Skrimfjella: Breidstulfjellet, Styggmann ... (22.06.2018)  5

Start point Kroksbekk p-plass (340m)
Endpoint Kroksbekk p-plass (340m)
Ascents Breidstulfjellet (819m) 22.06.2018 17:09
Ulskleivknatten (810m) 22.06.2018 17:28
Honseterfjellet (813m) 22.06.2018 18:22
Styggmann (872m) 22.06.2018 18:54
Visits of other PBEs Dusum Bomvei (375m) 22.06.2018 15:35
Kroksbekk P-plass (340m) 22.06.2018 15:49

Øyvind spurte om vi skulle ta en tur til høyeste topp i Skrimfjella denne uken. Der var jeg ikke vond å be, for Styggmann (872) har lenge stått på mitt turprogram. Været var ikke fullt så strålende som det hadde vært i mai og store deler av juni, men absolutt mer enn bra nok for tur. Det var meldt litt vind, og på Styggmann lå det an til jevnt over 9-10 m/s, med 13 m/s på det meste. Altså opp i liten kuling.

Jeg plukket opp Øyvind i Drammen, og derfra kjørte vi sammen mot Skrimfjella. Etter en stund rullet vi gjennom Heistadmoen militærleir, før vi til slutt parkerte på Kroksbekk parkeringsplass. Siste biten før Kroksbekk er bomvei, og det er kun drøyt 1,5 km fra der bomavgiften betales og til parkeringen. Ikke langt man kommer for de 40 kronene man må betale i den manuelle bommen.

Til Hoensetra fulgte vi først vei, og senere traktorspor og til slutt sti.

Hoensetra.

Underveis til Hoensetra fikk vi glimt av snaufjellet sør for oss, og det virket langt opp syntes vi begge. Vi tenkte ikke mer over det, og skravlet mer eller mindre konstant mens vi ruslet på den gode stien videre opp til Stutaua, skaret øst for Breidstulfjellet. Da var drøyt 350 høydemeter unnagjort. Vi stusset litt over hvor fort det gikk. Jeg måtte dobbelsjekke at det virkelig var 350 høydemeter, for vi hadde knapt merket disse. Ja ja, sånn er det når man prater seg bort...

Vi ville først stikke opp på Breidstulfjellet (819). Fra myrområdet i skaret (Stutaua) måtte vi opp en bratt kneik i starten. Her fant vi noe som lignet sti, og at det virkelig var det så vi ganske snart. Et sted hvor det var litt mer knot å komme opp hang det et morkent tau. Vi turde ikke å belaste tauet, men kom helt greit opp uten. Stien forsvant etter hvert når det begynte å flate ut og vi fikk toppen av Breidstulfjellet (819) rett i mot.

Breidstulfjellet (819) er oppe til venstre.

Stedvis kan det være noe kronglete å ta seg fram i denne høyden på Skrimfjella. Blant alle myrene vokser det ofte bjørkekratt som gjør det ganske uveisomt. Det var noe av dette her på Breidstulfjellet også, men vi unngikk de verste klyngene med bjørk og kom greit til topps.

Toppunktet på Breidstulfjellet (819) besto av et stort svaberg. En skikkelig topp med nydelig utsikt i alle retninger.

På toppen av Breidstulfjellet (819), med Styggmann (872) i bakgrunnen midt i bildet.
Utsikt mot nordøst fra Breidstulfjellet (819).
Øyvind på Breidstulfjellet (819). Bildet tatt sørover.
Skrim (859) sett fra toppen av Breidstulfjellet (819).

Det blåste friskt her på Breidstulfjellet (819), akkurat som værvarslet hadde antydet. Men fint var det uansett, og vi ble noen minutter på toppen før vi ruslet ned samme vei den første biten. Istedet for å sette kursen østover mot Styggmann (872) nå med en gang, fortsatte vi litt videre sørover. Vi rundet et større myrområde, og gikk rett mot Ulskleivknatten (809). Denne toppen var også et stort og glatt svaberg som var bratt på mange kanter. Men for å komme opp denne siste svabergknausen, måtte vi først brøyte oss gjennom et skikkelig bjørkekratt like høyt som oss. Bra det ikke var lange strekningen med sånt buskas.

Øyvind vandrer mot Ulskleivknatten (809).

Ulskleivknatten (809) var absolutt verdt det lille ekstra slitet. Igjen en fin topp, og ganske dramatisk med den stupbratte sørsiden som endte i skogen nedenfor. Herfra var det vidt utsyn sørover.

Øyvind på Ulskleivknatten (809). Noe lengre bak er Breidstulfjellet (819), litt til høyre for midten av bildet.
Flott utsikt sørover fra toppen av Ulskleivknatten (809).

Etter besøket på Ulskleivknatten (809) vandret vi i terrenget nedover til vi kom inn på den utydelige stien med det morkne tauet. Vi droppet tauet denne gangen også, og kom oss helskinnet tilbake i det myrete og bløte skaret Stutaua, som har to små tjern.

Fra skaret fortsatte vi rett på slakt oppover i lyngen og krattet for å få korteste vei til stien litt lengre oppe. Stien dukket snart opp, og denne skulle vi følge østover mot Styggmann (872). Men en avstikker ble det på veien her...

Honseterfjellet (813) lå veldig lagelig til, og ville ikke gi noe særlig til omvei. Her er det to meget jevnhøye topper, og vi besøkte selvsagt begge.

Øyvind på Honseterfjellet (813), her på det nordre toppunktet, som trolig er høyest. Bak ses Styggmann (872).

Neste topp nå var dagens hovedmål. Vi gikk ned til stien igjen og fulgte den østover siste biten til topps på Styggmann (872). Her var det et par bratte kneiker, så kjekt med sti på sånne steder i dette stedvis kronglete landskapet.

Vi nærmer oss toppen på Styggmann (872).
Endelig på Skrimfjellas høyeste punkt.
Utsikt mot sørøst fra toppen av Styggmann (872).
Øyvind ved steinhytta på Styggmann (872).
Utsikt nordover fra Styggmann (872).

God følelse og endelig stå på toppen av Skrimfjella. Jeg har jo sett disse fjellene fra så mange andre topper tidligere. Øyvind hadde vært her 2 ganger tidligere, men begge gangene på vinterføre.

Det var helt klart liten kuling her på toppen av Styggmann (872), som værvarslet hadde nevnt. Vi slet litt med å holde kameraet rolig når vi skulle ta bilder. Å søke ly bak steinhytta var fåfengt, for vinden bare blåste rundt hytta. Vi hivde i oss noe mat og drikke i blåsten mens vi nøt utsikten.

Pausen på toppen ble nok noe kortere enn den villa ha blitt ved mer stille vær. Returen la vi sørover, på en ganske tydelig sti som etter hvert var skiltet mot Rønsetra. Denne stien er stiplet inn på mer detaljerte kart.

Stien gikk ned noen ganske så bratte skrenter fra toppen av Styggmann. Så forbi noen myrområder, før den gikk bratt nedover et bekkefar som var ganske steinete. Målet vårt var å nå et traktorspor som var tegnet inn på kartet. Dette traktorsporet nådde vi til slutt, og fulgte det vestover og ned mot grusveiene vest for Rønsetra. Traktorveien ble etter hvert veldig fin å følge, men var noe gjengrodd i starten da vi kom inn på den på ca 630 meters høyde.

Til slutt vandret vi på grusveier tilbake til parkeringsplassen hvor bilen sto. Nesten godt å få langet ut på vei sånn på slutten av en tur hvor man har tråkket rundt i ulendt terreng noen timer.