Skagsåsen & Dobbeltnatten - Nore og Uvdal (28.09.2018)  5

Start point Røytjønnan Nord p-lomme (440m)
Endpoint Røytjønnan Nord p-lomme (440m)
Ascents Skagsåsen Ø2 (935m) 28.09.2018 15:23
Vest for Gjesteplassen (691m) 28.09.2018 18:50
Visits of other PBEs Vergjedalsvegen (317m) 28.09.2018 13:28
Røytjønnan Nord p-lomme (440m) 28.09.2018 14:02

Nydelige høstfarger da jeg kjørte oppover Numedal i finværet. Et lite dryss av nysnø lå ned til 1100 meters høyde, men så høyt skulle ikke jeg. Siden det var meldt en del vind i fjellet ville jeg holde meg mye i skoggrensa eller under. Flere av toppene jeg skulle besøke var derimot snaue og over tregrensa, så jeg var forberedt på noe kald vestavind også.

Rett før Bratterudjordet svingte jeg av Fv40 og kjørte oppover Vergjedalsvegen. Nedenfor gården Bratterud var det en manuell bomkasse hvor jeg la 50 kroner i en konvolutt. Så fortsatte jeg videre til avkjøringen mot Gjesteplassen. Jeg ville ikke kjøre inn her selv om kjettingbommen nå var åpen. Denne veien går uansett ikke mer enn halvannen km sørover til Røytjønne, og det skulle jeg klare å gå. Jeg parkerte istedet på en bred veiskulder 60 meter nord for avkjøringen til Gjesteplassen.

Parkering langs Vergjedalsvegen litt nord for avkjøringen til Gjesteplassen. Avkjøringen ses noen meter lengre bak midt i bildet.

Ved å følge veien sørover til Røytjønne fikk jeg en behagelig start på turen. Her sluttet grusveien ved en hytte. Fram til hytta var det tilnærmet null stigning, men nå var det slutt på det. Jeg fortsatte videre på kjerrevei i svinger nokså bratt oppover mot Skagsåsen. Kjerreveien går ganske langt opp og slutter en snau kilometer fra toppen på Skagsåsen (972). Så for de som kun skal på høyeste topp, kommer man langt opp her før man må ut i terrenget. Og kanskje går det sti fra kjerreveiens slutt også selv om dette ikke vises på kartet, men det fikk jeg ikke sjekket ut.

Jeg skulle derimot ikke nøye meg med kun 1 topp når jeg først hadde kommet meg opp hit. Her ville jeg besøke de fleste toppene, for Skagsåsen består av mange fine og småbratte svabergtopper. Litt luftige er noen av de også, med stup spesielt mot sør og øst.

Dagens første topp var en av de flotteste. Etter å ha vandret gjennom skogen fra der jeg forlot kjerreveien litt under 800 moh, kom jeg opp på en rygg som ledet til den spennende Skagsåsen Ø2 (935). Dette er en super topp, og ganske spektakulær til å være her på Østlandet. Utsikten er imponerende, særlig mot sør og ned i Numedal.

På Skagsåsen Ø2 (935) med utsikt mot nordøst og tilbake i den retningen bilen sto parkert.
Fantastisk utsikt sørover fra Skagsåsen Ø2 (935). Fylkesvei 40 gjennom Numedal ses langt nedenfor litt til høyre i bildet.
På Skagsåsen Ø2 (935). Helt til venstre i bakgrunnen er Skagsåsen SØ2 (951), mens Skagsåsen Øst (954) er til høyre.

Nå merket jeg godt at jeg var over skoggrensa. Det blåste kaldt og friskt her på Skagsåsen Ø2 (935), så lue og hansker måtte fram. Jeg rev meg løs fra denne flotte plassen og ruslet videre mot Skagsåsen Øst (954). Ned til et idyllisk tjern, og deretter opp en noe utfordrende og litt bratt østflanke på Skagsåsen Øst (954). Så innmari bratt var det egentlig ikke, men fjellsiden besto av langsgående småstup som var 2-3 meter høye.

Tjernet jeg passerte mellom Skagsåsen Ø2 (935) og Skagsåsen Øst (954).
Sekk og utstyr på Skagsåsen Øst (954). Bak ses første topp jeg besøkte, Skagsåsen Ø2 (935).

Det var ikke langt igjen til Skagsåsens høyeste topp fra Skagsåsen Øst (954). Men før jeg gikk på dagens høyeste, tok jeg en omvei via et par andre mindre topper.

Skagsåsen SØ2 (951) var veldig fin og litt lik den første toppen jeg besøkte. Mye greit terreng å vandre i, men noe baksing og slåssing med uveisomt bjørkekratt ble det også et par steder.

Jeg står på Skagåsen SØ2 (951) og ser tilbake mot Skagsåsen Øst (954).
På Skagsåsen Sørøst (952). Bak og midt i bildet er Skagsåsen SØ2 (951).

Dagens mest kronglete motbakke fikk jeg opp til Skagsåsen (972) fra skaret mot Skagsåen Sørøst (952). Her var det 5-6 høydemeter som var temmelig bratte med tett skog og buskas i tillegg. Jeg dro meg opp ved hjelp av buskene, og så var dagens høyeste topp straks i boks.

