Camp Skreddalen m/Helgesen - Skreddalsfjellet (03.08.2010)  5

Start point Skreddalen seter (1,153m)
Endpoint Skreddalen seter (1,153m)
Ascents Østre Skreddalsfjellet (1,439m) 03.08.2010 19:58
Østre Skreddalsfjellet Østtoppen (1,437m) 03.08.2010 20:25

Julie og jeg dro til Valdres hvor vi møtte Linn Therese og Morten. Sammen skulle vi overnatte i telt og lavvo på fjellet, fyre opp bål og grille pølser, og gå fjellturer. Etter litt handling på Fagernes, kjørte vi videre nordover til Øystre Slidre og endte opp på et flatt område sørvest for Skreddalsfjellet. I veikrysset bare 250 meter sør for vannet Stryta fant vi et ypperlig sted for basecampen vår. Her var det store, åpne sletter innimellom alt einerkrattet. Helt perfekt for telt og lavvo.

Været var temmelig ustabilt. Sola skinte da vi kom, men innen telt og lavvo var oppe, nærmet en saftig regnbyge seg vestfra. Vi søkte tilflukt i lavvoen mens regnet sto på. Ventetiden brukte vi på å spise pannekaker, som Morten stekte.

Da været hadde lettet, tok vi en kveldstur til Østre Skreddalsfjellet (1439). Vi parkerte ved setra Skreddalen, og fulgte stien opp til bandet vest for toppen. Derfra østover opp til Østre Skreddalsfjellet. Linn Therese og Julie langet ut, og selv om det også nå kom noen regndrypp da en byge sneiet oss, var det ingen sure miner hos jentene.

Morten og jeg hadde lyst til å ta med den tydelige knatten 450 meter lengre øst (merket 1440 på kartet, men detaljerte kart viser drøyt 1437 moh). Jentene var fornøyde nå og var ikke veldig ivrige på å bli med dit. Men vi ville heller ikke etterlate jentene alene på Østre Skreddalsfjellet (1439), så da ble løsningen at Morten og jeg tok hver vår snartur bortom østtoppen (1437) mens den andre ble igjen hos Julie og Linn Therese.

Tilbake i basecampen var det nå blitt kveld. Vi fyrte opp et bål og varmet både oss og vått tøy mens vi spiste pølser. Det ble en lang og trivelig stund rundt bålet til mørket kom. Jentene var litt senere i «seng» enn vanlig denne kvelden.