Aukeåsen - Røyken (20.11.2017)  3

Start point Fv6, ved Høvikvollen (37m)
Endpoint Fv6, ved Høvikvollen (37m)
Ascents Skiåsen (146m) 20.11.2017 14:07
Sør for Aukeåsen (160m) 20.11.2017 14:42
Aukeåsen (213m) 20.11.2017 15:05
Øst for Bårsrudtjernet (163m) 20.11.2017 15:51

Første skogstur denne senhøsten hvor jeg måtte gå i et lite lag med nysnø. Ikke mye snø, riktignok. Mellom 0 og 5 cm, hvor det kun var bart der granskogen var stor og tett. Men det er jo bare fint med et melisdryss over lyng og kratt, siden det blir så mye lysere da på en tid hvor sola er så lavt på himmelen.

Fint vær denne mandags ettermiddagen, som foreløpig var høstens kaldeste dag i dette området. Ikke veldig kaldt for så vidt, med 7-8 minus på morgenen. Nå ved turstart, lå temperaturen på 3-4 minus.

Fra Oslo tok jeg toget til Asker, hvor bilen sto parkert. Derfra kjørte jeg sørover gjennom Heggedal og til Nærsnes, og parkerte til slutt like vest for Høvikvollen, langs fylkesvei 6. Heldigvis ikke lange kjøreturen altså, før jeg kunne ta beina fatt.

Jeg startet på traktorvei, før jeg gikk litt brattere ned i Mastedalen. Noe tett skog ned mot Mastedalen. Videre opp mot Skiåsen (146) fortsatte jeg gjennom skogen og uten noen stier. Ble litt vinglete rutevalg oppover her, før jeg kunne nyte sola på toppen av Skiåsen.

På Skiåsen (146).

Bortover mot neste høyde, Sør for Aukeåsen (160), prøvde jeg å holde høydedraget samtidig som jeg ville følge stier og traktorveier der jeg hadde mulighet til det. Etter Gislerudbråten kunne jeg følge tydelig sti nesten hele veien fram til toppunktet på Sør for Aukeåsen (160). Nå begynte sola å bli veldig lav, og med høy skog, ble det ingen sol på meg her. Men et fint dryss av nysnø pyntet opp lyngen.

Melisdryss på toppen Sør for Aukeåsen (160).

Neste mål var Aukeåsen (213). Fra Sør for Aukeåsen (160) tok jeg meg ned i et dalsøkk, hvor jeg fant en sti som gikk oppover mot dagens høyeste ås. Helt på slutten forlot jeg stien og skar mer rett opp mot toppen. På Aukeåsen (213) var det en mer ordentlig varde, og et skilt på en furu fortalte at det også heter Aukevarden her.

Toppvarden på Aukeåsen (213).

Det går en sti over toppen på Aukeåsen (213), men den hadde ikke helt samme retningen jeg skulle i. Stien hadde mer nord-sør retning. Jeg ville ned mot nordenden av Bårsrudtjernet, og satset på korteste vei. Det betød også en ganske bratt etappe. Jeg styrte unna de bratteste skrentene, og nådde til slutt en sti som gikk bort til Damstua.

Damstua, ved nordenden av Bårsrudtjernet.

Ved nordenden av Bårsrudtjernet ble det litt stemningsfullt i ettermiddagslyset. Det går en fin sti her, og den ble fulgt et lite stykke, før jeg "bushet" opp til Baarsrudveien. Skumringen var igang, så jeg langet ut på veien forbi Bårsrud og deretter på stien mot høyden Øst for Bårsrudtjernet (163).

Bårsrudtjernet, sett fra nord.

Siste toppen var en ganske bratt og markert knaus som stakk litt over terrenget rundt. Kort pause her siden det nå begynte å mørkne. Videre gikk jeg rett nedover mot øst og nådde etter hvert en sti som går sørover på skrå ned mot fylkesvei 6. Det var deilig å komme til denne stien nå som det mørknet mer og mer. Jeg møtte fylkesveien litt sør for Ramton Camping, og fulgte mer eller mindre veien sørover til der bilen sto parkert.

Høyeste punkt på åsen Øst for Bårsrudtjernet (163).