Seteråsen i Flesberg (03.11.2017)  4

Start point Fv64, NV for Dokkavatnet (470m)
Endpoint Fv64, NV for Dokkavatnet (470m)
Ascents Seteråsen i Flesberg (637m) 03.11.2017 15:05
Seteråsen Nord (634m) 03.11.2017 15:24
Nordvest for Hamretjenn (620m) 03.11.2017 15:49
Øverliåsen (618m) 03.11.2017 16:08

En glimrende måte å avslutte arbeidsuka på, er blant annet skogstur i solnedgang. Da denne fredagen kunne by på nærmest skyfri himmel, bestemte jeg meg for å dra rett på tur etter jobb.

Fra Drammen kjørte jeg til Skotselv. Derfra nordvestover til Bingen, og så mot sørvest på fylkesvei 64, som går over til Lampeland i Numedal. Denne fylkesveien er grusvei, men den hadde bra standard med lite hull. Ved Dokkavatnet har veien en skarp sving. 250 meter nord for avkjøringen til gården Øvre Lia er det laget en snuplass/parkeringsplass inntil Fv64. Her var det gunstig å sette igjen bilen med tanke på runden jeg hadde planlagt.

Jeg forventet ikke å få så mye hjelp av stier og veier på denne rundturen. Men det gjorde ikke så mye, for skogsterrenget her oppe skulle vise seg å være lett å ta seg fram i.

Starten var veldig grei. Jeg ruslet litt nedover, før jeg fulgte veien opp mot gården Øvre Lia. Her fikk jeg imidlertid følelsen av og ikke være så velkommen. Først et skilt med "Privat vei. Kjøring forbudt", eller noe sånt, og så i siste svingen før man kommer til gården, var det et skilt i et tre som sa at "Området er kameraovervåket". Jeg skar ut av veien i siste svingen, og kom etter hvert opp i enden av et lite jorde tilhørende denne gården. Derfra var jeg klar for baksing oppover i uveisom skog, men neida, her fant jeg med en gang en liten sti. Høyere opp kom jeg inn på noen traktorspor, og øst for Åstjern var det igjen en liten sti. Så det ble ikke mange meterne med trasking i lyngen opp til toppen av Seteråsen (637).

På Seteråsen (637). Høyeste punkt er berget til venstre, hvor sekken min ligger.
På toppen av Seteråsen (637).
Noe utsikt mot nordvest fra Seteråsen (637). Blefjell er bakerst til venstre.

Mye skog på Seteråsen (637), så bare gløtt av utsikt. Men med det fine været fikk jeg litt kveldssol på toppen mens jeg tok en pause. Ikke noe nysnø på toppområdet, men på skyggefulle myrområder lå det et lite lag med snø som ikke hadde smeltet bort.

Istedet for å dure rett tilbake til bilen nå, ville jeg altså ta med noen mindre topper og lage en rundtur. Fra Seteråsen (637) gikk jeg rett nordover til Seteråsen Nord (634). Dette var eneste trig.punkt på turen, og her lyste kveldssola opp toppunktet tross mye skog her også.

Lav ettermiddagssol på toppen av Seteråsen Nord (634).

Videre tok jeg en sving rundt Hamretjenn for å plukke med den beskjedne høyden nordvest for dette tjernet. Mest lyngvandring her, i lettgått terreng, men noen meter kunne jeg følge en traktorvei som går sør for Hamretjenn.

Traktorveien sør for Hamretjenn. Her går jeg langs myra like vest for Hamretjenn. Dette var det meste jeg så av nysnø på hele runden.
Sekken min på toppen Nordvest for Hamretjenn (620).

Siste topp på turen ble Øverliåsen (618). Denne lå innenfor et elektrisk gjerde (som nå lå nede), så her bar vegetasjonen tydelig preg av at beitedyr hadde gått. I tillegg var det hogd en del ved toppen, så her var utsikten meget god i nordlig og østlig retning. Langt mot nord kunne jeg blant annet se Norefjell lyse opp av dagens siste solstråler. Øverliåsen (618) var helt klart dagens fineste topp! Og den var attpåtil dagens laveste også, så på denne turen var den minste best.

Fra Øverliåsen (618) var det flott utsikt nordover. Norefjell ses langt bak midt i bildet.
I nordsiden på Øverliåsen (618).

Fra Øverliåsen (618) hadde jeg kort vei ned til bilen. Jeg tok en nordlig bue for å unngå det aller bratteste øst for toppen. Åpent og fint nordover mot gården Teigen, før jeg svingte mer mot øst og noe brattere ned mot bilen.

Parkeringen langs fylkesvei 64.