Store Ble, Nystulnuten og et par kommunetopper (14.08.2017)  5

Start point Fosskard parkering (842m)
Endpoint Fosskard parkering (842m)
Ascents Bletoppen (1,342m) 14.08.2017 16:37
Fosskardnuten (1,253m) 14.08.2017 20:36
Visits of other PBEs Fosskard bomvei (322m) 14.08.2017 14:50
Fosskard parkering (842m) 14.08.2017 15:27

Blefjell er et av de aller nærmeste fjellområdene til Drammen, men tross dette, hadde jeg fram til nå aldri summet meg til å ta turen opp på de høyeste toppene der. Med helt greie værutsikter og to kompiser som kunne bli med, var det på tide å få ut fingeren og avlegge Store Ble/Bletoppen med noen av de nærmeste topper et besøk. Det var veldig fint vær nå først på dagen, men mot kvelden skulle det skye på fra sørvest. Noe regn skulle det ikke bli før neste dag.

Johan Kristian plukket opp meg på min jobb i Oslo. Så kjørte vi til Drammen hvor Hans Petter sto og ventet. Derfra rullet vi mot Blefjell i Hans Petters bil.

Opprinnelig plan var å starte gåturen fra parkeringen ved Nordstulvatnet, sørøst for toppene. Planlagt rundtur ville da bli rundt 20 km. Jeg var imidlertid nysgjerrig på om det gikk an å starte turen fra vestsiden. På kartet går det sti fra setra Fosskard, nordvest for Store Ble (1342). Men veien opp dit så ut til å være sperret med bom, men var dette en låst bom, eller gikk det an å betale seg forbi? Svaret fant jeg på nettet samme dag vi skulle gå. I en turrapport leste jeg at man kunne låne nøkkel til bommen for 50 kroner på Blefjell Camping, på vestsiden av Sandvatn. Det var jo bare helt supert! Turen ville da nesten bli halvert i lengde, og vi kunne få mer tid til å nyte naturen og gå i et mer moderat tempo.

Parkeringsplassen ved setra Fosskard.

Nøkkel fikk vi lånt, og rullet snart på veien opp til Fosskard, hvor det er en romslig snuplass/parkering. Siste biten opp er veien ganske bratt, og det er sannelig stien som starter fra Fosskard også. De første 250 høydemeterne stiger det konstant opp gjennom skogen. Først når man er over skoggrensa roer det seg, og når man er framme ved Bletjønnan på drøyt 1200 moh, er den verste stigningen unnagjort.

Ved Bletjønnan, som er bak til høyre. I forgrunnen til høyre ses noe av den modne og nesten modne multen vi kom over.

Vi tok en pause ved Bletjønnan, med litt drikke og spising av moden multe. Det var nemlig godt med multe på myrområdene ved utløpet av Bletjønnan. Landskapet hadde åpnet seg veldig nå og blitt mye mer lettgått. Vi fulgte stien litt til i retning Store Ble, men med det behagelige fjellterrenget, kunne vi like greit forlate stien der den så ut til å gå litt for mye til høyre (vest).

Langt i sørvest begynte det smått å bli tettere skydekke, men da vi nådde toppen av Store Ble (1342) hadde vi fortsatt en del solgløtt. Lite vind, men den lille som var sørget snart for at jakkene måtte på. Ihvertfall når sola i perioder forsvant.

Utsikten er jo særdeles vid her på toppen av Blefjell. Vi ble naturligvis sittende en god stund ved toppvarden for å skravle, nyte og skue utover alle blånene vi så. 500 høydemeter unnagjort, men kun 2,5 km i distanse ifølge Peakbook-appen på mobilen. Dette er helt klart den letteste ruta til topps på Bletoppen/Store Ble. Nesten uforskammet kort jo...

På Store Ble/Bletoppen (1342).
På toppen av Store Ble (1342).
Utsikt nordover fra toppen av Store Ble (1342). Bak til venstre er Nystulnuten (1329).
Fra Store Ble (1342), med utsikt mot sørøst. I bakgrunnen, litt til venstre for midten, er Bledalsrinden (1306).

Vi måtte jo gå lengre enn dette! Hadde vi først jobbet oss hit opp, skulle flere topper plukkes. Blant annet ville jeg ta med et par kommunetopper, samt Nystulnuten (1329) og eventuelle grønne nåler som lå i veien.

Derfor fortsatte vi først på stien sørover fra Store Ble (1342) og bratt ned i Bledalen, før vi ruslet opp til Bledalsrinden (1306), som er høyeste punkt i Notodden kommune. Nå hadde sola forsvunnet, og vi skulle ikke få nyte så mye mer av den resten av turen.

