I tårnet på Risdalsåsen kom regnet (27.07.2017)  3

Start point Skolterudveien p-plass (166m)
Endpoint Skolterudveien p-plass (166m)
Ascents Risdalsåsen (332m) 27.07.2017 13:20
Visits of other PBEs Skolterudveien p-plass (165m) 27.07.2017 12:14
Hellas-hytta (271m) 27.07.2017 13:01

En uke med all inclusive på badeferie ved Svartehavets kyst i Bulgaria, hadde ikke akkurat bygd opp kondis og form. Jeg var temmelig lei solkrem og konstant metthetsfølelse, og det var nok resten av familien også. Derfor var behovet for en liten utflukt nokså stor nå bare et døgn etter at vi hadde kommet hjem. Det var meldt en del regn utpå ettermiddagen, så vi ville ikke kjøre så langt. Regnradaren på Yr viste at nedbøren var underveis, så vi pakket kjapt litt drikke og noen regntette klær, og hivde oss i bilen.

Det tok oss rundt 10 min å kjøre hjemmefra og opp til Fjell i Drammen. Vi satte igjen bilen på en stor parkeringsplass ved Galterud skole, og ruslet deretter på veien mot Hellashytta. Selv om regnværet nærmet seg, stresset vi ikke. Vi tok oss til og med tid til å finne en geocache ved Hellashytta, før vi fortsatte siste biten mot Risdalsåsen (332).

Vi ankommer Hellashytta.

Litt etter Hellashytta forlot vi veien hvor det var skiltet mot Risdalstårnet, og fulgte stien som gjør en sving sør/sørøst for Risdalsåsen. Opp en kort og bratt kneik, og så til topps på Risdalsåsen (332) fra sør.

Tårnet på Risdalsåsen (332) er godt synlig oppe i skogen midt i bildet. Vi går her på stien øst for toppen.
Tårnet på Risdalsåsen (332).

Nå kom de første regndråpene, og innen vi var kommet i toppen av tårnet, regnet det såpass at det var kjekt med tak over hodet. Utsikten ble nå begrenset pga nedbøren, så vi hadde bare en liten pause oppe i tårnet, før vi satte kursen tilbake igjen. Julie og Grete gikk i forveien på stien vi hadde gått opp til toppen. Frida og jeg prøvde stien som fortsatte nordover fra toppen, og fikk dermed bittelitt kortere rute tilbake til veien som går forbi Hellashytta, enn hva Julie og Grete fikk.

I lett regn strenet Frida og jeg på veien tilbake til bilen ved Galterud skole. Vi tok aldri igjen Grete og Julie, som hadde ankommet bilen noen minutter før oss. Selv om halve turen foregikk i regn, var vi alle ganske fornøyde da vi kjørte hjemover.