På toppen av Skagsåsen (972). Utsikt nordover.
Toppvarden på Skagsåsen (972). I bakgrunnen til venstre er Eidsfjellet (1333) høyest.
Utsikt sørover fra Skagsåsen (972). Nede i dalen til venstre renner Numedalslågen.

Skagsåsen (972) er en veldig fin topp med glimrende utsikt. Til tross for sur og kald vind ble jeg noen minutter på høyeste topp. Været for øvrig var jo utmerket, og litt lunk var det i sola der jeg fant le for vinden.

Etter hvert ruslet jeg videre og nå nedover i motvinden på den snaue nordvestryggen på Skagsåsen (972). Lunere ble det da jeg kom ned i skogen igjen, så her måtte lua tas av. Jeg svingte oppom Skagsåsen Nordvest (915), som var en fin liten topp, før jeg ruslet bort til Dobbeltnatten Sørøst (901). Nå var jeg nede i mer skogsterreng, men fremdeles var det åpne plasser innimellom og nakent berg jeg kunne gå på. Dessuten dukket det opp en sti her i skogen som jeg kunne følge mot Dobbeltnatten (933).

På toppen av Skagsåsen Nordvest (915). Bildet er tatt mot Dobbeltnatten (933).
På Dobbeltnatten Sørøst (901). I bakgrunnen er Dobbeltnatten (933).

Dobbeltnatten (933) har 3 ganske så jevnhøye toppunkt. Jeg stakk først opp på det sørlige (drøyt 932 moh ifølge 1-meters kotene), så til det midtre (933 moh på økonomisk kart) og til slutt på det nordre (drøyt 932 moh ifølge 1-meters kotene). Vrient å avgjøre hvilket som er høyest på øyemål, så jeg gikk opp på alle 3 toppunktene.

Jeg står på Dobbeltnattens sørlige toppunkt (drøyt 932 moh) og ser tilbake mot Skagsåsen (972), som er midt i bildet.
Sekken min ligger på det sørlige toppunktet (drøyt 932 moh) på Dobbeltnatten. Litt lengre bak til venstre er det midtre (933 moh på ØK), og den store steinen bakerst til venstre er det nordre toppunktet (drøyt 932 moh).
Jeg står på det nordre toppunktet (drøyt 932 moh) på Dobbeltnatten. Den runde steinen noen meter lengre bak til venstre er det midtre toppunktet (933 moh på ØK), mens enda lengre bak og til høyre ses det sørlige toppunktet (drøyt 932 moh).

Nå innstilte jeg meg på retur etter besøket på Dobbeltnatten (933), selv om jeg ikke var helt ferdig med toppbesøk. Først svingte jeg oppom Dobbeltnatten Øst (905), som hadde ganske tett skog på toppen. Deretter fulgte jeg rygg mot nordøst etterfulgt av en nokså bratt nedstigning i østlig retning. Dette partiet hadde også noe tett skog, men det var allikevel framkommelig og uproblematisk.

Videre mot nordøst ble det veldig lettgått og behagelig på mykt lyngunderlag i glissen og trivelig furuskog. I dette partiet mellom 700-800 moh var det utrolig fint å gå. Deretter litt brattere nedover igjen før jeg nådde en traktorvei som kommer fra veien til Gjesteplassen.

Mye skog på Dobbeltnatten Øst (905).
Vest for Gjesteplassen (691) sett fra traktorveien sørvest for toppen.

Da jeg sto på traktorveien i skaret sør for toppen Vest for Gjesteplassen (691), var sola i ferd med å gå ned. Men denne toppen så litt morsom ut, så jeg ville ta den med. Den er veldig bratt fra vest og sør. Jeg studerte 1-meters kotene og så at fra sørvest, der jeg sto, var den mindre bratt. Etter en rask sondering av skråningen fant jeg en grei vei opp. I nedre del fulgte jeg en hylle til høyre, og så var det greit videre mot toppryggen.

Oppe på toppryggen langet jeg ut mot høyeste punkt, men plutselig ble det bråstopp da jeg møtte en nesten loddrett vegg:

Et hinder jeg møtte på vei mot høyeste punkt på åsen Vest for Gjesteplassen (691). Heldigvis var det grei omgåelse til høyre for veggen.

Etter å ha rundet den loddrette veggen til høyre var toppen rett fram. Men jeg kunne ikke bare gå rett på toppen herfra, for toppsteinen var også loddrett fra sør. Den rundet jeg til venstre (vest), og så var dagens siste topp i boks. Glad jeg tok meg bryet med denne toppen, for den var faktisk litt spennende og fin.

Toppen på Vest for Gjesteplassen (691) er denne steinen.
På toppen Vest for Gjesteplassen (691). Utsikt mot N/NØ.

Sola hadde nå gått ned, og det begynte å skumre. Etter en kort pause returnerte jeg til traktorveien og fulgte denne nedover forbi Gjesteplassen. Og da jeg møtte veien jeg hadde gått på helt i starten var det ikke mange meterne bort til bilen. Veldig kjekt med vei sånn på slutten av en tur når mørket faller på.