Vi er på vei ned fra Store Ble (1342) mot vannet nederst på bildet. Deretter fortsatte vi opp til Bledalsrinden (1306), som er toppen til høyre i bildet.
På toppen av Bledalsrinden (1306). I bakgrunnen er Store Ble (1342).

Neste mål var også en kommunetopp, nemlig Flesebekk-ble (1272) i Flesberg kommune. Dit var det et lite stykke, og på veien gikk vi også over Bledalsrinden Nord (1293) og Sørøst for Nystulnuten (1285). Hele veien vandret vi i et trivelig og meget lettgått terreng mens vi skravlet om alt og ingenting. Slik gikk også kilometerne unna ganske radig, og etter å ha rundet vannet Svartekulp på nordsiden, sto vi på høyeste punkt i Flesberg.

Johan Kristian og Hans Petter på Bledalsrinden Nord (1293). I bakgrunnen er Bledalsrinden (1306).
Helt i forgrunnen er toppvarden på Sørøst for Nystulnuten (1285). Bak til venstre er høyeste punkt i Flesberg: Flesebekk-ble (1272).
På toppen av Flesebekk-ble (1272), høyest i Flesberg kommune.
Fra Flesebekk-ble (1272) ser vi mot Nystulnuten (1329), som er til venstre i bakgrunnen.

På Flesebekk-ble (1272) hadde vi en liten pause med godsaker og drikke. Vi hadde nå gått 8 kilometer, og herfra skulle vi begynne på tilbaketuren. Ikke rett tilbake til bilen, men først via den andre røde nålen på turen: Nystulnuten (1329). Like før vi nådde denne toppen dukket plutselig en hare opp 50 meter foran oss. Artig med litt dyreliv utover mygg og insekter.

På Nystulnuten (1329) fikk vi igjen føle på at Blefjell har en ganske høy vestflanke. Herfra kunne vi se ned mot Sandvatn og Blefjell Camping, drøyt 1000 høydemeter under oss. Klokka hadde nå passert åtte på kvelden, og det var vel på tide å tenke mer på nedstigningen til bilen ved Fosskard. Det var mandag, og ingen hadde ferie. Greit å få noen timer på øyet før neste hverdag.

Gutta vandrer mot toppen på Nystulnuten (1329). Jeg står på det nordre høydepunktet som er ganske så jevnhøyt.
På toppen av Nystulnuten (1329). Langt bak nokså midt i bildet, ses Gaustatoppen (1883).
Hans Petter og Johan Kristian på Nystulnuten (1329). Utsikt mot nordvest.
Toppvarden på Nystulnuten (1329) helt i forgrunnen. Bak til venstre ses Store Ble (1342). Innsjøen nede til høyre er Sandvatn, som Blefjell Camping ligger på vestsiden av.

Fra Nystulnuten (1329) kunne vi ha siktet nokså rett ned mot Fosskard, men det fristet lite med potensielt uveisomt og kronglete terreng sånn på slutten av turen. Vi valgte derfor å fortsette sørover mot stien vi hadde fulgt i starten på turen.

Litt sør for Nystulnuten fikk vi igjen se en hare. Denne gangen bare 30 meter foran oss, på ei lita myr, og den ble sittende noen sekunder før den hørte oss puste. De ørene fungerer jammen godt! Ved Ramsurdtjønnan viste kartet at vi ville møte en bratt skrent. Og bratt var det sannelig! Her måtte vi sondere litt før vi tok oss forsiktig nedover på hyller. Vel nede ved Ramsurdtjønnan gikk vi så opp på Fosskardnuten (1253), hvor det ble en meget kort stopp.

Hans Petter på Fosskardnuten (1253). I bakgrunnen er Nystulnuten (1329).

Herfra vandret vi videre sørover, før vi svingte mer sørvest og snart nådde stien igjen litt vest for Bletjønnan. Deretter bar det nedover, og så enda mer nedover gjennom skogen til bilen ved Fosskard.

Ved avslutning av turen viste GPS'en nesten 12,5 km i distanse. Det var langt penere enn de drøye 20 km vi hadde fått om turstart hadde blitt ved Nordstulvatnet. Vi var ihvertfall meget godt fornøyde med turen da vi rullet nedover mot Fv364 ved Sandvatn. Nøkkelen til bommen ble levert tilbake på Blefjell Camping før vi endelig kunne kjøre hjemover.