Gråskallen, Sauflag ... - Flå (26.06.2017)  4

Start point Vollsetervegen v/Gråskallen (654m)
Endpoint Vollsetervegen v/Gråskallen (654m)
Ascents Ljosåsen (742m) 26.06.2017 19:17
Gråskallen (802m) 26.06.2017 20:03
Midtinatten (748m) 26.06.2017 21:06
Sauflag (779m) 26.06.2017 21:54
Sauflag Sørøst (770m) 26.06.2017 22:13
Visits of other PBEs Gråskallen p-lomme (654m) 26.06.2017 18:56

Tur nr.2 denne dagen var kun få minutters kjøring fra der jeg parkerte på foregående tur. Nå satte jeg igjen bilen på en lomme ved ei myr, på østsiden av Gråskallen (802). Herfra var det kort opp til Gråskallen, men denne toppen er temmelig bratt fra denne kanten. Jeg strenet istedet mot Ljosåsen (742) først, og ville deretter angripe Gråskallen fra en mer nordlig kant.

Parkering ved myra nordøst for Gråskallen (802).

Ljosåsen var en enkel og lettgått ekstratopp, i utgangspunktet. Jeg ble imidlertid så utrolig tung i beina på vei opp den slake bakken til denne toppen, at jeg nå lurte kraftig på om jeg ville klare hele runden som var planlagt. På toppen hivde jeg i meg mer drikke, og spiste en proteinbar. Det ga merkbart mer energi og futt i neste motbakke, som var langt brattere og lengre.

På Ljosåsen (742).

Det var ganske åpent og fint skogsterreng på Ljosåsen (742). Runden min var imidlertid bare så vidt startet, så jeg ble ikke lenge på toppen før jeg ruslet videre. Litt stresset ble jeg over klokka... Ikke pga mørket, men jeg skulle tross alt på jobb dagen etter.

Jeg krysset snart Vollsetervegen nede i Kanturdalen, litt lengre nord enn der jeg hadde parkert. Der tok jeg sikte på et mindre bratt søkk i østsiden på Gråskallen. Noe mer knotete oppover i starten her, men denne motbakken på over 150 høydemeter var totalt sett mer behagelig og lettere enn den slake til Ljosåsen (742) litt tidligere. Nå hadde jeg mer krutt, selv om det ikke gikk fort allikevel.

Tilbakeblikk mot Ljosåsen (742) mens jeg er på vei oppover mot Gråskallen (802).

Fra den forgående turen hadde jeg sett at Gråskallen (802) så ut til å være en kul topp. Idet jeg nærmet meg toppunktet på denne, fikk jeg bekreftet det. Mot vest er det en over 50 meter glatt fjellvegg som stuper svært bratt ned. Ikke helt loddrett, men så mange gradene er det heller ikke om å gjøre. Det føltes luftig å titte utfor der. Fin utsikt ned i Hallingdal også. Dessverre blåste det friskt på toppen her, og litt kjøligere var vinden nå enn på forrige tur. Jeg skulle gjerne ha slått meg til noen flere minutter på denne toppen, men ble fristet til å komme meg ned i skogen igjen pga vinden.

Ingen toppvarde på Gråskallens høyeste punkt. Temmelig luftig ned til venstre her. I bakgrunnen, midt i bildet, er Sauflag (779). Vannet som ses til venstre, er Nordtjern. Den bratte toppen bakenfor Nordtjern er Midtinatten (748), og den var mitt neste mål.
Utsikt ned mot Hallingdal fra toppen av Gråskallen (802).
På toppen av Gråskallen (802). Utsikt mot sørøst. Fjellet oppe til høyre er Vardefjell (1120). Lengre bak og til venstre i bildet, ses Hestgjuvnatten (1068).
Gråskallen (802) med den bratte vestsiden sett fra en åpning i skogen 150 meter N/NV for toppen.

Like nord for toppen av Gråskallen er det en bratt skrent ned i et lite skar. Her fant jeg en grei vei ned ved hjelp av en busk jeg kunne holde i. Videre vandret jeg nordover og ned mot Sjugurdsetre. Jeg passerte øst for setra, og kom snart ned på traktorveien som går langs Nordsetermyri. Her kunne jeg lange ut forbi Nordseter og langs østbredden av Nordtjern. Et snev av nostalgi streifet meg idet jeg passerte Nordseter. Litt trist å se disse setrene rundt omkring som for det meste står ubebodd, men som har hatt en langt mer hyppig besøksfrekvens i tidligere tider. Får meg til å tenke på når ble disse bygningene satt opp? Hvilke år var det størst aktivitet her?

