Nordbykollen - Drammen (04.12.2011)  4

Start point Sankt Hansberget (80m)
Endpoint Sankt Hansberget (80m)
Ascents Nordbykollen (238m) 04.12.2011 13:28
Visits of other PBEs Nordbykollen - sti fra nordvest (100m) 04.12.2011 12:53

Mens kona måtte "nyte" søndagen på sin jobb, var det en god anledning for meg å ta med unga på en liten topptur på denne fine søndagen. Helt herlig å kunne ta en rusletur til fots med barna så sent på året!

Målet var Nordbykollen (238 moh), en høyde beliggende sørøst for Drammen, som man ser nesten uansett hvor man er i byen.

Vi parkerte ved noen boligblokker på Sankt Hansberget, nordvest for toppen. Først noen hundre meter på grusvei og på turveien (lysløypa) som går rundt toppen. Deretter resten på tydelig sti. Litt frosset og glatt berg noen steder, og vått andre steder, men helt greit for meg som hadde joggesko. Unga var bedre rustet mot bløtt terreng, men måtte låne en hånd på et par brattere partier hvor det også var glatt.

Fin utsikt mot Drammen og Lier fra en benk ved TV-masten på toppen. Høyeste punkt lå noen meter unna. Oppholdet på toppen ble kort da det blåste litt surt. Kanskje ikke så rart i desember. Retur samme vei.

Utsikt fra Nordbykollen (238), mot Drammen.