Uvdal-ferie: Vedalshøgde ved Geilo (05.07.2018)  6

Start point Skaret p-lomme (1,126m)
Endpoint Skaret p-lomme (1,126m)
Ascents Vedalshøgde (1,195m) 05.07.2018 14:23
Visits of other PBEs Skaret p-lomme (1,126m) 05.07.2018 13:53

Vi skulle en tur til Geilo denne dagen for å handle litt, og det måtte kombineres med en liten topptur. Fra hytta vår litt nedenfor Vasstulan Høyfjellsseter var det ikke all verdens kjøretur til Geilo, og langt var det heller ikke videre til startstedet for dagens lille fjelltur.

Ved en campingplass i nærheten av Geilomoen tok vi av riksvei 7 og kjørte oppover Øyovegen. Litt lengre opp i bakkene møtte vi en manuell bom hvor vi betalte 30 kroner med mynter i en konvolutt. Denne bommen var for Budalsvegen, som oppe ved Budalsvatnet deler seg. Her tok vi til høyre og inn på Vedalsvegen, som går til stølen Vedalen. Vi parkerte oppe ved veiens høyeste punkt, hvor det begynner å gå litt nedover mot Vedalen igjen. Det starter en sti her som går mot Vedalshøgde (1195), og vi satte igjen bilen i en parkeringslomme på østsiden av veien.

Været var igjen aldeles nydelig. Blå himmel fra nesten skyfri himmel, og mer enn varmt nok. Mer sommer enn dette blir det ikke i fjellet.

Lystig vandring på stien mot Vedalshøgde (1195), som er høyden i bakgrunnen midt i bildet.
Lillesøss tok bilde av storesøss.
Storesøss tok bilde av lillesøss.

Vi fulgte stien som startet noen meter sørvest for der vi hadde parkert. I lett og behagelig terreng ruslet vi mot dagens mål. Stier dukket opp på kryss og tvers undeveis. Etter at vi hadde passert et tjern og var på vei forbi en liten høyde, forsvant stien vi fulgte. Det stemte med kartet, så dette var ikke uventet. Nå hadde vi uansett igjen kun siste bakken til toppen, så det gikk helt fint å vandre oppover i terrenget her. Bortsett fra noe dvergbjørk, kratt og lyng, var det jo lett å gå.

Vedalshøgde (1195) kunne by på nydelig og vidstrakt utsikt. Det som fanget mest oppmerksomhet var nok Hallingskarvet i vest, for her var det ikke så langt unna. Vi tok noe lett å spise, og ikke minst drikke, som er viktig i varmen selv om dette ikke var noen fysisk krevende tur akkurat.

Utsikt nordover fra toppen av Vedalshøgde (1195).
Mot nordvest fra toppen av Vedalshøgde (1195).
På Vedalshøgde (1195). I bakgrunnen dominerer Reineskarvet (1791).
Toppvarden på Vedalshøgde (1195) i forgrunnen helt til høyre. Bakgrunnen domineres av Hallingskarvet, med Prestholtskarvet (1859) til venstre, som er den østre enden av Hallingskarvet.
På Vedalshøgde (1195).
På toppen av Vedalshøgde.

På returen gikk vi en litt mer østlig rute for å prøve en annen sti nede på myrene. Ingen sti ned første bakken fra Vedalshøgde (1195), men da det flatet ut rett før myrområdet, kom vi inn på en sti som også var stiplet inn på detaljerte kart. Denne fulgte vi sørover til vi nådde stien vi hadde gått på da vi gikk motsatt vei. Deretter samme sti tilbake til bilen.

Parkeringen i Skaret, langs Vedalsvegen.

Det var virkelig godt å lufte seg litt i rolig og trivelig fjellterreng før noe shopping i Geilo. Humøret var på topp hos både barn og voksne da vi rullet nedover mot Ustedalen og riksvei 7 igjen. Mye hytter langs grusveien på østsiden av elva Budøla, både nye og noen eldre. Her lekte vi ikke billeken, men istedet hvilke hytter vi ville hatt, og ikke.