Morgentur til Famphøgdene fra Vinjevegen (02.06.2018)  5

Start point Vinjevegen v/Vinjestøtten (937m)
Endpoint Vinjevegen v/Vinjestøtten (937m)
Ascents Famphøgdene (1,320m) 02.06.2018 07:34
Piggvola Øst (1,286m) 02.06.2018 08:23
Piggvola (1,289m) 02.06.2018 08:38
Skarven (1,252m) 02.06.2018 09:01
Storvola (1,198m) 02.06.2018 09:52
Visits of other PBEs Vinjevegen bom v/Nordstumoen (329m) 02.06.2018 05:32

Beina var litt støle etter gårsdagens steinrøystur over Sølen. Allikevel ville jeg få til en tur før jeg skulle kjøre de 27 milene hjem til Lier. Med det enestående sommerværet vi fremdeles hadde i Sør-Norge, kunne jeg nesten ikke bare sette meg i bilen og kjøre hjemover. Det er tross alt ikke ofte jeg er på disse trakter lenger.

Derfor sto jeg grytidlig opp denne lørdagen, og forlot hytta på Koppang Camping litt etter klokka 5 på morgenen. Derfra var det meget kort kjøretur bort til Nordstumoen hvor Vinjevegen tar av riksvei 3. Bommen nådde jeg ganske snart, og betalte der 100 kroner med kortet. Man kan også betale med mynter.

Nydelig morgenstemning da jeg kjørte oppover mot fjellet på Vinjevegen. Skyfri himmel og allerede god temperatur. Litt varmedis i lufta, men det er gjerne prisen for disse høye temperaturene på rundt 30 grader på ettermiddagene.

Jeg parkerte på en bred veiskulder like ved avkjøringen til Vinjestøtten. Her var det plass til 2-3 biler etter hverandre. Fra parkeringen kunne jeg se toppvarden på Famphøgdene (1320).

Parkering langs Vinjevegen. Famphøgdene (1320) ses i bakgrunnen, litt til venstre for midten av bildet.

Klokka var nettopp passert 6 på morgenen da jeg ruslet avgårde. Først over den typiske mosen og reinlaven som det er mye av i disse områdene. Mykt å behagelig underlag, men du verden så tungt det var idag med småstøle og morgentrøtte bein. Det var som å gå på en tjukk madrass, og det passet dårlig nå. Derfor var det befriende å nå den tydelige stien som kommer opp fra Vinjevegen ved Vinjestøtten og passerer på sørsiden av Storvola (1198).

Jeg fulgte stien et lite stykke, før jeg skar ut til venstre og skrådde slakt oppover i retning Famphøgdene. Best å ta stigningen pent i dag... Fra 1200 meters høyde var jeg oppe på ryggen og siktet rett mot toppen. Her oppe var det langt mindre stein enn fryktet, og underlaget var faktisk lett og behagelig å gå på. Mye gress og lav vegetasjon innimellom og lite skikkelige steinrøyser. Perfekt!

På toppen av Famphøgdene (1320) var det selvfølgelig mer stein igjen, men det skulle egentlig bare mangle også på denne høyden i dette området. Utsikten var naturligvis vidstrakt fra en såpass selvstendig topp som dette. Dessverre hemmet varmedisen sikten til de fjerneste fjellene, men det gjorde ikke så mye, for det var en nydelig morgenstund uansett. Praktfullt vær og deilig temperatur. Det var virkelig herlig å være på en topp så tidlig på morgenen igjen, og kjenne at dagen bare sånn smått hadde begynt. Lenge siden jeg hadde kjent på den følelsen gitt.

Toppvarden på Famphøgdene (1320).
Utsikt mot vest fra toppen av Famphøgdene (1320). Fjellet i bakgrunnen litt til høyre for toppvarden, er Store Kvia (1350).
Mot nordvest fra toppen av Famphøgdene (1320). Midt i bildet kan Rondane skimtes i det fjerne.
Utsikt nordover fra Famphøgdene. Kulen til venstre er Storvola (1198). Innsjøen i bakgrunnen midt i bildet er Løvåsvatnet. Bilen min står parkert på slettene hitenfor dette vannet.

Ned fra Famphøgdene og bortover mot Piggvola slentret jeg avslappet avgårde i lettgått fjellterreng. Noe mer steinrøys jo nærmere jeg kom Piggvola. Jeg stakk først oppom Piggvola Øst (1286), som hadde en ganske stor toppvarde.

På vei mot Piggvola Øst (1286), som er høyeste topp litt til venstre for midten av bildet.
Toppvarden på Piggvola Øst (1286). Piggvola (1289) er toppen bak varden til venstre.

Kort videre bort til Piggvolas høyeste punkt, som riktignok ikke er trig.punktet. Noen meter lengre sørøst var det tydelig høyere, hvor det var en liten røys av en toppvarde med en hvit stein øverst.

Denne lille steinrøysvarden med hvit stein øverst markerer omtrent hvor høyeste punkt på Piggvola (1289) er. Trig.punktet befinner seg ved den større varden noen meter lengre bak til venstre. Utsikt mot nordvest.
Helt i forgrunnen er den hvite steinen som ligger øverst på Piggvolas (1289) toppvarde. Toppen lengre bak med den store, tydelige varden er Piggvola Øst (1286). Ennå lengre bak og mer til høyre ses Famphøgdene (1320).

Jeg fortsatte nå nordover på fylkesgrensa mellom Oppland og Hedmark for å ta med Skarven (1252). Fremdeles lettgått fjellterreng, og opp mot Skarven var det til og med en tydelig sti.

Fylkesgrensa mellom Hedmark og Oppland. Sti videre oppover mot Skarven (1252).
På Skarven (1252), med utsikt mot nordøst. Helt til høyre i bildet ses Storvola (1198), som ble dagens siste topp.

Etter besøket på Skarven (1252) var jeg klar for å vende nesa i retning bilen. Behagelig og lett vandring nordøstover mot Storvola (1198), men siste bakken opp mot denne toppen gikk noe tyngre. Jeg var litt tom nå, og beina føltes tunge. Sola begynte å varme mer også. Dette måtte da bli en het dag i lavlandet...?

Varden på toppen av Storvola (1198) var overraskende høy. Det var i tillegg flere småvarder her, så tydelig at dette er en mye besøkt topp.

Høyreist toppvarde på Storvola (1198).
Utsikt mot Famphøgdene (1320) fra Storvola (1198).
På Storvola (1198). Fjellet i bakgrunnen like til venstre for toppvarden, er Skarven (1252). Lengre til venstre ses Piggvola (1289) og Piggvola Øst (1286).

Etter en liten pause på Storvola (1198), gikk jeg ned til stien jeg også hadde fulgt et lite stykke tidlig på turen. Nå fortsatte jeg på denne stien helt bort til Vinjevegen. Jeg ruslet bortom Vinjestøtten før jeg gikk de siste meterne til bilen.

Vinjestøtten og diverse andre infoskilt.