Familietur til Skibergfjellet (24.08.2008)  5

Start point Gausesetra (470m)
Endpoint Gausesetra (470m)
Ascents Skibergfjellet (633m) 24.08.2008 14:00

Fin sensommerdag hvor daværende fylkestopp i Vestfold skulle besøkes. Vi kjørte opp mot Gausesetra, og parkerte på en snuplass der veien endte rett før setra, ved bekken Nordre Surka. Grete tok Frida (drøyt 1 år) på ryggen i bæremeis, mens jeg skulle ha Julie i bæremeis. Julie, som nå var over tre og et halvt år, satt vel i bæremeisen noen få meter i starten, men endte med å gå mesteparten selv.

Fra parkeringen var det god sti opp forbi Gausesetra og videre mot Skibergfjellet (633). Oppover tok vi den østlige stien, som følger Gauseseterskarva og gjør en brå sving nordøst for Skibergfjellet, slik at ankom toppen fra nord/nordøst.

Farten blir deretter når små bein skal tråkke selv, så etter drøye to timer var vi oppe i halvskyet og varmt sommervær. Vi hadde selvsagt ikke noe stress med å gå ned igjen, så det ble en lengre pause på toppen.

På returen gikk vi mer direkte og tok den korteste ruta. Vi fulgte nå stien sørøstover, rett mot Gausesetra. Det ble en noe brattere, men kortere rute ned mot bekken Nordre Surka og bilen vår ved Gausesetra. Også her ville Julie stort sett gå selv, så Grete med Frida på ryggen gikk litt i forveien nedover.