Eidvasskollen - Ringerike (23.08.2017)  5

Start point Ved Nordre Åmot (246m)
Endpoint Ved Nordre Åmot (246m)
Ascents Eidvasskollen (764m) 23.08.2017 17:59
Beintannåsen (512m) 23.08.2017 19:13
Liten toppvarde på Eidvasskollen (764), men fin utsikt. I bakgrunnen midt i bildet, ses Hestebrenna (772) med Tjuvenborgen (688) stikkende opp litt nedenfor til høyre.

Strømsoddbygda hadde jeg fram til nå aldri besøkt. Så når august skulle vise seg fra sin beste side denne onsdagen, fant jeg ut at jeg ville ta en ettermiddagstur med utgangspunkt fra denne noe bortgjemte bygda.

Jeg passerte Hønefoss og kjørte til Sokna, hvor jeg tok av Rv7 og fortsatte nordover til Strømsoddbygda. Ved Nordre Åmot svingte jeg av hovedveien, og parkerte ved siden av veien til blant annet gårdene Sandvassbråten og Nordre Åmot. Her var det en veiskulder stor nok til en personbil. Grusveien jeg hadde parkert langs med, går også mye lengre oppover i åssiden, og det var den jeg hadde tenkt å følge. Jeg hadde liten tro på at denne veien var åpen for allmennheten, og det var den heller ikke. Låst bom der den er inntegnet på kartet.

Låst bom på Solskinnveien. Grind med lavere trågjerde på begge sider, så kommer man med sykkel her, må den løftes over.

Etter en liten tenkepause bestemte jeg meg for å følge grusveien helt fram mot Eidvatnet. Jeg vurderte om jeg skulle korte ned ruta og gå mer rett på oppover inne i skogen, men det er så mye mer behagelig å vandre på vei enn å surre inne i skogen og terrenget. Særlig oppover er det godt å slippe baksing og masse hindringer.

Det gikk derfor relativt radig til jeg nesten var framme ved Eidvatnet. Ved utløpet av dette vannet går det blåmerket sti mot blant annet Tjuvenborgkoia. Men det gikk også en noe svak og litt gjengrodd traktorvei oppover i lia få meter til høyre for den blåmerkede stien. Denne traktorveien fulgte jeg så langt den gjorde nytte for seg, men som sagt, den begynner å bli borte i terrenget.

Nå var jeg kommet såpass høyt at skogen begynte å bli tynnere. Siste biten mot toppen var det veldig greit å gå gjennom lyng og skog, og akkurat rundt toppen var det snaut og bare noen små trær. Igjen en sånn fin skogstopp hvor det åpner seg idet man ankommer toppen. Utsikten var derfor veldig bra. Jeg slo meg ned ved trig.punktet, som ikke hadde rare toppvarden. Det var en større varde ca 40 meter lengre nordvest, men trig.punktet er nok høyest. Flott utsikt til blant annet Bukollen og Gyranfisen i nord, Høgfjellet i øst, og mot Hestebrenna og Tjuvenborgen i sørøst.

På Eidvasskollen (764). En litt større varde ses noe lengre bak, litt til høyre i bildet. Mye lengre bak og omtrent rett bak denne varden, er Bukollen (1121).
Utsikt nordover fra toppen av Eidvasskollen (764). I bakgrunnen, litt til venstre, ses Gyranfisen (1126).
På toppen av Eidvasskollen (764).

Før jeg begynte på returen, ruslet jeg sørover til jeg nådde kanten på den bratte vestsiden av Eidvasskollen (764). Her fikk jeg god sikt ned mot Strømsoddbygda. Ihvertfall ned til et par av de nordligste gårdene i bygda.

Utsikt ned mot Strømsoddbygda fra Eidvasskollen (764). Jeg står ovenfor den bratte vestsiden, ca 250 meter sør for toppen.
Mot nordvest, fra Eidvasskollen (764). Jeg står ovenfor den bratte vestsiden, ca 200 meter sør/sørvest for toppen.

Deretter gikk jeg nordover ryggen igjen og passerte litt vest for toppen. Da jeg var kommet under 700 moh, skar jeg nedover vestsiden på Eidvasskollen. Jeg var nå forbi den bratteste delen av Eidvasskollens vestflanke, og kunne enkelt vandre gjennom skogen ned til grusveien sør for Bårnåstjern.

Istedet for å følge vei helt ned til bilen igjen, ville jeg plukke med den mer beskjedne høyden Beintannåsen (512). Et myrområde som ikke var så fryktelig vått ble passert i den ganske åpne skogen, før jeg snart sto på Beintannåsen. Her var det også god utsikt, men det var takket være hogst rundt toppen.

På Beintannåsen (512).
Eidvasskollen (764) sett fra Beintannåsen (512).

Nå var jeg innstilt på å ta meg ned letteste vei til Solskinnveien, som jeg hadde fulgt oppover i starten på turen. Det gikk relativt greit nedover. Et sted dukket det opp noen svarte furustammer, og et av de var helt nedbrent. Lynnedslag kanskje?

Skogbrann etter lynnedslag? Det var kun på et avgrenset område at det var så svarte trestammer, hvor den som er midt i bildet hadde brent aller mest.

Jeg kom meg uansett ned til Solskinnveien igjen uten større hindringer, og kunne derfra strene nedover mot bilen mens skyggene sakte ble lengre. Var fortsatt en liten stund til solnedgang, men jammen begynner kveldene å bli kortere allerede, dessverre. Jeg vurderte å ta en liten tur til før jeg kjørte hjem, men det gadd jeg ikke. Orket ikke sen kveld igjen med jobb dagen etter. Ikke hver gang ihvertfall...