Kamfjordåsen & Varden - Sandefjord (26.01.2018)  4

Start point P-plass ved Vardeveien (56m)
Endpoint P-plass ved Vardeveien (56m)
Ascents Kamfjordåsen (112m) 26.01.2018 15:54
Kamfjordåsen Sør (111m) 26.01.2018 16:00
Varden i Sandefjord (106m) 26.01.2018 16:12

Det ble ikke langt å kjøre til neste tur på programmet, etter at jeg hadde vært på Såtåsen og Kjerringberget. Nå rullet jeg igjen til Sandefjord sentrum, og svingte så østover mot Kamfjordåsen, som var neste mål. Jeg parkerte ved Vardeveien, på en parkeringsplass som trolig hører til en rekke med leiligheter litt lengre nord. Det var ingen skilt med parkeringsbestemmelser på denne plassen, så da tok jeg sjansen. Jeg kunne helt sikkert parkert høyere opp, nærmere Kamfjordåsen, men siden jeg også hadde tenkt meg på Varden (106) i tillegg, passet det fint å stå her.

Toppkulen på Kamfjordåsen er ganske bratt mot øst og sør. Jeg gikk inn på baksiden av noen garasjer og valgte en rute med lett klyving opp et par bratte avsatser. Der jeg gikk opp var det for øvrig en artig kløft med en stor stein som hadde kilt seg fast og lagde tunnel i kløfta. Ved disse garasjene er det sikkert mulig å parkere, og dermed få snaut 50 meter til toppen.

Det var god utsikt fra denne toppen, som har bebyggelsen ganske så tett innpå. Man er ikke akkurat i villmarka her...

På toppen av Kamfjordåsen (112).
Utsikt østover fra Kamfjordåsen (112). Kollen til høyre i bildet er Varden (106).
Mot Sandefjord sentrum fra Kamfjordåsen (112).

Jeg så på kartet at snaut 200 meter lengre sør, var det en høyde som skulle være 111,5 moh. Altså rundt 50 cm lavere enn trig.punktet. Jeg ruslet opp til denne høyden (Kamfjoråsen Sør) også, sånn i tilfelle kartverket skulle endre litt høyder i framtiden. Høyeste punkt på Kamfjordåsen Sør (111) ligger for øvrig i hagen til et rekkehus, eller midt mellom to rekkehus, så det ble en meget kort visitt her. Det var ikke akkurat her jeg hadde lyst til å fyre opp et eventuelt bål... Man føler seg ikke så lur når man surrer rundt i hager og lusker rundt hushjørnene.

Toppunktet på Kamfjordåsen Sør (111) er bak hekken midt i bildet.

Derfor var jeg ivrig etter å strene nedover igjen. Jeg krysset Vardeveien for å stikke opp på Varden (106). Opp til denne går det en ganske tydlig sti som skrår oppover i vestsiden og svinger slik at man når toppen fra sør.

Vidt utsyn fra denne toppen også, og her fikk jeg med en fin solnedgang på kjøpet, så det ble en riktig trivelig avslutning på dagens toppbesøk. Nå ruslet jeg samme sti ned til Vardenveien, og så bort til den temmelig glatte parkeringsplassen jeg hadde satt igjen bilen på. Det begynte å skumre nå, så da ventet en kjøretur hjem til Lier.

På toppen av Varden (106). Utsikt sørover.
Solnedgang på Varden (106). Høyeste punkt på Kamfjordåsen (112) ses helt til høyre i bildet.
Start date 26.01.2018 15:41
(UTC+01:00)
End date 26.01.2018 16:20

Helt i nabolaget...

Written by RolFoto 04.02.2018 18:19

Ser du "bryner" deg på "uinntakelige" nabolagstopper...hehe

Moro å se andre enn lokale tar turen opp på disse kystkollene :-)

Sv: Helt i nabolaget...

Written by Nils 04.02.2018 20:02

Ja, fint med noen utfordringer nå midtvinters. Det er jo godt med snø i høyden litt inn i landet nå, og uten ski er det kysten som gjelder. Da er disse kystkollene et bra alternativ. :-)

Men faktisk er jo mange av disse kollene ved kysten ganske vriene å bestige. Bratte og glatte svabergvegger uten mye fotfeste.

• +

Sv: Sv: Helt i nabolaget...

Written by RolFoto 04.02.2018 21:40
        • +

Sv: Sv: Sv: Helt i nabolaget..