Sveinsbuvarden m/Frida (08.10.2017)  6

Start point Ravalsjø parkering (486m)
Endpoint Ravalsjø parkering (486m)
Ascents Sveinsbuvarden (746m) 08.10.2017 14:07
Visits of other PBEs Bomveg Ravalsjø (360m) 08.10.2017 12:20
Ravalsjø parkering (483m) 08.10.2017 12:34
Sveinsbu (690m) 08.10.2017 14:50

Frida ville gjerne at hun og jeg skulle ta en topptur sammen. Det varmer når dattera spør om sånt! Så når vi endelig var inne i en skikkelig godværsperiode her på Østlandet og hadde hele søndagen fri, var det igrunn ikke så mye å lure på.

Det var nærmest skyfri himmel, men en kjølig nordavind på morgenen hjemme i Lier. Vi pakket med lue og hansker og annet varmt tøy, i tillegg til litt å putte i munnen selvfølgelig. Det varme tøyet skulle vise seg å bli noe overflødig da sola fremdeles varmet godt i motbakkene...

Jeg fant en tur med sti hele veien til toppen. I det fine været ville vi gjerne ha utsikt også, og ikke altfor langt å kjøre. Siden jeg aldri hadde vært innover mot Ravalsjø, ble Sveinsbuvarden (746) raskt plukket ut som et passende turmål.

Etter å ha kjørt gjennom Heistadmoen, fortsatte vi på fylkesvei 85 og svingte snart av på Rajeveien. Vi betalte 50 kroner i den automatiske bommen, og parkerte til slutt på den store parkeringsplassen før Ravalsjø. Siden vi skulle følge stien mot Sveinsbu, satte vi igjen bilen omtrent der denne stien starter.

Vi krysser en bekk på veien opp mot Sveinsbu.

Selv om det hadde vært finvær de siste dagene, var det fremdeles temmelig vått og sølete i flate partier av stien. I stigningen fra 600 moh og oppover mot Sveinsbu derimot, går man nesten kun på svaberg, og her var det veldig lettgått nå som fjellet var tørt. På Sveinsbu var det noen folk nå, så Frida og jeg fortsatte bare videre mot Sveinsbuvarden. Det våteste partiet var der stien krysser myra like vest for Sveinsbu. Plankene som er lagt ut som en tynn stripe, sank godt nedi noen steder. Jammen godt vi hadde fottøy som tålte litt vann.

Vi nærmer oss Sveinsbu.

Sveinsbuvarden (746) er en fin topp, men god utsikt i alle retninger. I det praktfulle høstværet koste vi oss en stund på toppen mens vi tok litt mat og drikke. Frida skrev oss inn i boka som lå i postkassa der oppe. På veien opp hadde det tidvis vært godt og varmt, men på toppen var det en svak bris som gjorde at vi satte oss mer i le.

På toppen av Sveinsbuvarden (746). Bak til venstre er Skrimfjella.
Frida skriver oss inn i boka på toppen av Sveinsbuvarden (746). I bakgrunnen til høyre ses Jonsknuten (904).
Utsikt vestover fra Sveinsbuvarden (746).
Vi er litt nord for toppen av Sveinsbuvarden (746) og ser ned mot Sveinsbu, som kan ses på andre siden av de to vannene på bildet.

På returen tok vi denne gangen en pause på Sveinsbu, siden det nå var folketomt der. Men flere steder var det mennesker som hadde slått seg til ved vannene like vest for Sveinsbu. Og flere hadde vi møtt på turen opp, og noen møtte vi på tilbaketuren. Etter drøye 3 timer var det godt å se bilen igjen, selv om vi begge syntes det hadde vært en kjempefin tur.

På vei tilbake mot Sveinsbu, som ses i bakgrunnen innimellom trærne. Den tynne stripen Frida står på, er stien. Her ligger det planker i bunnen, som nå var dekket med vann.
Idyllisk og fint ved vannene like vest for Sveinsbu.
Pause ved Sveinsbu.
Fra returen ser vi tilbake mot Sveinsbuvarden (746), som er høyeste punkt i bakgrunnen til venstre.