Hitfjellet - Øyer (02.09.2017)  4

Start point Hita (945m)
Endpoint Hita (945m)
Ascents Hitfjellet (1,083m) 02.09.2017 15:16

Helgetur til to hytter på Hafjell med hele familien på konas side. Den ene hytta var den samme Grete, Frida, Julie og jeg bodde i under vinterferien tidligere i år. Hyttene ligger kun et par hundre meter fra Gaiastova.

Det var litt forskjellige ønsker om aktiviteter denne helgen. Noen ville slappe av i sola på verandaen på den ene hytta. Barna ville leke både i og rundt hyttene, mens noen av oss hadde mest lyst på en topptur. Jeg var selvfølgelig i den sistnevnte gruppa!

Vi fire voksne som skulle ut å gå, valgte raskt Hitfjellet (1083) som turmål. Den er av de høyeste som ligger veldig nære hyttene vi bodde i. Dessuten hadde vi lyst til å gå noen kilometer, og fra setra Hita ville turen ende på rundt 6 km, noe som passet utmerket med tiden vi hadde til rådighet.

Været var vi heldige med. Riktignok delvis skyet og bare sol litt innimellom, men når vi så varslet for kommende uke, måtte vi bare si oss meget fornøyde med denne helgens vær.

Etter noen minutters kjøring, parkerte vi på setra Hita. Her var det laget en parkeringsplass hvor det sto rundt 10 biler parkert da vi ankom. Fra Hita fulgte vi den gode stien til toppen på Hitfjellet (1083). Veldig slak stigning på denne turen. Knapt så man merker at det går oppover. Mye folk ut og gikk, og enkelte syklister på stien også. Vi brukte en snau time til toppen, som gir vid utsikt i alle retninger. Det står en benk noen meter sør for toppvarden, og vi satte oss ned der noen minutter før vi gikk samme vei tilbake til bilen.

På stien til toppen av Hitfjellet (1083), som ses i bakgrunnen midt i bildet.
Toppvarden på Hitfjellet (1083) ses bak, omtrent midt i bildet.
På toppen.
Denne steinen er kanskje aller høyeste punkt på Hitfjellet.
Pausebenken på Hitfjellet (1083). Toppvarden er bak til høyre. Den store steinen jeg sto på er i bakgrunnen til venstre.