Ånnestadåsen, Rudsåsen ... - Kongsberg (08.11.2017)  3

Start point Fv82, sør for Veierud (322m)
Endpoint Fv82, sør for Veierud (322m)
Ascents Ånnestadåsen (599m) 08.11.2017 14:59
Kringleknatten (552m) 08.11.2017 15:26
Rudshaugene (574m) 08.11.2017 15:50
Rudsåsen (583m) 08.11.2017 16:03

Det sto mellom to utgangspunkt på denne turen. Et alternativ var fra Rundhaugen i sør, hvor flere andre hadde gått fra. Dette er nok det enkleste utgangspunktet. Herfra kan man følge vei nesten helt til toppen av Ånnestadåsen (599). Det andre alternativet var å starte vestfra, ved å parkere litt sør for gården Veierud, der grusveien til Hjarnessetra begynner. Med dette utgangspunktet ville turen kanskje bli mer utfordrende, men noe kortere enn fra det førstnevnte startstedet.

Jeg ville prøve å starte fra vest, og parkerte i krysset hvor grusveien til Hjarnessetra tar av fra fylkesvei 82. Et par hundre meter lengre opp er det en bom på denne grusveien. Bommen sto nå oppe, men et skilt like ovenfor der jeg parkerte sa noe om "Kjøring forbudt", så det var ikke noe tema å kjøre oppover forbi bommen.

Der grusveien gjorde en skarp høyresving, fortsatte jeg rett fram på en ganske så gjengrodd traktorvei. Når så traktorveien svingte opp til høyre, skulle jeg fortsette rett fram igjen, men denne gangen ut i terrenget. Og nå kom strekningen jeg tippet ville bli turens mest kronglete... Det var ikke mer enn drøyt 250 meter det var snakk om, i nordsiden på Rudsåsen (583). Fra traktorveien jeg forlot og bort til en annen traktorvei som kom opp fra Fv82, ved gården Langrind. Disse 250 meterne gikk sakte. En del småkratt og buskas med noen store steiner innimellom. Det var godt å komme bort til den andre traktorveien, som egentlig var mer sti. Nå gikk det lettere igjen opp mot Røsholtsetra, med sti nesten helt fram til setra. Litt brøyting gjennom tett skog ble det der jeg svingte mer østover rett før jeg nådde Røsholtsetra.

Fra Røsholtsetra og til toppen på Ånnestadåsen (599) kunne jeg for det meste følge vei. Endelig hadde jeg mulighet til å lange ut litt. Til slutt en liten motbakke på traktorvei, og så siste meterne til toppen gjennom skogen.

På toppen av Ånnestadåsen.
På Ånnestadåsen.

Nøyaktig 1 time brukte jeg fra bilen og til Ånnestadåsen (599). Mye skog på toppen, så bare noen gløtt av utsikt derfra. Sola begynte allerede å bli lav på himmelen, og skyene kom sigende fra sørvest. Det hadde nemlig vært mye sol på ettermiddagen, men mot natten og neste dag var det meldt nedbør.

150 meter nordvest for toppen av Ånnestadåsen var det et punkt hvor utsikten var bra nordover. Jeg knipset noen bilder her, og satte igang på returen.

Litt nordvest for toppen av Ånnestadåsen var det god utsikt nordover. Setra som ses nedi skogen litt til venstre, er Rønningsetra.
Jeg står 150 meter nordvest for toppen av Ånnestadåsen, og ser vestover. Åsen midt i bildet med sol på toppen, er Rudsåsen (583), som ble dagens siste topp. Bakerst skimtes Skrimfjella.

Tilbaketuren hadde jeg lagt opp slik at jeg enkelt kunne plukke med noen mindre topper. Først opp på Kringleknatten (552), så til den noe høyere Rudshaugene (574). Greit å gå mellom disse toppene, med stier og tråkk mye av strekningen, litt grusvei, og noe trasking i lyng og skog.

På toppen av Kringleknatten (552).
På Rudshaugene (574).

Siste topp ble trig.punktet Rudsåsen (583). Dette skulle sannelig bli dagens aller flotteste topp. Her var det ganske åpent, med god sikt i alle retninger. Vinden hadde økt noe, og tok godt på denne åpne toppen. Kjøligere var det også blitt, så nå måtte lue og hansker på. I tillegg begynte det å skumre, så jeg måtte ganske raskt fortsette ned til bilen. Egentlig kunne jeg tenkt meg å bli litt lenger på denne fine toppen.

Fra Rudsåsen (583) ser jeg tilbake mot Ånnestadåsen (599), som er den høyeste åsen litt til venstre.
Toppunktet på Rudsåsen (583).
Utsikt mot N/NV fra Rudsåsen (583).

Det var ikke langt til bilen nå. Jeg gikk "strake" veien ned mot grusveien nedenfor. Mellom 500 og 550 meters høyde var det noen brattere partier hvor jeg måtte trå mer varsomt. Deretter ble det greit å gå nedover i skogen. Da jeg møtte grusveien første gang kunne jeg ha valgt å følge den, og fått lengre å gå. Men siden skogen virket grei å forsere uten flere bratte skrenter, tok jeg korteste vei og gikk gjennom skogen og ned til grusveien lengre nede. Derfra vandret jeg på veien ned til bilen igjen.

Jeg hadde beregnet å bruke ca to og en halv time på turen. Det bommet jeg ikke mye på... :-)