Med kollegaer fra Tryvannshøgda til Kikutstua (10.03.2017)  4

Start point Sør for Tryvannshøgda (486m)
Endpoint Kikutstua (359m)
Characteristic Cross-country skiing
Visits of other PBEs Kikutstua (370m) 10.03.2017 18:10

Da var det duket for den årlige Nordmarka-turen med jobben. I år skulle vi starte fra Frognerseteren, men der var det parkeringsendringer pga Holmenkollen Skifest. Vi måtte kjøre videre oppover til de store parkeringsplassene mot Tryvannshøgda for å få parkert, og selv der var det fylt bra opp med biler.

Været og utsiktene for lørdagen kunne ikke blitt bedre. Blå himmel og lite vind, med noen minus om natta og noen plussgrader på dagen. Vi var 10 stykker som la i vei mot Kikutstua, hvor vi skulle ha felles middag og overnatte.

Det kryr av skiløyper i denne delen av Nordmarka, og vi skulle følge hovedløypa mest mulig rett nordover mot Kikutstua. Fine løyper, men typisk for mars blir snøen kram der sola får tak, og kaldere der det stort sett er skygge. Det gled i brukbar fart nordover. Fortere for noen enn andre, men slik blir det jo gjerne. Litt avslappet forhold til smøring gjorde at jeg og noen flere hadde en del glipptak i motbakkene og måtte gå mye på stavene. Derfor var det godt å komme fram til grillplassen som ble etablert ved Appelsinhaugen.

Bål og pølsegrillings ved Appelsinhaugen.

Etter en meget hyggelig pause rundt bålet, hvor det ble grillet pølser og skålet, skled vi raskt de siste kilometerne til Kikutstua. Jeg og flere andre valgte traseen over Bjørnsjøen, og det ble en lettgått, men noe drøy innspurt mot dette flotte overnattingsstedet i nordenden av Bjørnsjøen.