Linnekleppen, Galteryggen ... - Rakkestad & Marker (18.04.2017)  4

Start point Linnekleppen parkering (149m)
Endpoint Linnekleppen parkering (149m)
Ascents Vest for Flesertjern (262m) 18.04.2017 12:31
Linnekleppen (325m) 18.04.2017 13:03
Galteryggen (296m) 18.04.2017 13:40
Visits of other PBEs Linnekleppen parkering (150m) 18.04.2017 12:09

En rolig påske hadde gitt turabstinenser. Den lille rusleturen med familien oppå åsen hjemme dagen i forveien, var langt ifra nok til å roe de dvaske musklene. En påske med mye kos og hygge, og lange, late dager, har sin pris. Selv om det er utrolig deilig i en ellers hektisk hverdag.

Første arbeidsdag etter påsken bød på fint vær. Lite turmuligheter senere i uken gjorde at jeg måtte smi mens jeg hadde sjansen. Riktignok var det kjølig, kun 4-5 plussgrader selv om sola skinte, men det var ypperlig vær for skogstur. Etter en drøy times kjøretur fra Oslo parkerte jeg på Linnekleppen parkering, som er ganske stor med plass til mange biler. Nå sto det 2 biler der fra før, men jeg har hørt om andre som har opplevd at plassen har vært helt full.

For å få til en rundtur, ville jeg prøve de to mest direkte stiene som går nordover til Linnekleppen fra parkeringen. Riktignok med et par avstikkere til nabotopper underveis, så hele stien fikk jeg ikke testet, særlig ikke på returen hvor avstikkeren til Galteryggen gjorde at jeg måtte gå utenfor sti ganske lenge.

Opp til Linnekleppen valgte jeg den østlige ruta. Dette skulle vise seg å være den fineste veien til topps. Mer variert, og mindre stein i stien. Her starter man på grusvei, så sti et stykke forbi et par tjern og en hytte, deretter kjerrevei forbi Nilsetjern og til Kleppetjern, og bratt opp mot toppen på sti til slutt. Der stien går mellom de to første tjernene (234 og 236 moh), er det myrete, men nå var det helt kurant å gå her. Stien er tydelig og stor hele veien, men gode sko anbefales uansett. Omveien oppom toppen Vest for Flesertjern (262) kan med fordel bare droppes. Dette var ingen stor opplevelse. Bedre å følge stien forbi denne.

Høyeste punkt på Vest for Flesertjern (262). 30 meter lengre inn i bildet, bak grana midt i bildet, var det en varde, som altså ikke sto på selve toppen.
Kleppetjern (272.7 moh) i forgrunnen, med Linnekleppen (325) bak.

Flere har snakket varmt om Linnekleppen (325), at dette er en flott topp. Og det må jeg virkelig istemme. Helt klart i tetsjiktet over fineste PF-100-topper i Østfold. Nå som jeg mangler bare én på den lista, kan jeg sammenligne. Utsikten er hovedsakelig begrenset til vestlig retning, dersom man ikke går opp i tårnet da.

Jeg tok meg god tid på toppen. Ble så lenge jeg kunne ihvertfall. Det var mer skyer nå, så sola var mer borte enn framme. Jeg knipset noen bilder og ruslet litt rundt ved toppen, før jeg fortsatte videre.

De innfødte (til høyre i bildet) skuer utover mot vest fra Linnekleppen (325).
Ingen tvil om hvor man er her.
Utsikt mot sørvest fra Linnekleppen.
Vestover fra Linnekleppen.
Toppområdet på Linnekleppen (325) sett fra høyeste punkt, ved foten av tårnet.

Som retur valgte jeg det som er hovedstien til Linnekleppen (325). Den følger ryggen mot sør/sørvest fra toppen. Det var mer oppgått her, og tydelig at denne ruta har mye trafikk. Linnekleppen er en populær topp, forståelig nok. Men, hovedstien sørover fra toppen var mer steinete og ujevn enn stien jeg fulgte opp til toppen.

Hovedstien til Linnekleppen (325) er godt tilrettelagt over de våtere områdene.

Da jeg hadde passert Delingstjern (237.7 moh), gikk jeg ut i terrenget og lyngen, og tok sikte på Galteryggen (296). En del tyngre å gå i skogen utenfor sti, og med motbakke i tillegg, merket jeg at kondisen kunne vært noen hakk bedre.

Jeg ble positivt overrasket over toppen på Galteryggen (296). Dette var også en kul topp, selv om utsikten var liten pga mye skog. Toppunktet var faktisk på grensen til luftig, til skogstopp å være. Lite toppunkt, og bratt ned mot øst. Tretårnet som sto på trig.punktet, lå nå sammenrast over toppen.

Toppen på Galteryggen (296).
Fra Galteryggen (296) var det gløtt av utsikt østover. Langt i det fjerne kunne en vindmøllepark også skimtes.

Fra Galteryggen gikk jeg sørover, og skrådde etter hvert nedover slik at jeg kom inn på hovedstien fra Linnekleppen igjen. Nå skinte sola og varmet godt, og jeg fikk en liten følelse av sommer. For en herlig tid vi er inne i nå!

Hovedstien fulgte jeg til grusveien litt nord for parkeringsplassen, hvor jeg helt i starten på turen hadde gått. Så lett jogg tilbake til bilen. Dermed var turabstinensen roet noe, men det varer nok ikke lenge med de lange, lyse kveldene som vi nå har framover. Det er nå turmulighetene er gode for oss som må jobbe fulltid og vel så det.

Stidelet litt nord for parkeringsplassen. Over kloppen nede til venstre i bildet går hovedstien til Linnekleppen (325). Skiltet midt i bildet peker også den veien. Alternativ rute til Linnekleppen går videre på grusveien til høyre, som altså er den østre veien til toppen, og der jeg gikk mot Linnekleppen.