Vårfølelse på Gastgiveren - Sarpsborg (21.02.2017)  3

Start point Fv114/Svinndalveien v/Haug (78m)
Endpoint Fv114/Svinndalveien v/Haug (78m)
Ascents Kjerringa (214m) 21.02.2017 12:46
Gastgiveren (216m) 21.02.2017 13:20
Storleiken (206m) 21.02.2017 13:44
Visits of other PBEs Fv114/Svinndalveien v/Haug (78m) 21.02.2017 12:20

I et vårlig og fint vær rullet jeg sørover etter å ha svingt av E18 ved Askim. På Fv114 (Svinndalveien) passerte jeg etter hvert avkjøringen til Kjerringåsen alpinsenter. Snaut 200 m sørvest for denne avkjøringen går det en skogsbilvei oppover mot nordvest. Etter bare 60-70 m ender denne skogsbilveien i en stor snuplass. Fint å parkere her. Det lå en gammel stabel med tømmer på den ene siden, men det var nok ytterst tvilsomt om noen skulle hente dette akkurat de 2 timene jeg skulle ha bilen stående der. Uansett parkerte jeg sånn at jeg ikke sto i veien for noen.

Parkering på denne snuplassen. Fv114 går ved skiltet som ses i bunnen av bakken rett fram.

Fra parkeringen fulgte jeg traktorvei i svinger oppover. Da det flatet ut nådde jeg et stort hogstfelt, som var forholdsvis godt ryddet med lite kvist. På kartet er det stiplet inn en sti/traktorvei, men denne ble litt vanskelig å følge et øyeblikk. Jeg fikk peilet meg inn igjen med GPS’en. En gate i skogen viste hvor veien gikk, for det var bare en svak sti å se på bakken. Ikke mye trafikk her. Jeg fulgte traktorveien i et skikkelig vårlig og flott februarvær oppover til det flatet ut. Derfra skar jeg ut i lyng og skog siste etappen til toppen på Kjerringa (214). Lettgått i skogen oppover her.

Lite som minner om februar på traktorveien jeg fulgte mot Kjerringa (214).

Ved toppen ble jeg møtt av et tårn man kunne gå opp i. Jeg droppet den klatreturen nå, og selv om nederste trinn manglet på stigen, så det greit nok ut. Høyeste punkt på Kjerringa (214) er nok for øvrig noen få meter lengre mot nord. Nå hørte jeg også duringen fra skiheisen på Kjerringåsen alpinsenter, og det var ikke mange meterne bort til øverste punkt på heisen hvor den snudde.

Utsiktstårnet på Kjerringa (214).
Høyeste punkt på Kjerringa (214) er muligens her et sted. Bak ses øverste del av skiheisen på Kjerringåsen alpinsenter.

Fra toppen av Kjerringa (214) gikk jeg videre til en sti som går nedover mot vest. Her var det lyktestolper, så jeg var tydeligvis kommet inn på en lysløypetrase. Dårlig skiføre nå, og lite som minnet om skiløype. Kun noe is her og der. Med en varmende sol mot meg fikk jeg følelsen av at det var april. Manglet kun fuglekvitter.

Nede ved Setertjernet kom jeg inn på grusveien. Skøyter hadde nok vært et greit framkomstmiddel på veien, for det som en gang hadde vært løyper, var nå speilblank is. Jeg kunne heldigvis gå i grøftekanten, for brodder hadde jeg ikke med. Veien fulgte jeg til stien opp mot Gastgiveren (216) tok av, og hvor det også er skiltet mot toppen. Litt is på den tydelige stien, men stort sett farbart uten brodder under skoene. Mye bar sti opp mot toppen også.

Jeg når veien ved Setertjernet. Her ble det etter hvert mye glatt is.
Krysset hvor det var skiltet mot Gastgiveren.

På Gastgiveren (216) sto det også et mindre tårn av treverk på trig.punktet. 30 m lenger nord virket det imidlertid noe høyere, kanskje en halvmeter høyere, så jeg ruslet bort dit før jeg satte kursen mot bilen igjen.

På Gastgiveren (216).

Vel nede i krysset mot den glatte veien hvor det var skiltet til Gastgiveren, la jeg nå ruta slik at jeg kunne plukke med Storleiken (206) på returen. Jeg fulgte først en kjerrevei et lite stykke, før jeg etter litt leting fant en svak sti som tok av til venstre og går like sør for Storleiken. Til slutt skar jeg av oppover mot toppen i lettgått og ganske glissen furuskog. Ved toppen av Storleiken (206) var det hengt opp en presenning som gapahuk. Det så ut til at noen hadde bodd der for ikke så veldig lenge siden.

På Storleiken (206). Lengre bak, midt i bildet, ses presenningen/gapahuken.

Ned fra Storleiken (206) ble det vandring gjennom skog og et lite hogstfelt, til jeg nådde dalen mot Kjerringa (214). Her fant jeg en sti og flere mindre tråkk som krysset over det svære hogstfeltet jeg gikk på helt i starten på turen. Så traktorveien gjennom et skar og ned til bilen igjen, med etterfølgende biltur hjem til Lier.

Over det siste, store hogstfeltet ikke langt fra der jeg parkerte.