Drotninggutunatten, Holmevassnatten ... - Sigdal (14.04.2018)  5

Start point Hellebekk parkering (913m)
Endpoint Hellebekk parkering (913m)
Ascents SV for Drotninggutunatten (1,176m) 14.04.2018 10:27
Markeliåsen (1,026m) 14.04.2018 13:06
Visits of other PBEs Sandvassetervegen bom (694m) 14.04.2018 09:06
Hellebekk parkering (913m) 14.04.2018 09:34

Opprinnelig hadde jeg tenkt å kjøre til Haglebu Skisenter denne lørdagen for å ta heisen opp og så gå innover mot Tollevsrudfjellet. Heldigvis sjekket jeg først hjemmesiden til skisentret, og der sto det at skiheisen nå var stengt for skikjøring. Istedet var det sesongavslutning med snøscooterkjøring, og det var jeg rimelig lite interessert i. Ny titt på kartet, og jeg fant fort noen andre topper å besøke i samme område.

Jeg dro fra Lier i halv åttetiden, og etter en stund rullet jeg nordover gjennom Eggedal. Fint vær, men noe mer disig enn det hadde vært de siste dagene. Nå på morgenen lå temperaturen mellom 0 og 5 plussgrader, men det var meldt 15-20 grader i lavlandet utpå dagen. Like etter passering Ligarden i Nordbygda tok jeg av til høyre og inn på Sandvasseterveien. Etter 2-3 km kom jeg til automatbommen, hvor avgiften var 60 kroner. Betaling med kort eller mynter. Jeg fortsatte videre til parkeringen ved Hellebekk, hvor det sto 2 biler parkert da jeg ankom. Sandvasseterveien begynte å bære preg av vårløsningen, men var foreløpig helt grei å kjøre på.

Denne gangen skulle jeg bruke skifeller. Når jeg ikke vil bruke klister, er feller det eneste som duger på så fuktig snø som det var i dag. Jeg hadde med 2 par skifeller siden begge parene begynte å dra på årene. Først ville jeg prøve de jeg kjøpte på slutten av 90-tallet. Dette paret er av den smale typen (3 cm brede) og ble vel sist brukt for rundt 10 år siden. De har alle årene ligget lagret med limflatene mot hverandre, noe jeg ble anbefalt å gjøre av de jeg kjøpte fellene av. Og limet var overraskende bra fremdeles. De festet seg greit til skiene, og skulle faktisk sitte godt på hele turen selv om de til slutt ble klissvåte. Da har jeg de kanskje i 10 år til da...

Dagen før ble mange av løypene i dette området preparert, og det gjaldt blant annet sporet jeg fulgte sørover fra parkeringen i starten. Ved skoggrensa delte løypa seg, og der tok jeg opp til venstre i sporet som går mot Holmevassnatten og passerer i vestsiden på fjellet. Dette skisporet var også nypreppa. Når løypa begynte å flate ut der den går over Hellebekk, skar jeg ut i terrenget for å gå rett mot dagens første topp: Sørvest for Drotninggutunatten (1176).

Denne skiløypa fulgte jeg litt til før jeg gikk ut i terrenget. Løypa fortsetter videre i vestsiden på Holmevassnatten (1258), som er fjellet i bakgrunnen til venstre.

Her på snaufjellet var det glimrende føre utenfor skisporene. Skaren var myknet opp av sola og mildværet, og snøen var fast og fin. Jeg sank nedi akkurat passe til å lage noen få centimeter dype spor etter meg. Bare i de mest skyggefulle områdene var det litt hardere skare.

Mens jeg gikk i motbakkene på starten av turen hadde det drevet inn noen lave og tynne skyer som hovedsakelig lå i vest. Disse skygget også av og til for sola her jeg var, og det var nesten bare godt siden jeg gikk mot sola i de bratteste motbakkene. Det ble varmt nok uansett.

Da jeg sto på toppen Sørvest for Drotninggutunatten (1176) var sola fremdeles borte, men snart skulle dette skydekket trekke lengre vest og delvis løses opp i tillegg. Fra toppen fikk jeg bedre oversikt mot de neste målene. På Drotninggutunatten (1234), som var dit jeg hadde tenkt meg etterpå, så jeg en skiløper jobbe seg oppover mot toppen i vestflanken.

Jeg står på Sørvest for Drotninggutunatten (1176) og ser mot de neste målene. Til høyre er Drotninggutunatten (1234). Lengre bak og til venstre ses Holmevassnatten Sørtoppen (1239) foran Holmevassnatten (1258).

Jeg skled raskt videre ned i et skar, før det gikk bratt opp mot Drotninggutunatten (1234). De gamle skifellene hadde fungert supert foreløpig, men her skulle de virkelig få kjørt seg. Det var litt for bratt til å gå rett på, så jeg la inn ekstra sving. Allikevel ble det bra helning, og fellene satt fremdeles som limt til snøen. Mot skiene satt de også fast, så dette var oppløftende.

Da de drøye 100 høydemeterne var unnagjort, dukket varden på trig.punktet brått opp. Der var karen jeg hadde sett på vei opp da jeg sto på den forrige toppen. Jeg slo av en prat med den noe eldre mannen, som hadde gått opp med langrennski med klister under. Det hadde også fungert utmerket, sa han.

Etter praten gikk jeg noen meter lengre mot nord, for trig.punktet er ikke det aller høyeste punktet på Drotninggutunatten. Omtrent midt på toppryggen er det ifølge kartet 1234.8 moh, mens lengst nord på ryggen er det 1234.5 moh. Trig.punktet er rundt 1 meter lavere enn disse to høydene.

