Steinbitberget - Kongsvinger og Sør-Odal (21.08.2017)  3

Start point Ved Jonsrud (294m)
Endpoint Ved Jonsrud (294m)
Ascents Steinbitberget (416m) 21.08.2017 15:36

Etter et ærend i Kongsvinger, kjørte jeg oppover Fv296/Edsbergveien og svingte av mot Jonsrud. Jeg prøvde først å kjøre inn ved Øvre Esper hvor det går en grusvei (Retrettvegen) som ender opp sør for Steinbitberget, men der ble jeg tidlig møtt med skilt om privat vei og trusler om anmeldelser ved videre kjøring. Ved Jonsrud var veien stengt med låst bom, som forventet, men det var bred veiskulder rett før bommen, så greit å sette igjen bilen her.

Fra bommen kunne jeg følge vei et godt stykke. Jeg passerte flere skilt langs veien med navn som ikke sa meg så mye, men et par ganger var det også skiltet mot Steinbitberget. Disse skiltene pekte i samme retning jeg gikk. Etter at veien sluttet, fortsatte jeg på kjerrevei/sti ca 500 meter til, før jeg svingte ut av stien og gikk siste etappen i skogsterreng mot toppen. Noen sti mot toppen så jeg ikke i farten... Og det var først nå, det siste stykket ute i terrenget, at det ble noe ordentlig motbakke. Men lang var den ikke, og snart var jeg på den ganske flate toppen.

Gampeberget. Midt inne i skogen, like etter at jeg forlot stien og startet på bakken mot toppen, dukket dette hestehodeskiltet opp. Under korset står det: "Her jaget bamsen sitt matbytte ut, så gamp og sult tok slutt."

Ved trig.punktet på Steinbitberget (416) var det noe skilting og en sittebenk. En gradestokk var det også der. Men ingen utsikt, og bare høy skog rundt.

Sti går over toppen på Steinbitberget (416). Jeg står 40-50 meter nordvest for trig.punktet. Ifølge kart med 1-meters koter er det mulig høyeste punkt er her et sted.
Ved trig.punktet på Steinbitberget (416).

Ned fra toppen gikk jeg noen meter lenger sør for der jeg hadde gått opp. Jeg nådde stien jeg hadde fulgt på veien til toppen, og var ganske snart tilbake på grusveien igjen. Deretter hurtig gange med lett småjogg til bilen.

Det kom noen få regndrypp helt på slutten av turen fra en byge som sneiet området jeg var i. For øvrig god temperatur, men mest skyet og lite sol.