Sverige-tur m/Helgesen - Vetteberget på øya Tjörn (17.08.2017)  4

Start point Øst for Vetteberget (42m)
Endpoint Øst for Vetteberget (42m)
Ascents Vetteberget (116m) 17.08.2017 10:23

Dagen i forveien hadde vi en veldig trivelig dag på Liseberg i Gøteborg. Jentene var selvsagt svært fornøyde selv om det var en lang dag med en del bilkjøring inkludert båttur fra Sandefjord til Strømstad som pause, etterfulgt av timene på Liseberg. En innholdsrik og flott dag ble det i hvert fall!

Vi overnattet på øya Tjörn, noen mil nordvest for Gøteborg. Her viste kartene at høyeste punkt var Vetteberget (116), og når Morten hintet om topptur med en ny rød nål, var jammen ikke jeg vond å be. Ungene var ikke like ekstatiske over dette som de var på Liseberg (merkelig nok), men de syntes nå at det ble en fin tur allikevel. Fire jevnaldrende jenter (9-12 år) finner fort ting å snakke om og holde på med.

Utgangspunktet for gåturen ble grusveien som går opp til noen boliger rett øst for toppen. Der fikk vi parkert hvor en traktorvei tok av sørover. En dame i det nærmeste huset var ute, og jeg spurte henne om det gikk en sti til toppen. Hun viste oss hvor den startet, og det var en fordel, for stien var mer et svakt tråkk nå. Vi mistet stien noen steder opp mot en mast som står Ø/NØ for toppen, men da vi nærmet oss høyeste punkt, dukket det opp noen varder og en bedre sti.

På toppen er det en gravrøys fra bronsealderen, og fra denne røysa var det god utsikt i alle retninger. Behagelig sommervær med en sol som kom og gikk.

Morten kom i prat med et par tyskere som hadde gått opp en sti fra vest. Han ville sjekke ut denne stien, og dermed gikk jeg og jentene tilbake samme vei, mens Morten skulle plukkes opp i Aröd. Morten ble funnet i god behold langs hovedveien der, og så kjørte vi til sørsiden av øya hvor det skulle være en badestrand i Kårevik.

Jentene på vei oppover mot masta, som står litt Ø/NØ for toppen.
Den store gravrøysa på toppen av Vetteberget (116).
Utsikt mot havet fra Vetteberget.
På vei ned samme vei vi gikk opp.