Sverige-tur m/Helgesen - Solklinten på øya Mjörn (17.08.2017)  5

Start point Solklinten parkering (7m)
Endpoint Solklinten parkering (7m)
Ascents Solklinten (108m) 17.08.2017 13:03
Visits of other PBEs Solklinten parkering (7m) 17.08.2017 12:43
Solklinten og grotter stidele (100m) 17.08.2017 13:02

Før vi satte kursen hjemover mot Norge, ville vi pappaene ta med en øytopp til. Mjörn, naboøya til den langt større øya Tjörn, som vi overnattet på, hadde også en topp over 100 moh. Så da måtte vi nesten plukke med den også i det fine været.

Vi svingte av fra Sundsbyvägen og parkerte på en stor parkeringsplass litt sørvest for Sundsby. I starten fulgte vi en slags kultursti, men snart var det skiltet til Solklinten oppover til høyre. Der gikk det en stor og tydelig sti i skogen, og det var godt skiltet oppover både til Solklinten, og til noen grotter like ved toppen.

Solklinten (108) er en veldig fin topp! Et svabergpreget topplatå med en markert rund kul som utgjør selve toppen. Det er bratt ned mot vest, så her er det satt opp gjerde. Glimrende utsikt sørover og mot vest.

Før vi returnerte til bilen, gikk vi ned til grottene det var skiltet til på veien opp til toppen. Det var kun 100 meter nedenfor Solklinten. Disse grottene var egentlig en trang kløft med en Kjerag-aktig stein som var kilt fast i kløfta. Mulig det var noe mer grottelignende lengre ned eller et sted vi ikke så. Vi vandret ihvertfall tilbake til bilen etter dette, og kjørte nordover til Nordbysentret ved Strømstad for å Harry-handle litt.

Tusen takk for to kjempetrivelige og fine dager, Oda, Linn Therese og Morten!

Vi nærmer oss toppen, som er rett fram i bildet bakenfor gjerdet.
Nede til venstre i bildet ses et av mange skilt langs stien.
På Solklinten (108).
Samling på toppen av Solklinten (108).
Fra toppen av Solklinten, mot sørøst.
Utsikt mot nordvest fra Solklinten (108).
Nede i kløfta som var skiltet "grottene".
Morten står oppå steinen som er kilt fast i kløfta.