Flisefyr & Brånan - Sandefjord (01.04.2017)  4

Start point Slettingdalen p-lomme (87m)
Endpoint Slettingdalen p-lomme (87m)
Ascents Flisefyr (278m) 01.04.2017 18:29
Brånan Nordøst (267m) 01.04.2017 18:53
Brånan (267m) 01.04.2017 18:58
Visits of other PBEs Slettingdalen p-lomme (87m) 01.04.2017 17:39

Grete og Frida var på båttur med Color Line til Kiel, mens jeg var hjemme med Julie. Hun fikk etter hvert overnattingsbesøk av ei venninne, så da kunne jeg likeså godt ta en kveldstur. Det deilige vårværet var helt klart ikke en aprilspøk. Jeg rullet sørover fra Lier for å nyte våren i Vestfolds skoger. Flisefyr (278) ble plukket ut som turmål, og etter en snau times kjøring svingte jeg inn mot Slettingdalen. Der parkerte jeg på en veistubb i krysset hvor grusveien videre mot Brånan (267) er sperret av en bom som nå var låst. Denne bommen var for øvrig så høy, at har man en veldig lav bil, kan man nesten kjøre under.

Parkering på en stikkvei/snarvei i krysset mellom Nordre og Søndre Slettingdalen.

Jeg langet ut oppover første motbakken, men bråstoppet nesten halvveis oppi bakken. Plutselig kom jeg på at jeg hadde glemt å låse bilen. Sikkert ikke så nøye de to timene jeg skulle være borte, men siden jeg ikke hadde kommet lengre, jogget jeg ned igjen og fikk låst. Nå kunne jeg lange ut…

Ruta mot Flisefyr (278) var mer lettgått enn forventet. Den gode grusveien jeg fulgte i starten varte helt til 200-meters koten øst for Brånan. Videre på kjerrevei til bandet mellom Flisefyr og Brånan. Denne kjerreveien lå såpass skyggefullt til, at her lå det stedvis igjen noe snø. Siste biten fra bandet og til topps på Flisefyr (278) måtte jeg til slutt gå ute i skogen og terrenget. Men også her stort sett fint å gå. Mest løvtrær, uten løv nå, som gjorde det oversiktlig å ta seg fram. Noen få steder måtte jeg bakse meg gjennom buskas, særlig rett før toppen. Selve toppen var for øvrig ganske åpen, med noe utsikt vestover. Det var ganske varmt og godt her i sola. Jeg måtte brette opp buksa og gå i t-skjorta videre, etter pausen på toppen.

Liten toppvarde på Flisefyr (278).
Litt utsikt vestover fra toppen av Flisefyr (278).

Bort til Brånan ble det hovedsakelig vandring i skogen, bortsett fra et lite stykke oppover mot Brånan, hvor jeg igjen kunne følge kjerreveien jeg hadde gått på litt tidligere. Noe gjørmete og vått i veien her også, så etter hvert skar jeg ut i skogen og opp til det nordøstlige toppunktet på Brånan (267) først. Der oppe sto det en høy mast med tilhørende skur. Deretter gikk jeg de få meterne til den andre toppen på Brånan som også er rundt 267 moh. Hvilken som er høyest er foreløpig uvisst, siden begge mangler høyde på kartet. Men begge har høydekote 267 moh som den øverste.

Brånan Nordøst (267), med mast på toppen.
På Brånan (267).

Jeg gikk etter hvert bratt nedover mot grusveien øst for Brånan igjen, og strenet samme vei tilbake til bilen. Vekslet litt mellom lette, men korte joggeetapper, og rask gange. Herlig å kjenne den milde ettermiddagslufta slå imot meg på veien tilbake! Flott tid vi er inne i nå!