Gåsebrenna & Sletnerknatten i Aurskog-Høland (05.05.2017)  4

Start point Grøtliveien (181m)
Endpoint Grøtliveien (181m)
Ascents Gåsebrenna (364m) 05.05.2017 12:43
Sletnerknatten (357m) 05.05.2017 13:08

Med varsel om 23-24 grader i Oslo-området og blå himmel, ble det spontant en tur rett fra jobb igjen. Egentlig nærmet det seg grensen for at det ville bli for varmt til skogstur. Shorts hadde vært greit idag, men når man sannsynligvis må bushe og brøyte seg gjennom skog, er langbukser å foretrekke. Så sant man ikke vil se ut som en villmann på leggene da...

Jeg ville prøve å følge sporet til otto (Otto Lund) fra hans tur til toppene tidligere i år. Derfor parkerte jeg langs Grøtliveien, på en bred veiskulder like ved der det starter en traktorvei før man kommer til gården Sletner. Å kjøre opp mot skytebanen var uaktuelt. Her er det bom, som sto oppe da jeg kom, men var stengt da jeg kjørte forbi etter turen! Jeg ville heller ikke sperre traktorveien helt, men det var greit å parkere på veiskulderen.

Traktorveien fulgte jeg opp til et hogstfelt øst for skytebanen. Av og til smalt det fra skytebanen, men jeg satset på at de ikke siktet opp mot åsen hvor jeg befant meg. Etter hogstfeltet fulgte jeg svake stier og traktorveier mye av strekningen opp mot toppen av Gåsebrenna (364). For øvrig var det greit å gå i skogen der jeg måtte det.

Toppen av Gåsebrenna (364).

På toppen av Gåsebrenna (364) var det ingen utsikt. Godt og varmt her, så det var nok lurest å spise Kvikk Lunsjen jeg hadde i sekken nå. Litt drikke tok jeg også, før jeg vandret nedover mot Sletnerknatten.

Bratt ned i og opp fra skaret mellom disse to toppene. Høy skog, mørkt og litt kjølig var det i dette skaret, men oppe på toppen av Sletnerknatten (357) var det hogd, så her var det lyst og åpent med noe sikt østover. Dette var en mye finere topp enn Gåsebrenna (364).

Åpent her på toppen av Sletnerknatten (357).
Ute og rusler på Sletnerknatten (357).

Fra Sletnerknatten (357) prøvde jeg å holde en mest mulig rett linje sørover mot bilen. Det gikk egentlig ganske greit. Mest vandring i skog og lyng på returen, men også her traff jeg på noen mindre stier. På slutten kom jeg inn på traktorveien fra starten på turen. Deilig å kjenne sommervarme på tur igjen!

På vei nedover fra Sletnerknatten (357) fikk jeg utsikt sørover mot bl.a. Aursmoen.