Langemyrfjellet - Flå (26.06.2017)  5

Start point Ved Olaugmyr (709m)
Endpoint Ved Olaugmyr (709m)
Ascents Nord for Rudsheimsetre (873m) 26.06.2017 16:29
Langemyrfjellet (1,036m) 26.06.2017 17:02
Nord for Svarthaugen (784m) 26.06.2017 18:06
Svarthaug (739m) 26.06.2017 18:24
Visits of other PBEs Vollsetervegen (177m) 26.06.2017 15:40

Jobbe overtid, eller ut på tur...? Det var et enkelt valg å ta da jeg så værvarslet. Jeg ville utforske et område litt sør for sentrum av Flå hvor ingen her på Peakbook hadde registrert bestigninger ennå. Derfor var det ingen tips å hente her, og jeg fant lite informasjon på andre nettsteder. Her måtte jeg utforske selv, og det synes jeg er spennende.

Så hvordan komme seg nærmere Langemyrfjellet (1036), som var hovedmålet på dagens første tur? Jeg kom sørfra på Rv7, og ville først prøve ut grusveien som starter ved Ytre Voll, et par kilometer sørøst for Flå sentrum. Denne grusveien (Vollsetervegen) går inn i hjertet av området jeg skulle besøke. Det var ikke markert noen bom på kartet, så kunne det være tilfelle at veien var åpen for alle?

Jadda, det var den! Riktignok vart jeg noe skremt da det dukket opp en bom over veien rundt en sving, men denne bommen hadde ingen hengelås. Enda bedre ble det da jeg oppdaget kassen til venstre for bommen, hvor bomavgiften på 50 kroner skulle betales. Her het veien Woldsveien, mens kartet sier Vollsetervegen. Kun kontanter i konvolutt var eneste måte å betale på, men sånt har jeg alltid reserver av i bilen. Yes, da var det bare å rulle oppover alle hårnålssvingene, for de er det en del av her. Veien hadde stort sett grei standard, men hadde fått litt medfart et sted pga overfylt bekk. På drøyt 500 meters høyde var det en snedig variant hvor man må kjøre rett fram til en rundkjøring, for så å kjøre tilbake og videre oppover. De hadde ikke klart å lage en vanlig sving her. Jeg fortsatte på Vollsetervegen helt til det lille hyttefeltet ved Svarthaug, hvor jeg parkerte på en liten lomme med plass til en bil.

Halvskyet og ganske varmt da jeg var klar til å gå. Først ruslet jeg noen meter tilbake på veien jeg hadde kjørt på, og tok av på en traktorvei jeg hadde sett fra der jeg parkerte. Traktorsporene førte meg opp mot Rundhøl. Jeg skulle ikke ned i "hølet", og svingte istedet bratt opp til venstre gjennom høy granskog. Seigt opp denne bratte kneika, men det ble raskt lettere å gå da jeg var oppe på ryggen ovenfor Rundhøl.

Jeg følger traktorspor oppover mot Rundhøl. Her ser jeg tilbake i retning der bilen sto parkert, i nedre del av den lille biten med grusvei midt i bildet. Åsen lengre bak som også er nokså midt i bildet, er Nord for Svarthaugen (784).
Fra traktorveien helt i starten på turen, ser jeg mot åsen Svarthaug (739) og hyttene som ligger på rad halvveis rundt høyden.

Over høyde 873, Nord for Rudsheimsetre, fulgte jeg en liten sti noen meter. Videre opp mot Langemyrfjellet (1036) ble skogen stadig lavere og mer spredt, og etter hvert kom jeg over skoggrensa. Lett å ta seg fram her, hvor jeg fulgte en slags rygg et stykke oppover. Utsikten ble stadig bedre, men vinden tiltok jo nærmere jeg kom toppen.

Lite spennende toppunkt på høyden Nord for Rudsheimsetre (873).
Utsikt østover under oppstigningen til Langemyrfjellet (1036). Den glatte fjellveggen litt nedenfor og til venstre i bildet, er vestveggen på Gråskallen (802).

På toppen av Langemyrfjellet (1036) blåste det ganske friskt. Såpass mye at jeg var usikker på om det lille stativet til fotoapparatet ville holde kameraet stående da jeg skulle bruke selvutløser. Det gikk heldigvis greit.

Langemyrfjellet kunne by på nydelig utsikt i alle retninger! Ja dette var en skikkelig godtopp! Særlig digget jeg utsynet mot Vardefjell (1120) og Hestgjuvnatten (1068) i sør/sørøst, og Hallingdal mot nordvest. I sør kunne nesten hele Norefjell beskues, med Høgevarde (1459) og Gråfjell (1466) som tydelige ytterpunkt.

Toppvarden på Langemyrfjellet (1036).
Utsikt mot sørøst fra Langemyrfjellet (1036). Fjellet i bakgrunnen til høyre er Vardefjell (1120). Lengre bak og til venstre i bildet ses Hestgjuvnatten (1068).
På toppen av Langemyrfjellet (1036).
Norefjell sett fra Langemyrfjellet.
Toppvarden på Langemyrfjellet (1036) oppe til høyre. Til venstre ser vi ned i Hallingdal.

Ned fra Langemyrfjellet fulgte jeg en annen rygg nesten parallelt med den jeg hadde gått på veien opp. Så ned gjennom skogen, før jeg endte opp på en snuplass/parkeringsplass ved Rudsheimsetre. Derfra ruslet jeg på grusvei mot bilen igjen.

Jeg kunne nå ha tatt den letteste løsningen og bare gått rett tilbake til bilen. Det gjorde jeg ikke, og plukket istedet med et par lavere topper som ikke krevde all verden med distanse eller høydemeter. Høyden Nord for Svarthaugen (784) hadde brukbar utsikt mot Langemyrfjellet (1036), mens Svarthaug (739) hadde ingen utsikt fra toppen. Stort sett framkommelig i skogen, men noen bratte bakker til disse åsene. Til Svarthaug måtte jeg liste meg mellom et par av hyttene, så godt det ikke var noen tilstede her nå.

Den lokale "puben". I veikrysset like sørøst for Rudsheimsetre.
Utsikt mot Langemyrfjellet (1036) fra åsen Nord for Svarthaugen (784).
Toppunktet på Nord for Svarthaugen (784).
På toppen av Svarthaug (739).

Etter Svarthaug (739) hadde jeg få meter tilbake til bilen. Jeg hivde inn sekk og staver i bilen og spiste litt, før jeg kjørte litt tilbake på Vollsetervegen og parkerte ved ei myr øst for Gråskallen (802). Derfra skulle neste tur starte...