Mjærskaukollen & Høgbråten - Enebakk/Hobøl (02.01.2018)  2

Start point Fv 120 Enebakkveien v/Mjær (110m)
Endpoint Fv 120 Enebakkveien v/Mjær (110m)
Ascents Mjærskaukollen (300m) 02.01.2018 14:34
Høgbråten trig.punkt (280m) 02.01.2018 15:20
Høgbråten Sørøst (280m) 02.01.2018 15:25
Høgbråten (280m) 02.01.2018 15:31

Også dette året skulle første tur bli en fottur. Hjemme i Lier var det nå nok snø til å gå på ski, men sør for Oslo, i Akershus og mot Østfold, var det langt mindre snø. Med lite dagslys var det ikke langt jeg rakk å kjøre, så Mjærskaukollen (300) var passende turmål direkte fra jobb i Oslo så tidlig i januar.

Med ny elbil var det en fryd å rulle nærmest lydløst sørover fra Oslo. 100 meter sør for fylkesgrensa, like ved innsjøen Mjær, er det en romslig parkeringsplass i forbindelse med noen infoskilt. Jeg parkerte der, og skiftet til turtøy. Noe tåke her nede ved innsjøen, men jeg skulle ikke høyt opp før det ville klarne opp. Jeg kunne se himmelen gjennom det tynne tåkelaget.

Ikke mye snø på jordet oppover mot gården Mjærskau, men de 10-15 cm jeg datt ned var likevel litt tunge pga skarelag øverst. Etter hvert kom jeg inn på stien som går til toppen av Mjærskaukollen (300). Her økte snømengdene litt oppover, men det var likevel greit å gå siden det var tråkket opp av andre turgåere. I høy og tett skog var det forholdsvis lite snø og nesten barmark, og enkelte steder hadde bakken i stien ikke frosset helt til ennå. Der rant det smeltevann og var gjørmete.

Lite utsikt på toppen, som ikke har noe voldsomt markert toppunkt. Et sammenrast tårn ligger i en haug ved høyeste punkt.

På toppen av Mjærskaukollen (300).

Siden det blir så altfor tidlig mørkt, måtte jeg bare haste videre etter en kort pause. Jeg gikk tilbake på samme sti et lite stykke, men i en skarp sving fortsatte jeg rett sørover og ned mot dalbunnen. Her krysset jeg først en vei, så litt baksing i overraskende dyp snø og tett skog bort til neste vei, som kommer opp fra gården Nedre Svikebøl. Behagelig å gå på brøytet vei, men gleden var kortvarig. Jeg ville nemlig plukke med Høgbråten (280) også, som er en kommunetopp.

Fra veien labbet jeg oppover i snøen på en traktorvei/sti. Der det ikke var snø, rant det en del vann. Jeg plumpet sånn halvveis nedi et par steder uten å bli våt på beina, og svingte mer i retning sørvest, mot Høgbråten. Her var det først litt kronglete småskog, og snøen ble dypere. Faktisk ble det langt tyngre enn hva jeg var trent for etter all julematen. Jeg datt nedi 30-40 cm, mye pga lyngen i bunnen. Litt skarete snø i tillegg, så her gikk farten betraktelig ned. Høyere opp ble det igjen lettere pga stor og høy skog som sørget for langt mindre snø.

På vei opp mot Høgbråten. Mye vann enkelte steder.
I den tyngre delen av oppstigningen til Høgbråten, ser jeg tilbake mot Mjærskaukollen (300), som lyser opp av dagens siste solstråler.

Høgbråten/Elgmyråsen har flere jevnhøye toppunkt, hvor minst 3 kuler sneier 280-koten. Jeg stakk bortom alle sånn i tilfelle, og avsluttet med den som nok er høyest, og er kommunetopp i Hobøl.

Høgbråten trig.punkt (280).
På Høgbråten Sørøst, som også er 280 moh.
På Høgbråten (280), Hobøls kommunetopp. Her sto det et flagg i snøen.

Nå skumret det kjapt, og jeg hadde igjen litt trasking i skog før jeg ville være tilbake på veien nede i dalen mot Mjærskaukollen. Så det ble ingen lang pause på Høgbråten (280) før jeg strenet avgårde mot veien. Jeg prøvde delvis å finne igjen mine egne spor, men ga etter hvert opp dette da jeg ikke hadde hatt noen optimal rute oppover uansett.

Vel nede på veien igjen, kunne jeg nå lange ut og jogge lett østover til jeg var litt nord for gården Nedre Svikebøl. Der skar jeg ned og over jordet tilbake til parkeringen hvor bilen sto.

Straks framme ved parkeringen igjen, som er der de to blå bilene står. Like bak er innsjøen Mjær.