Hallingnatten - Nes i Buskerud (01.06.2017)  5

Start point Gørrbu parkering (931m)
Endpoint Gørrbu parkering (931m)
Ascents Nordøst for Hallingnatten (1,262m) 01.06.2017 17:32
Hallingnatten (1,314m) 01.06.2017 18:05
Gamle Hallingnatten (1,287m) 01.06.2017 18:35
Korpenatten (1,294m) 01.06.2017 18:54
Reinsjøfjellet (1,312m) 01.06.2017 19:19
Visits of other PBEs Mytevegen bom (720m) 01.06.2017 16:05
Gørrbu parkering (931m) 01.06.2017 16:24

For første gang skulle jeg bli fraktet til fjells i elbil. I Drammen møtte jeg Erling, som allerede hadde skaffet seg den nye Opel Ampera-e. Med den er ikke rekkeviddeangst noe tema på slike ettermiddagsturer, hvor vi som regel kjører maks 20-30 mil. Jeg lempet mitt utstyr over i hans splitter nye bil, og så kjørte vi i retning Eggedal og Haglebu. Ved avreise fra Drammen var realistisk rekkevidde på elbilen 42 mil (maks sto på 52 mil, minimum rundt 33 mil).

Flott vær da vi rullet forbi alle hyttene på fjellet ved Haglebu seter og Haglebuvatna. Da vi hadde kjørt et stykke nedover i retning Bromma, svingte vi av Fv287 ved Svangtjernseter. Herfra fulgte vi Mytevegen vestover, en grusvei hvor bomavgiften nå var på kr 65,00. Vi betalte med kort i den automatiske bommen, og kjørte mot Gørrbu. Rett før setra Gørrbu er det skiltet «Parkering» i krysset mot Sjåhaug. Videre mot Gørrbu er det merket «Privat vei». Vi satte igjen bilen på den vesle parkeringsplassen, og skiftet til fjellsko. Litt mer vind her på fjellet, men fremdeles fint vær. Varslet sa at det skulle skye på utover kvelden.

Parkering ved Gørrbu.
Tilbakeblikk etter å ha kommet over skoggrensa. Den nærmeste, store innsjøen er Buvatn. Nedenfor skogen til venstre ses Gørrbu, mens setrene til høyre i bildet er Buvasslie.

Ved Gørrbu tok det av en sti med skilting til Hallingnatten. Veldig kjekt å ha sti oppover lia i starten hvor man går gjennom vierkjerr og kratt. Etter at vi hadde gått mellom Nørdre og Søre Rantetjern, begynte stien å skrå mer sørover mot utløpet av Øyvatnet. Her tok vi en shortcut opp brattbakken til stien oppå ryggen øst for Øyvatnet. Nå kunne vi ha fulgt sti helt til toppen av Hallingnatten, men etter at Øyvatnet var rundet på nordsiden, gikk vi på en mindre sti mot toppen Nordøst for Hallingnatten (1262).

På vei opp mot Nordøst for Hallingnatten (1262), som er til venstre. Lengre bak og til høyre ses selve Hallingnatten (1314).
På Nordøst for Hallingnatten (1262). Midt i bildet bak er Vargnatten (1275).

Det blåste ganske friskt på toppen, så etter et par bilder vandret vi raskt videre mot dagens hovedmål. Temmelig vått på myrområdene ved vanna i søkket mot Hallingnatten. Godt vi begge hadde skikkelige fjellsko, for vi tråkket fort nedi med vann til opp på vrista. Ved å bruke tuer og forhøyninger kom vi tørrskodde over, og så gjensto siste bakken opp mot Hallingnatten (1314). Her gikk vi i le for vestavinden, men den fikk vi igjen føle på da vi nådde den mektige og flotte toppvarden på Hallingnatten. Har tatt sin tid å bygge den!

Vi satte oss i le bak varden mens vi tok en pause. Utsikten er vid fra Hallingnatten, og vi kjente igjen en del topper og fjellområder i det fjerne. Jotunheimen og Skaget så vi i nord, mens sørover var Blefjell og Gaustatoppen godt synlige.

Erling ved den flotte toppvarden på Hallingnatten (1314).
På Hallingnatten (1314).
På Hallingnatten. Jotunheimen skimtes langt bak til venstre.

