Nipkollen - Nannestad (19.05.2017)  4

Start point Fløtten p-lomme (318m)
Endpoint Fløtten p-lomme (318m)
Ascents Sørøst for Nipkollen (516m) 19.05.2017 12:50
Nipkollen (542m) 19.05.2017 13:09
Visits of other PBEs Fløtten p-lomme (318m) 19.05.2017 12:15

Overskyet og liten sjans for sol da jeg kjørte nordover på E6 fra Oslo. Jeg tok etter hvert av og rullet videre på E16 forbi Gardermoen. Ved Maura forlot jeg E16 og kjørte gjennom tettbebyggelse i 40- og 50-soner oppover til Nordåsvegen, en grusvei som nå var ganske hullete. Jeg parkerte i en lomme på nedsiden (østsiden) av krysset hvor veien opp til Nedre Fløtten tar av. Det er ingen bom på veien til Nedre Fløtten, men et skilt som forteller at dette er privat skogsbilvei med kjøring forbudt.

Opp til Nipkollen går det flust av veier og stier. Her slipper man å kave gjennom eventuell uveisom skog for å komme til topps. Jeg klarte allikevel å få litt kaving i dag også...

Etter å ha gått forbi Nedre Fløtten gård kunne jeg ha gjort det enkelt ved å følge veien videre, men hvorfor bare ta letteste rute…? Jeg måtte sjekke opp stien som er stiplet på kartet fra Nedre Fløtten og sørover opp mot Røtnesholtet. Det var ikke noe sjakktrekk… Stien her var i form av noen gamle traktorspor som var ganske gjengrodd. I tillegg var starten nederst fylt av mye kvist og småtrær etter hogst. Kvisten forsvant, men oppover ble det til at jeg gikk mer i skogen ved siden av traktorsporene. Etter hvert dukket det opp en ordentlig sti som jeg fulgte opp til skogsveien igjen. Anbefaler absolutt å fortsette på veien etter passering Nedre Fløtten gård, selv om det er noe lengre.

Nå gikk jeg på skogsveien i en sving, før jeg etter kort tid skar ut i skogen for å plukke med høyden Sørøst for Nipkollen (516). Opp dit fant jeg ingen sti, så da måtte jeg bushe litt. Noe tett småskog i starten, men lett og fint siste biten til topps pga hogst. Sørøst for Nipkollen (516) var en overraskende fin topp med god utsikt, blant annet mot selve Nipkollen (541).

På Sørøst for Nipkollen (516). Bildet tatt mot N/NØ.
På Sørøst for Nipkollen (516). Utsikt mot Nipkollen (541), som er åsen midt i bildet.
På Sørøst for Nipkollen (516). Utsikt mot sørvest. Langt bak og litt til venstre skimtes den snødekte alpinbakken i Varingskollen.

Videre var det lettgått til jeg var forbi Åssætra. Så ned i en våt dump hvor jeg balanserte over en halvråtten trestamme for å komme over det våteste. Litt etterpå nådde jeg den merkede stien som fører opp til toppen på Nipkollen. Noe gjørmete i stien nå, men bedre enn å brøyte seg gjennom småskog.

Veldig positivt overrasket over toppen på Nipkollen (541). Her var det flott utsikt, med et slags bord og noen enkle sitteplasser hvor man kunne nyte utsikten fra. Postkasse med en bok hvor en kunne skrive seg inn i var det også. Selve toppunktet ligger for øvrig mer inne i skogen noen meter lengre mot nordøst. Fremdeles overskyet og ingen sol i sikte mens jeg var på toppen. Jeg skrev meg inn i boka og tok litt drikke mens jeg skuet utover mot mer eller mindre ukjente åser, før jeg begynte på returen.

Toppunktet på Nipkollen (541) er her et sted. Den røde postkassa på toppen kan ses litt lengre bak, mellom trærne midt i bildet.
Noe av utsikten fra Nipkollen (541).

På tilbaketuren valgte jeg i øvre del stien forbi Gamle Totnersæter ned til skogsveien. Etter å ha fulgt skogsveien litt nedover, ville jeg igjen prøve å kutte ruta ved å ta en sti jeg hadde kommet inn på da jeg gikk oppover. Denne stien er ikke inntegnet på kartet. Stien var grei i starten, men forsvant etter hvert lengre nede. Nye tråkk og svake stier dukket opp, men disse ledet altfor mye til venstre, mot Nedre Fløtten igjen. Målet nå var jo å komme ned på grusveien til høyre for meg, til veien som går sørover mot Holtet/Høgås. Resultatet ble at jeg måtte gå siste biten ned til denne grusveien i terrenget, i et gjennomvått terreng. Det rant bekker i alle søkk og jeg skled stadig i gjørmete skogsbunn. Men det var ikke langt dette gjaldt, så veien dukket snart opp. Og da var det kort igjen ned til bilen.

På vei nedover, med utsikt mot Hurdalssjøen.
Parkering langs veien helt til høyre, mens veien mot Nedre Fløtten går oppover til venstre i bildet.

Erfarte igjen at det lureste nok hadde vært å følge veiene og de merkede stiene til denne toppen. Det ville gjort turen litt lengre, men i tid ville jeg ikke tapt noe særlig.