Oppskot - Trøgstad & Aurskog-Høland (23.03.2017)  4

Start point Enga p-lomme (159m)
Endpoint Enga p-lomme (159m)
Ascents Oppskot (302m) 23.03.2017 13:11
Nordvest for Oppskot (301m) 23.03.2017 13:35
Visits of other PBEs Enga p-lomme (159m) 23.03.2017 12:27

Strålende sol fra blå himmel, og 7-8 plussgrader i skyggen. Det var ikke helt tilfeldig at denne ettermiddagen var satt av til toppturer. Jeg ville kjenne på de første streif av vår i Østfolds skoger, og kjørte derfor østover på E18 fra Oslo.

Først ut var Oppskot (302), en grensetopp mellom Akershus og Østfold. Etter å ha kjørt nordover på Fv123 gjennom blant annet Havnås, tok jeg mer østover, og like etterpå svingte jeg av Fv123 og kjørte grusveien sørover forbi Enga. Der skogen og bakkene starter, er det en bom. Denne sto oppe nå, men jeg tok ingen sjanser, og parkerte istedet til høyre før bommen hvor det er plass til et par biler.

Fra bommen fulgte jeg skogsbilveien og senere sti til toppen av Oppskot (302). Lettgått rute til toppen fra denne retningen altså, men ikke bare lettgått nå. Fra ca 250 meters høyde, der veien passerer noen små vann, var mye av veien dekket av såpeglatt is. Ute i terrenget var det bart og knapt en snøflekk å se, men der det vanligvis er lettest framkommelig, var det nå skøytebane. Men dette er jo litt typisk når det våres, at veier og stier har et islag i skyggepartier mens det er fritt for snø ellers. Jeg gikk i grøftekanten der det var verst, og når stien smalnet inn ble også isen mindre dominerende. Det ble med kun et nestenfall hvor jeg reddet meg inn takket være stavene. Siste bakken opp til Oppskot (302) var helt fri for snø.

Takket være det store utsiktstårnet på toppen, er det bra utsikt fra Oppskot, og da særlig østover. Herfra så jeg godt mot Svinåsen (285), som også sto på lista over dagens turmål.

Oppe i tårnet på Oppskot (302). Bak til venstre med snauhogst opp mot toppen, er Svinåsen (285), som også var et av dagens mål.
Utsikt nordover fra tårnet på toppen av Oppskot (302). Innsjøen i bakgrunnen er Øgderen/Hemnessjøen.
Utsiktstårnet på toppen av Oppskot (302).

Jeg nøt utsikten i finværet, knipset noen bilder, og ruslet ned fra tårnet igjen. På returen tok jeg en omvei til en høyde nordvest for Oppskot som kun er 1-2 meter lavere enn selve Oppskot. Vandring gjennom skogen og over et hogstfelt til denne toppen, som lå i dette hogstfeltet. Derfor var det ganske åpent her, og fra en kul som akkurat tangerer 300-meters koten like ved Nordvest for Oppskot (301), var det god utsikt vestover. Her varmet sola, og det var fristende å bli sittende litt for å nyte stillheten.

Kulen midt i bildet er Nordvest for Oppskot (301).
Fra høyden som akkurat tangerer 300-meters koten, like ved Nordvest for Oppskot (301), er det bra utsyn vestover.

Nå var ikke jeg ute i skogen for å sitte stille. Det gjør jeg nok ellers... Så derfor fortsatte jeg fort videre og satte kursen mellom to små vann for å komme tilbake til veien jeg hadde gått litt tidligere. Noe kvist og kvast over hogstfeltet, men ellers var det lett framkommelig i skogen.

Synd jeg glemte skøytene...

Jeg traff på veien der det hadde vært mest is og holke, så fikk jeg med det en gang til. Kom velberget forbi denne gangen også, og vandret så siste etappe på skogsbilveien ned til bilen. Deretter videre mot Svinåsen (285)...

Parkering ved bommen, som sto åpen nå, til venstre i bildet.
Start date 23.03.2017 12:27
(UTC+01:00)
End date 23.03.2017 14:10

Bedre sikt

Written by tommy 26.03.2017 12:48

Du tusler etter i sporene våre. (nesten da) :) Litt finere der i sol ser jeg. Men var en fin tur det der. :)

Sv: Bedre sikt

Written by Nils 26.03.2017 22:28

Oppskot er en fin tur ja. Gjorde seg meg tårnet på toppen. :-) Synd dere hadde så grått vær da dere var der.