Treknatten m/Tor - Ringerike (24.05.2018)  6

Start point Snuplass ved Lindelifjellsætra (800m)
Endpoint Snuplass ved Lindelifjellsætra (800m)
Ascents Treknatten (1,101m) 24.05.2018 15:52

Tor og jeg hadde snakket om å ta en tur på Treknatten i et par år. Han bodde nede i Nes i barndommen, og husker godt når høstens første snø la seg oppe på Treknatten. Jeg har hatt toppen som turmål en stund, og siden Tor aldri hadde vært der oppe selv, fant vi ut at en fellestur dit var en god idé.

Som vanlig i dette årets mai måned, var det igjen praktfullt vær. Og mer enn varmt nok. Med ettermiddagen fri for begge, var det bare å kjøre på.

Fra Oslo kjørte vi til Nes, og derfra vestover på fylkesvei 243 mot Hedalen. Rett før gården Bakkeholmen svingte vi inn på Østre Vidalsveien. Dette var bomvei, med manuell bomkasse, og 50 kroner for personbil.

Det er flere veier som går oppover mot Treknatten, både vestfra, nordfra og fra øst. Vi ville først prøve den som så ut til å gi oss aller best utgangspunkt, og føre oss høyest opp i lia. Derfor satset vi først på grusveien opp til Lindelifjellsætra/Nedre Fjellseter. Men var veien stengt, eller i det hele tatt kjørbar?

Da vi svingte av Østre Vidalsveien, møtte vi tidlig en åpen bom. Vi så i farten ingen hengelås, og kjørte videre. Tor kjente flere bønder nede i bygda, og fryktet ikke det å bli innelåst. Veien var i OK stand, men nederst ved Fossetra var det snøføre noen få meter med mye skygge. Videre oppover var veien tørr og helt uten rester av snø. Veien er ikke mye brukt, og bar litt preg av det. Steinete i perioder, og noe gjengrodd i midten jo høyere vi kom. Vi kjørte pent oppover, men møtte aldri noen større problemer. Til slutt nådde vi snuplassen ved Nedre Fjellseter og Lindelifjellsætra, og parkerte der. Dermed hadde vi spart mange høydemeter, og fotturen ble så kort som overhodet mulig.

Helt i starten fulgte vi stien mot en liten hytte. Enkelte snøfonner skjulte fremdeles stien, og noen plasser var det temmelig vått. Det gikk ikke lenge før stien forsvant, og vi måtte vandre gjennom gammel og nokså lettgått skog. Snart forsvant skogen også, og utsikten åpenbarte seg. Det hadde vært veldig varmt nede i skogen, så den lille brisen vi fikk her på snaufjellet var høyst velkommen.

Fra oppstigningen, litt før vi nådde høyde 1058 moh. Utsikt østover. Småtoppene vi ser ligger på østsiden av Valdresdalen.
Fra oppstigningen, hvor vi ser ned mot Hedalen. Vassfaret er til venstre. Den lyse flekken i skogen litt til venstre for hodet til Tor, er hytta på Lindelifjellsætra/Nedre Fjellseter.

På høyde 1058 tok vi en kort pause, før vi vandret litt opp og ned videre bortover til selve Treknatten (1101). Vi var begge fulle av begeistring over den flotte naturen. Særlig nå med all den lysegrønne og friske vegetasjonen i kontrast mot snøfonnene som lå igjen, og fjellet innimellom.

Treknatten (1101) sett fra nordvest, fra høyde 1058.
Utsikt mot sørvest fra høyde 1058, som ligger litt nordvest for Treknatten (1101). I bakgrunnen dominerer Storrustefjell (1224), med Bukollen (1121) ytterst til venstre.
Vi nærmer oss toppen av Treknatten (1101).

Glimrende utsikt fra toppen av Treknatten (1101). Litt varmedis hemmet sikten til de fjerneste fjellene, men vi kunne skimte Jotunheimen i nordvest. Portalen inn i Vassfaret var flott herfra, og med kikkerten til Tor kunne vi se nærmere på bebyggelsen i Nes. Han kjente igjen mange av gårdene og husene der, hvor venner og bekjente hadde bodd, eller fremdeles bodde.

Vinden var i perioder ganske frisk på toppen, og selv om det var varmt i været, var vinden i overkant kjølende. Nesten så jeg måtte ta på jakke...

Toppvarden på Treknatten (1101), med tettstedet Nes og innsjøen Sperillen i bakgrunnen.
På toppen av Treknatten (1101). Tor kikker mot Nes hvor han bodde i barndommen. I bakgrunnen er bl.a. Hedalen.
På toppen av Treknatten (1101). I bakgrunnen til høyre er Gyranfisen (1126).
Ved toppvarden på Treknatten (1101), med utsikt østover. Litt av tettstedet Nes og innsjøen Sperillen ses bak til venstre.

Vi ble sittende i halvannen time på toppen. Deilig og ikke måtte haste videre, men bare nyte fjellet og utsikten. Sånne fjellturer er best, hvor man legger igjen stresset hjemme. Men til slutt måtte vi gjøre vendereis, og vi fulgte sånn cirka samme rute ned igjen. Med en gang vinden stilnet, steg temperaturen mange hakk, og varmen slo imot oss. Det gjorde den definitivt også da vi åpnet bildørene. God lufting måtte til der mens vi skiftet tøy.

Bommen nedenfor Fossetra rett før vi kom inn på Østre Vidalsveien, sto heldigvis oppe, men nå så vi hengelåsen som hang der også. Og den så langt nyere ut enn selve bommen, så kanskje denne bommen låses av og til...

Tilbake i Nes tok vi en liten sightseeing hvor Tor viste meg hvor han bodde og gikk på skole osv. Deretter kjøreturen hjemover.