Siden vi begge skulle på jobb dagen etter, hadde vi et mål om å være tilbake ved bilen rundt kl 20:30 så det ikke ble altfor sent innen vi var hjemme. Da vi var klare for å gå videre fra Hallingnatten, hadde vi fremdeles ganske god tid. Derfor gikk vi nå sørover for å plukke med Reinsjøfjellet (1312), som kun er 2 meter lavere enn Hallingnatten. På veien dit ruslet vi over Gamle Hallingnatten (1290) og Korpenatten (1294), hvor sistnevnte var en nokså iøynefallende og tydelig kolle i dette ellers så slake fjellområdet.

Erling foran Gamle Hallingnatten (1290). Lengre bak og til venstre i bildet, ses Reinsjøfjellet (1312).
I forgrunnen er toppvarden på Gamle Hallingnatten (1290). Bak ses selve Hallingnatten (1314).
Erling vandrer mot Korpenatten (1294).

Vi fulgte sti omtrent halvveis mot Reinsjøfjellet (1312), men det var like greit å gå utenfor. Terrenget er svært så lettgått her oppe. Herlig å vandre fra topp til topp, eller utenom, hvis ikke topper er så viktig… ;-)

Siden det var så behagelig terreng å gå i og motbakkene ikke var lange og bratte, var vi ikke veldig utslitte da vi nådde Reinsjøfjellet (1312). Men nå hadde vi brukt opp overskuddet av tid, så med en drøy time igjen til klokken var halv ni, ble det kort stopp på toppen av Reinsjøfjellet. Kjøligere var det også blitt i vinden da sola var nesten helt borte bak det stadig økende skydekket fra vest.

På toppen av Reinsjøfjellet (1312). I bakgrunnen, like til høyre for Erling, ses Hallingnatten (1314). Den markerte knatten til venstre i bildet, er Korpenatten (1294).
På Reinsjøfjellet (1312), med utsikt sørover.

Fra Reinsjøfjellet (1312) vandret vi nordover igjen og ned til stien som passerer nordenden av Reinsjøen. Derfra videre på stien over de litt drøye Grauteslettan, og ned til Buvasslie. Så over Trulseåne og på sti bort til Gørrbu, med vei de siste meterne tilbake til bilen.

Klokken var blitt 20:36 da trackingen med Peakbook-appen ble avsluttet og lagret. Rimelig greit beregnet altså, siden vi ønsket å være tilbake i 20:30-tiden.

Elbilen (Opel Ampera-e) til Erling hadde altså minket fra 42 mil (fulladet) ved avreise fra Drammen, til 22 mil da vi parkerte ved Gørrbu. Det var en distanse på 12-13 mil med mest oppoverbakker og normal kjøring. Vi sparte ikke på bruk av aircondition og varme, og brukte bilen som man bruker en fossilbil.

På hjemturen kjørte vi ned til Bromma, og så nedover Hallingdal og til Drammen. Det er en distanse på 14,6 mil, hvor elbilens rekkevidde minket fra 22 mil til drøyt 11 mil ved ankomst Drammen. Totalt kjørte vi 27,2 mil på hele turen. Det betyr at når elbilene nå begynner å få denne rekkevidden, er det ikke noe problem å bruke de til fjells også. Vinterstid bør man nok trekke fra en del!

Start date 01.06.2017 16:26
End date 01.06.2017 20:35

Bilprat

Written by Erling 08.06.2017 09:01

Det ble veldig mye bilprat både på bilturen og fotturen, men jeg var også entusiastisk over å ta en slik ganske lang bilturer i en relativt rimelig elbil uten rekkeviddeangst. Vi må få med Øyvind neste gang, så vi kan holde oss mer til temaet fjellprat :-) Og så ser jeg frem til fjelltransport med en blå Ampera-e en gang ;-)

Sv: Bilprat

Written by Nils 08.06.2017 10:31

Ja, ble mye bilprat i forhold til hvor interessert jeg egentlig er i bil. Det er et meget praktisk framkomstmiddel, men ikke så mye mer enn det heller. Langt mer spennende med fjell og natur da. ;-)

Ser virkelig fram til å farte til fjells med blå Ampera-e jeg også! Da blir toppturene ennå rimeligere... :-)