Nordmarka nord: Grasdalskollen, Kollern ... (29.09.2017)  3

Start point Kollern parkering (504m)
Endpoint Kollern parkering (504m)
Ascents Roensæterhøgda (632m) 29.09.2017 10:18
Grasdalskollen (642m) 29.09.2017 10:48
Vangshaugen (616m) 29.09.2017 11:00
Kollern (688m) 29.09.2017 12:16
Syversdalsbrenna (645m) 29.09.2017 12:53
Visits of other PBEs Kollern parkering (504m) 29.09.2017 09:45

Kona og eldste dattera var på jentetur i New York, mens 10-åringen hadde siste dag på skolen før høstferie. Før hun kom hjem ville jeg rekke en trimtur. Lenge siden jeg hadde ruslet rundt i Nordmarka, så da gikk ferden dit denne gangen.

Fortsatt grått og overskyet septembervær, og utpå ettermiddagen skulle det komme regn i tillegg. Noen korte solgløtt fikk jeg under kjøreturen fra Lier til Jevnaker, men oppover i Svenådalen ble det helt overskyet igjen. Jeg rullet forbi Tverrsjøstallen, og parkerte til slutt på en liten parkeringsplass der stien til Kollern (688) starter. På motsatt side av veien går grusveien til Roensætra, men denne var sperret med låst bom.

En annen bil parkerte samtidig med meg. Det var en jeger som skulle lufte harehunden sin. Jeg slo følge med han og hunden på veien mot Roensætra. Etter hvert takket jeg for meg og vandret videre på stien mot Roensæterhøgda (632). Harehunden fortsatte videre der jeg gikk, og det endte med at jeg hadde turfølge hele runden over Roensæterhøgda, Grasdalskollen, Vangshaugen, og tilbake til Roensætra. På setra ventet eieren, som hadde GPS-sender på hunden, og altså hadde fulgt med oss på runden vi hadde gått.

En liten toppvarde på Roensæterhøgda (632).
På Grasdalskollen (642).
To steiner utgjorde toppvarden på Vangshaugen (616). Mitt midlertidige og trivelige turfølge til høyre i bildet.

Ganske så vått i terrenget nå, og da særlig på myrer og i alle søkk. Sleipt og glatt der våt mose lå oppå fjellet. Noen bratte skrenter ble unngått takket være gode kart, men siste biten opp mot Roensæterhøgda (632) måtte jeg nesten dra meg opp ved hjelp av busker. Her var det bratt rundt mesteparten av toppen, og da særlig på nordsiden hvor jeg kom fra, men det bratte var bare noen få meter høyt. Mellom Grasdalskollen (642) og Vangshaugen (616) var det også noen småstup jeg måtte styre utenom. Alle disse tre første toppene hadde gløtt av utsikt mellom trærne, men idag var det så disig og grått at det var ikke så nøye.

Siste etappen tilbake mot Roensætra kunne vi følge sti igjen, og der møtte jeg altså eieren av harehunden som hadde fulgt med meg over de tre første toppene. Tilbake og ned mot parkeringsplassen tok jeg igjen følge med hundeeieren, som blant annet fortalte at han skulle holde til ved Roensætra under årets harejakt.

Mot Roensætra.

Hunden og eieren reiste hjem, mens jeg hadde tid til å forlenge turen litt. Derfor fortsatte jeg på den blåmerkede stien til Kollern (688). Veldig vått og gjørmete enkelte plasser her også, og nå begynte jeg faktisk å ane litt fuktighet inne i skoene også. Ikke overraskende, egentlig...

På den blåmerkede stien til Kollern (688), som ses i bakgrunnen.

Kollern (688) har bra utsikt, vanligvis. Idag var utsynet temmelig begrenset pga gråværet. Jeg stakk bortom varden og trig.punktet, som befinner seg noen meter sør for der stien kommer opp. Så tilbake til skiltet som sa "Kollern 688 m.o.h.", hvor jeg tok en liten matbit og litt drikke.

Varden og trig.punktet på Kollern (688).
Dette skiltet står ca 80 meter nord for trig.punktet.
Utsikt vestover fra Kollern (688). Innsjøen på bildet er Ølja. Toppen bakenfor innsjøen er Nordmarkas høyeste: Svarttjernshøgda (716).

På tilbaketuren gjorde jeg en liten avstikker bortom den mindre høyden Syversdalsbrenna (645). Her var høyeste punkt lengst nord på toppområdet, og derfra var det utsikt i nordlig retning. Det dukket også opp en liten sti i siste bakken mot toppen, men hvor denne stien kom fra, aner jeg ikke.

Den lille høyden bakerst er Syversdalsbrenna (645). Foran ses Gudbrandstjernet.
På toppen av Syversdalsbrenna (645).

Fra Syversdalsbrenna (645) tok jeg en litt annen vei tilbake til den blåmerkede Kollern-stien. Vet ikke om det var det lureste veivalget, for i et lite dalsøkk før et par mindre myrer ble skogen ganske uveisom noen meter. Jeg gikk mellom myrene, og så tilbake på stien. Derfra ned til bilen igjen, med den påfølgende kjøreturen hjem til Lier.

Kollern parkering. Den stengte veien bak til høyre går til Roensætra.