Østentorøysa - høyest i Fredrikstad kommune (13.02.2017)  2

Start point Fv117/Vikaneveien (70m)
Endpoint Fv117/Vikaneveien (70m)
Ascents Østentorøysa nord (118m) 13.02.2017 16:54
Visits of other PBEs Fv117/Fjellberg p-lomme (70m) 13.02.2017 16:37

Siden jeg nå var i Fredrikstad kommune etter turen til Raubråteberget (116), ville jeg ta en ny tur ned mot Østento/Østentorøysa. Da jeg var her sist, i juni 2014, var det den nordøstlige høyden som ble kalt Østentorøysa, og jeg var kun på den. Den er pr. i dag fremdeles rød nål på Peakbook-kartet også, men heter i dag Østento. Høyden er anslått til 118 moh, drøyt. Muligens nærmere 119 enn 118 moh. Statens Kartverk har imidlertid på sin liste over kommunetopper det sørvestlige punktet som høyest, med sine 118.94 moh. Dette heter i dag Østentorøysa, og ble tidligere kalt Østento. Siden det ikke foreligger noen nøyaktig høyde på den nordøstlige høyden (Østento), er det foreløpig ingen som har flyttet den røde nåla på Peakbook-kartet. Men det er jo en viss fare for at det kan skje, så derfor ville jeg ta en tur på nårværende Østentorøysa (118.94) også, for å være sikker.

Parkering langs Fv117, Vikaneveien.

Jeg parkerte i en "rundkjøring"/snuplass mellom Hasseldalen og Fjellberg, langs Fv117, Vikaneveien. Herfra fulgte jeg først en hyttevei til endes, så noen meter på sti, før jeg skar oppover i skog og lyng til Østentorøysa (118.94). Og som navnet tilsier, er det en røys her. En brukbar steinrøys. Og så er spørsmålet… Er høyden målt på toppen av røysa? Hvis ja, er det riktig å måle der? Vel, samme det, for nå har jeg vært på begge punktene, men for at rett skal være rett hadde det vært kjekt å vite hvilken kul som er høyest. Østento eller Østentorøysa?

Østentorøysa (118.94 moh) med et lite dryss av nysnø.

Etter et par bilder mens det begynte å skumre, ruslet jeg samme vei ned til bilen igjen, og kjørte hjemover til Lier. Det ble ikke rare trimmen i dag, men jeg fikk da vært ute i skogen i underkant av 2 timer. Satser på mer neste gang…

Start date 13.02.2017 16:37
(UTC+01:00)
End date 13.02.2017 17:03

Engelskmannen som gikk ned...

Written by morsor 21.02.2017 17:19

... fra en ås og opp på et fjell !

Dette med Østento minner om den filmen fra 90-tallet. Jeg mener det blir fundamentalt feil å måle på toppen av en steinhaug. Da kan man jo hvis man har mye energi forandre på hva man vil i teorien. Syns vi skal være konsekvente og beholde kravet om at menneskeskapte installasjoner ikke skal gjelde.

Sv: Engelskmannen som gikk ned

Written by Nils 21.02.2017 18:40

Enig Morten! Det må være et soleklart skille der.

Hm,

Written by Olepetter 20.02.2017 08:43

flyttes nåla hit, vil jeg oppriktig vurdere å ta turen, men for å fjerne de høyestliggende steinene i røysa. Slik vil evt balansen gjenopprettes... :)

Sv: Hm,

Written by Nils 20.02.2017 09:25

Ja, det vil spare mange for en ekstratulletur. ;-) For hvis høyden er målt på toppen av den menneskeskapte steinrøysa, blir det jo litt feil. Da kan du jo også ta turen til Pyttegga, og bygge opp den en snau meter... Det er det vel noen som har forsøkt, uten at det ble godkjent...

Sv: Hm,

Written by Nils 20.02.2017 10:28

Jeg sendte en mail til Kartverket ang. Østento, og her er svaret jeg fikk:

"Dette er som kartet viser et ganske stort og flatt parti, med flere høydepunkter opp mot 119 meter. Som du nevner er det detaljert kart i området med konstruerte meterskoter, antagelig etter utført høydemåling med laser. Kartet mangler dessverre påførte høydetall.

Det er små høydeforskjeller ute og går, og eksakt hvor det høyeste punktet ligger er en utfordring å finne ut av. Jeg har valgt å legge punktet ved røysa, denne er vel en gammel vikinggrav, og strengt tatt skal ikke menneskeskapte byggverk tas med i slike høydeangivelser. Høydepunktet du nevner er også registrert, og det kan tenkes at punktet burte ligget nettopp her … For tiden pågår et nytt prosjekt med generering av en helt ny laserbasert høydemodell for landet. Vanlig nøyaktighet er bedre enn 10 cm, så det er mulig at man etter dette prosjektet kan utpekte toppunktet ved Østento mer sikkert. Hvis ikke, må man til me

Langt å kjøre....

Written by RolFoto 18.02.2017 21:04

...for å plukke disse flattoppene sør i Østfold på dagstur, må jeg si, imponerende :-)

Dedikert tilnærming til disse høydene du nevner attpå :-)

Sv: Langt å kjøre....

Written by Nils 19.02.2017 22:51

Blir litt kjøring ja... :-/ Fra jobb i Oslo er det jo rask vei sørover i Østfold, så i tid går det greit. Men ser fram til våren og når de litt høyere toppene blir lettere tilgjengelig. Det er vel ikke akkurat de mest spennende turmålene nedover i Østfold... Dessuten må disse flatlandstoppene på Østlandet tas på denne tiden av året når flått og hjortelusfluer ligger og sover. ;-)

Og, blir etter hvert mye kjøring når jeg synes det er mest interessant med nye topper, og ikke gå opp på de samme om igjen. ;-) Nye turmål er spennende.

Dedikert tilnærming... ja det kan du si. Jeg vil gjerne at ting skal være rett. :-) Og det viser seg av og til at det må noen justeringer til på noen topper når kartene stadig blir oppdatert og mer nøyaktige.