Etter å ha rundet nordenden av Nordtjern, ble det langt mer uveisomt og knotete. Bratt oppover fra Nordtjern, og videre gjennom en smal kløft/dal før det flatet ut noen meter. Midtinatten (748) er en topp som er steil fra alle sider. Fra sør er det mest vrient opp siste biten, fra drøyt 700 moh og oppover. Her studerte jeg kart med 1-meters høydekoter for å finne en farbar vei. Det gjorde jeg, og fant faktisk en liten sti der som ga en grei rute opp mot toppunktet.

Midtinatten (748) hadde kostet tid og litt krefter, men var absolutt verdt et besøk. Artig topp dette også, som ga flott utsikt. Fint å se tilbake mot Nordseter og Gråskallen (802) herfra.

Noen trær her og der på toppen av Midtinatten (748). Bildet tatt mot sørøst. Oppe til høyre er Langemyrfjellet (1036).
Mot Sauflag (779), sett fra toppen av Midtinatten (748).
Fra Midtinatten ser vi mot sørøst. Nedenfor, midt i bildet, er Nordtjern med Nordseter bakenfor. Lengre bak, med den glattskurte veggen opp mot toppen, er Gråskallen (802). Helt bakerst midt i bildet ses Hestgjuvnatten (1068).

Sola begynte nå å kaste lengre skygger. Fra Midtinatten gikk jeg samme rute ned til nordenden av Nordtjern som jeg hadde gått opp. Derfra skrådde jeg oppover vestflanken på Sauflag (779). Sannelig dukket det opp en liten sti her også. Jeg forlot stien etter hvert da jeg syntes den gikk i litt feil retning, men den dukket opp igjen høyere oppe.

Klokka nærmet seg 22:00 da jeg sto på toppen av Sauflag (779). Igjen en glimrende utsiktstopp! Jeg skuet ned i Hallingdal og mot Krøderen, og tilbake på flere av toppene jeg hadde besøkt denne dagen. Det begynte å bli stemningsfullt med det lave kveldslyset, og det minnet meg om at på denne tiden av året, så er lav sol ensbetydende med sen kveld. Veldig synd jeg måtte på jobb dagen etter...

Jeg begynner selv å kaste lang skygge her på toppen av Sauflag (779). Til venstre ligger sekken min på det som er høyeste punkt.
Utsikt ned i Hallingdal fra Sauflag (779). Til høyre ligger sekken min på høyeste punkt.

Jeg vandret nå i retning bilen. Det var en fin opplevelse å rusle på ryggen over Sauflag Sørøst (770). På et utsiktspunkt like sørøst for denne toppen, kunne jeg se rett ned mot Ytre Voll, hvor jeg hadde tatt av Rv7.

Åpent og fint på Sauflag Sørøst (770). Klokka nærmer seg her kvart over ti på kvelden.
Utsikt ned i Hallingdal fra Sauflag Sørøst (770). Her ser vi mot sørøst. Den bakerste innsjøen er Krøderen.
Fra et utsiktspunkt like ved toppen av Sauflag Sørøst ser vi ned mot Ytre Voll og Rv7, hvor jeg kjørte inn på Vollsetervegen fra riksveien.

Deretter gikk det greit nedover helt til jeg kom ned i skogen ved 700 meters høyde. Her gikk jeg ned i et søkk, og møtte det som må være den tetteste og mest uframkommelige smågranskogen jeg har støtt på hittil. Håper inderlige jeg ikke møter verre en dette... På en plass lurte jeg virkelig på om jeg kom videre. Jeg følte meg helt innesperret. Med armene foran meg brøytet jeg meg fram flere ganger her. Det var vanskelig å se bakken også, så jeg småsnublet nedover.

Jeg svingte så mer sørøst ned i et nytt søkk for å komme til Vollsetervegen. I dette søkket fant jeg en sti ned det bratteste partiet. Her var skogen høy og ikke fullt så uveisom.

Glad over å ha kommet inn på Vollsetervegen igjen, langet jeg ut på veien opp til myra hvor bilen sto parkert. Klokka nærmet seg 23:00 da jeg kunne logge av PB-appen, skifte sko og klær, og kjøre nedover Vollsetervegen til Rv7 igjen. Ble noe i overkant sent innen jeg var hjemme, og trøtt dagen derpå. Men sommeren er kort, og disse lyse kveldene altfor få.