Høyeste punkt på Drotninggutunatten (1234). Noen meter lengre bak ses varden på trig.punktet.
Fra toppen på Drotninggutunatten (1234) og mot Holmevassnatten (1258), som er høyest midt i bildet. Litt lavere og noe mer til venstre ses Holmevassnatten Sørtoppen (1239).

Her oppe begynte utsikten virkelig å bli videre. Det disige været hemmet sikten en del, men jeg så ihvertfall godt mot Norefjell, hvor toppene Gråfjell (1466) og Ranten (1419) var lett å plukke ut. Jeg måtte ha litt drikke nå, før jeg ruslet bort til det nordligste punktet på Drotninggutunatten. Deretter skled jeg litt ned igjen til bandet mot Holmevassnatten.

Jeg plukket med meg Holmevassnatten Sørtoppen (1239) før jeg litt senere sto på dagens høyeste punkt: Holmevassnatten (1258). Toppunktet er et av flere som ligger i en ring rundt et basseng, nesten som et vulkankrater. Nå fikk jeg også god utsikt nordover, og sola skinte fra en noe disig, blå himmel. Lite vind og ganske så god temperatur. Her unnet jeg meg en lengre pause, og hivde i meg noe mat og drikke. Jeg kunne nesten se ned til bilen, men parkeringsplassen var akkurat skjult av noe trær.

Sekk og skiutstyr på toppen av Holmevassnatten Sørtoppen (1239). Rett bak toppsteinene er Drotninggutunatten (1234), mens til høyre i bildet ses Sørvest for Drotninggutunatten (1176).
Holmevassnatten (1258) sett fra sørtoppen (1239). Varden på Holmevassnatten er synlig litt til venstre på toppkulen.
Toppvarden på Holmevassnatten (1258). I bakgrunnen er Norefjell, med Gråfjell (1466) som høyeste midt i bildet.
Utsikt nordover fra Holmevassnatten (1258).
På Holmevassnatten (1258), med utsikt mot sørvest.

Mot neste topp fikk jeg dagens lengste nedkjøring. Fra Holmevassnatten måtte jeg ned drøyt 250 høydemeter. På veien nedover krysset jeg skiløypa jeg tidligere hadde gått i, den som går i vestsiden på Holmevassnatten. Jeg fortsatte videre ned til neste oppkjørte skispor, som jeg delvis fulgte ned til et løypekryss. Derfra ut i terrenget igjen mot Kisteåsnatten (1051), som var en behagelig topp å bestige. Fremdeles var snøen og skaren perfekt, men nå begynte det å bli veldig varmt. Det første jeg gjorde da jeg nådde toppen på Kisteåsnatten var å ta en ny runde med solkremen.

Denne toppen var skiltet, men høyden her stemmer ikke helt med nye kart. Toppvarden er få meter bakenfor.
På Kisteåsnatten (1051). I bakgrunnen er Holmevassnatten (1258).

Vest for Kisteåsnatten (1017) var neste mål. Dit ble det noe mer kronglete. Først bratt ned i vestsiden på Kisteåsnatten (1051). Her var det skog, og den var for tett til at jeg kunne kjøre nedover. Siste meterne ned måtte jeg gå sidelengs.

På andre siden var det ennå brattere. Her så jeg et nedsnødd tråkk som skrådde oppover mot sørsiden på Vest for Kisteåsnatten (1017). Dette tråkket førte bare bort til en hytte, så jeg svingte etter hvert til høyre og videre mellom trærne opp til toppen. Her i skogen hvor sola hadde stått rett på, begynte snøen å bli råtten. Et par steder sank jeg plutselig ned til knærne i våt sukkersnø.

Stavene plantet i snøen på toppen av Vest for Kisteåsnatten (1017). Det markerte fjellet bak til venstre er Kvelvsanatten (1076).

Vest for Kisteåsnatten (1017) var nesten snau på toppen, så grei sikt herfra også. Kort pause på denne kollen, før jeg gikk samme vei ned til skaret jeg hadde kommet opp fra. I dette skaret gikk det også en oppkjørt skiløype, men den fulgte jeg kun få meter sørover før jeg tok svakt opp til venstre i et flere dager gammelt scooterspor. Passet jo perfekt at dette sporet gikk der, og ennå mer perfekt var det at sporet fortsatte over Markeliåsen (1026), som jeg hadde tenkt å avslutte turen med. Det var til og med satt opp stikker langs sporet, så tydelig at dette er en noe brukt trasé. Kanskje i ferietider som påsken...?

På dagens siste topp: Markeliåsen (1026). Utsikt mot nordøst.

Om oppstigningen til Markeliåsen (1026) ble lettere enn forventet, skulle derimot nedstigningen bli mer kronglete. Etter en kjapp pause på toppen, fortsatte jeg sørover i sporet langs stikkene. Da jeg nådde de øverste hyttene i sørenden på Markeliåsen (1026), stoppet skisporet. Her burde jeg ha fulgt veien nedover, men i stedet skulle jeg absolutt gå korteste vei. Det ble etter hvert knoting nedover blant trær og hytter. Heldigvis var de fleste hyttene tomme nå, for jeg kom veldig nærme noen av de. I tillegg var snøen stedvis råtten, så jeg var veldig glad da jeg endelig nådde oppkjørt skispor nede ved bekken Markeliløken.

På siste etappen tok jeg ingen sjanser, og fulgte løypa hele veien til parkeringsplassen. Selv om det innebar en ekstra sving nordover. Bekken så tvilsom ut enkelte steder uansett, så kanskje gjorde jeg lurt i å ta omveien denne gangen...